Gå til innhold

Hva hvis panikken kommer? (Fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Relativt kort fortalt så har jeg posttraumatisk stresslidelse på grunn av behandlingen (eller, ikke-behandlingen) jeg fikk på et sykehus for noen år siden. Samtlige ansatte sviktet meg, løy til meg og gjorde meg vondt. Jeg går til en psykolog og har fått litt behandling...

Men må føde snart, og det er på dette sykehuset. Jeg er livredd for å få flashbacks og panikk under fødselen som en direkte konsekvens av PTSD. At jeg besvimer, hyperventilerer og at alt bare går dritt. Ikke på grunn av fødselen, men på grunn av sykehuspersonell, gangene, sengene, slangene, apparatene, luktene som er på et sykehus. Jeg får veldig angst bare av å tenke på det, får bilder i hodet av at jeg står og hyler og skriker fordi jeg er redd og tror jeg er "tilbake" da jeg lå innlagt for noen år siden.

At hjernen mister begrepet om fortid og nåtid og at jeg bare rett og slett får full panikk og blir re-traumatisert.

Bakgrunnen for denne angsten for å få panikk er at jeg for tre uker siden måtte på sykehuset pga mistanke om premature rier, og var der i 2-3 timer på overvåkning. Helt alene. Med alle apparatene, sengene, rullestolene. Og jeg slet etterpå, gråt som en unge da jeg kom hjem. Trodde jeg kunne takle det, tok feil.

Akkurat som jeg har trodd jeg kan takle en fødsel, men tar feil? (Har født før)

Anonymous poster hash: cf711...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah, ungen må jo ut, og du har vel mannen med deg som Kan filleriste personalet om de blir ubrukelige?

Anonymous poster hash: f78db...a20

Skrevet

Tjah, ungen må jo ut, og du har vel mannen med deg som Kan filleriste personalet om de blir ubrukelige?Anonymous poster hash: f78db...a20

Det er sant, men jeg er også redd for å få flashbacks selvom de er snille mot meg.. At hjernen "koker over".

Det jeg også lurer på er hva gjør jordmødrene da? Hvis den fødende besvimer pg bare er heeelt der ute? Ringer pykologen?

Skrevet

Relativt kort fortalt så har jeg posttraumatisk stresslidelse på grunn av behandlingen (eller, ikke-behandlingen) jeg fikk på et sykehus for noen år siden. Samtlige ansatte sviktet meg, løy til meg og gjorde meg vondt. Jeg går til en psykolog og har fått litt behandling...

Men må føde snart, og det er på dette sykehuset. Jeg er livredd for å få flashbacks og panikk under fødselen som en direkte konsekvens av PTSD. At jeg besvimer, hyperventilerer og at alt bare går dritt. Ikke på grunn av fødselen, men på grunn av sykehuspersonell, gangene, sengene, slangene, apparatene, luktene som er på et sykehus. Jeg får veldig angst bare av å tenke på det, får bilder i hodet av at jeg står og hyler og skriker fordi jeg er redd og tror jeg er "tilbake" da jeg lå innlagt for noen år siden.

At hjernen mister begrepet om fortid og nåtid og at jeg bare rett og slett får full panikk og blir re-traumatisert.

Bakgrunnen for denne angsten for å få panikk er at jeg for tre uker siden måtte på sykehuset pga mistanke om premature rier, og var der i 2-3 timer på overvåkning. Helt alene. Med alle apparatene, sengene, rullestolene. Og jeg slet etterpå, gråt som en unge da jeg kom hjem. Trodde jeg kunne takle det, tok feil.

Akkurat som jeg har trodd jeg kan takle en fødsel, men tar feil? (Har født før)

Du må snakke med noen om dette. Jordmor eller legen din. Det største problemet tenker jeg er redselen for panikk. Det kan utløse panikk i seg selv. Du må få hjelp til å slappe av og føle deg trygg på at du kommer til å takle situasjonen. Kanskje det vil hjelpe å besøke fødeavdelingen noen ganger og hilse litt på de ansatte?

Anonymous poster hash: c55e1...27f

Skrevet

Jeg tenker det kan være lurt for deg å ringe føden og snakke med dem. Og være med på en omvisning på føden, gjerne med psykologen din og/eller en du er trygg på. Og da sammen med jordmødrene og psykologen å komme opp med en fødselsplan. Hvordan de skal oppføre seg rundt deg og hva som skal gjøres om du får panikk.

De jobber med mennesker med "bagasje" daglig og har erfaring med fødende med pts.

