Gå til innhold

Dere som har peiling på d-vitamin....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil verdien 68 si?

Jeg tar daglig tilskudd. Bør jeg øke litt?

Anonymous poster hash: 09279...cbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min sier at det er akkurat der man skal være på verdier. Psykiatern min sier at man bør komme opp i 120 .

Mine verdier ligger på 66 og jeg føler meg ikke bra.

Anonymous poster hash: fdb1a...712

Skrevet

Legen min sier at det er akkurat der man skal være på verdier. Psykiatern min sier at man bør komme opp i 120 .

Mine verdier ligger på 66 og jeg føler meg ikke bra.

Anonymous poster hash: fdb1a...712

Det var interessant...Har slitt med depresjon og angst til tider, så kan det virkelig ha en sammenheng..?

hi

Skrevet

Helsemyndighetene har satt nedre grense for referanseverdi på 50 nmol/L, men det vurderes å settes opp til 75. Dvs. alt under 75 blir da en mangel.

De legene jeg kjenner sier man bør ligge over 100 nmol/L, mellom 100 og 150.

Anonymous poster hash: d78a2...8ba
Skrevet

Legen min vil jeg skal komme opp i 75, ligger på 28 nå..

Jeg tar 3 tabletter hver dag..

Anonymous poster hash: c5ea4...fdc

Skrevet

Helsemyndighetene har satt nedre grense for referanseverdi på 50 nmol/L, men det vurderes å settes opp til 75. Dvs. alt under 75 blir da en mangel.

De legene jeg kjenner sier man bør ligge over 100 nmol/L, mellom 100 og 150.

Ok, da kommer jo jeg under kategorien mangel. Tar 20 mg til daglig og har gjort det i mange år. Så syntes 68 hørtes lite ut, men jeg har ikke kunnskaper om det altså...Legesekretæren sa det var "normalt".

hi

Skrevet

Men det er jo det det er. Referanseverdi. Av normalbefolkningen. Noen kan jo da bli dårlig av å ligge for nær grenseverdien. Alt for mange leger ser for mye på tallene og for lite på menneskene syns eg

Anonymous poster hash: b0859...bc8

Skrevet

Dette må jeg finne mer ut av...Føler meg så sliten og trøtt hele tiden, så da kan vel jeg med fordel ta mer tilskudd...Eller? 68 er jo ikke så høyt ettersom jeg kan se..

hi

Skrevet

Oi, jeg ligger på 14, og legen min sier jeg kan ta en tabl. daglig frem til jul.

Anonymous poster hash: 46525...658

Skrevet

Du vil merke fordeler helt til du kommer opp i over 100. Depresjoner er gjerne knyttet til lavt D-vitamin-nivå.

Kjør på med 1-2 20mcg-tabletter (fås på apoteket) daglig. Du kan godt begynne med 2 om dagen og når du er over 100 kan du gå ned til 1 om dagen

Anonymous poster hash: 208f0...540

Skrevet

Jeg lå på 37 og fikk en hestehode av d vit dråper på resept. Fra å ikke ha energi og nedfor ble jeg gradvis bedre. Nå er jeg godt over 100 og håper jeg vil bli liggende der!!!

Anonymous poster hash: e1a8b...edc

Skrevet

*hestedose*😉😂

Anonymous poster hash: e1a8b...edc

Skrevet

Oi, jeg ligger på 14, og legen min sier jeg kan ta en tabl. daglig frem til jul.

Hvis du med en tablett daglig mener 20 µgr d-vitamin, så vil du ikke greie å normalisere verdiene dine på det når du har så lave verdier i utgangspunktet. Legen din kan tydeligvis ikke noe om d-vitamin, og han følger heller ikke offentlige anbefalinger for så lave verdier... og de offentlige retningslinjene er også lave.

Skrevet

Du kan også med fordel ta sol ti minutter to-tre ganger i uken.

Anonymous poster hash: d0540...356

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg lå så vidt over grensa og fikk resept på 1000 iE, ikke sikker på hva det tilsvarer i mg. Men 20 mg høres veldig lite ut...

Skrevet

Du kan også med fordel ta sol ti minutter to-tre ganger i uken.

Solarium øker faren for kreft med mange titalls prosent.

Anonymous poster hash: 34e49...c29

Skrevet

Du kan også med fordel ta sol ti minutter to-tre ganger i uken.Anonymous poster hash: d0540...356

Solarium øker faren for kreft med mange titalls prosent.Anonymous poster hash: 34e49...c29

Men mengde har vel noe å si også da?

Skrevet

Hvis du med en tablett daglig mener 20 µgr d-vitamin, så vil du ikke greie å normalisere verdiene dine på det når du har så lave verdier i utgangspunktet. Legen din kan tydeligvis ikke noe om d-vitamin, og han følger heller ikke offentlige anbefalinger for så lave verdier... og de offentlige retningslinjene er også lave.

Jeg hadde et d-vitaminnivå på 15 sist vinter, jeg fikk beskjed om å ta dobbel dose, dvs 40 mikrogram, og tok en ny blodprøve akkurat 14 dager etter jeg tok den første tabletten. Da var nivået mitt steget til 55. Så alle er ikke like, ikke alle trenger enorme doser og det går ikke alltid tregt. Legen min sa at ut av hans erfaring så steg nivået mitt normalt, ikke unormalt raskt. Selv trodde jeg at jeg hadde slått ny verdensrekord fordi "alle" skriver i forumer ol. og forteller at det gikk så veldig tregt med de. Men det er jo de som har en treg økning som forteller om det oftest så det er lett å tro at det går tregt hos alle, vi det går normalt hos vi trenger ikke klage. Jeg fikk beskjed om å fortsette å ta 20 mikrogram frem til sommeren for å få det opp mer men også fordi det synker når man slutter å ta tabelettene.

Du som har 14 i d-vitaminnivå, jeg ville tatt dobbel dose av d-vitamin om jeg var deg. Og spurt om å få tatt en ny blodprøve etter 2-4 uker.

Anonymous poster hash: c31cd...b9c

Skrevet

Solarium vil jeg ikke ta.

Tar nå 20 mg hver dag og har 68 i verdi, så satser på å doble en periode for å se om det vil øke.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...