Men for at du skal kunne være roligere og tryggere er det lurt å snakke med dem og se føden før fødsel og komme opp med en personlig plan for fødsel.

Ønsker deg veldig lykke til!

Anonymous poster hash: d3522...71a

Skrevet

Akkurat som jeg har trodd jeg kan takle en fødsel, men tar feil? (Har født før)Anonymous poster hash: cf711...c71

Du må snakke med noen om dette. Jordmor eller legen din. Det største problemet tenker jeg er redselen for panikk. Det kan utløse panikk i seg selv. Du må få hjelp til å slappe av og føle deg trygg på at du kommer til å takle situasjonen. Kanskje det vil hjelpe å besøke fødeavdelingen noen ganger og hilse litt på de ansatte? Anonymous poster hash: c55e1...27f

Jeg har et møte med JM om et par uker, på sykehuset, nettopp pga ptsd. Så håper jo at jeg føler meg tryggere etter det.

Skrevet

Jeg tenker det kan være lurt for deg å ringe føden og snakke med dem. Og være med på en omvisning på føden, gjerne med psykologen din og/eller en du er trygg på. Og da sammen med jordmødrene og psykologen å komme opp med en fødselsplan. Hvordan de skal oppføre seg rundt deg og hva som skal gjøres om du får panikk.

De jobber med mennesker med "bagasje" daglig og har erfaring med fødende med pts.

Men for at du skal kunne være roligere og tryggere er det lurt å snakke med dem og se føden før fødsel og komme opp med en personlig plan for fødsel.

Ønsker deg veldig lykke til! Anonymous poster hash: d3522...71a

Ja, skal ha møte med JM snart. Hun skulle visst være flink på "sånt"...... Hvis jeg ikke føder før den tid da. (Møtet er 36+4, så går vel bra, men sliter med vonde og regelmessige kynnere)

Tror ikke psykologen kan være med, men han har skrevet et brev til dem.

Skrevet

Det er nok ikke så veldig sannsynlig at du besvimer under fødsel pga PTSD. Kroppen din er innstil på overlevelse, både for deg og barnet. At du kobler ut, ikke er til stede, kan vel skje (dissosiering) og at det kan være noe vanskeligere for deg å samarbeide med jordmor av den grunn. Kanskje får du også reaksjoner i ettertid som du gjorde etter forrige sykehusbesøk og sannsynligvis vil du ikke huske fødselen så godt (men på den annen side - det gjør ikke jeg heller). Psykologen kan ikke være med, og kan sannsynligvis heller ikke tilføre så mye under fødsel. Han kan jobbe med å forberede deg, med stabiliseringsteknikker du kan bruke underveis og måter du kan koble deg "på" igjen ved behov. Og han kan jobbe med deg i etterkant hvis det blir vanskelig for deg.

Samtale med jordmor i forkant er lurt, også at psykologen din har skrevet noe til fødeavdelingen. Lykke til! Jeg håper dette går bedre enn du frykter.

Skrevet

Det er nok ikke så veldig sannsynlig at du besvimer under fødsel pga PTSD. Kroppen din er innstil på overlevelse, både for deg og barnet. At du kobler ut, ikke er til stede, kan vel skje (dissosiering) og at det kan være noe vanskeligere for deg å samarbeide med jordmor av den grunn. Kanskje får du også reaksjoner i ettertid som du gjorde etter forrige sykehusbesøk og sannsynligvis vil du ikke huske fødselen så godt (men på den annen side - det gjør ikke jeg heller). Psykologen kan ikke være med, og kan sannsynligvis heller ikke tilføre så mye under fødsel. Han kan jobbe med å forberede deg, med stabiliseringsteknikker du kan bruke underveis og måter du kan koble deg "på" igjen ved behov. Og han kan jobbe med deg i etterkant hvis det blir vanskelig for deg.

Samtale med jordmor i forkant er lurt, også at psykologen din har skrevet noe til fødeavdelingen. Lykke til! Jeg håper dette går bedre enn du frykter.

Takk for gode ord

Jeg håper jo at alt går bra og at jeg uteukkende går i "fødemodus", kanskje fødselssmertene sånn sett kan hjelpe meg, for da klarer ikke hjernen å tenke på traumene? For opptatt med å føde.. Lov å håpe..

Skrevet

Jeg fikk KS pga panikkanfall under tidligere fødsel.

Dette satte barnet i fare da jeg ikke oppførte meg tilregnelig.

Så vær åpen og legg en plan på forhånd med sykehuset.

Anonymous poster hash: a4a62...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...