Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire datters 18 år om en liten stund. Jeg ønsker å feire dette på restaurant med mine foreldre som er på besøk samt min eks og hans samboer. Han har mer penger enn meg men bruker nok mere også. Jeg ønsker å gi henne en hyggelig kveld men dessverre så har jeg en liten stue og ikke plass til over 10 mennesker. Budsjett til middag ute blir fort endel tusenlapper men det er jo 18 års dagen. Hun er av den typen som ikke krever mye sånn økonomisk sett da hun vet at jeg ikke har flust med penger.

Eks'en min hadde endel å rutte med for noen år siden og da sløste han endel. Nå har han sagt at han ikke ønsker å betale for denne middagen selv om jeg har tilbudt han og betale kun for seg, samboer og barna våre. Han skal feire med sin familie senere. De hadde vært velkommen men det har vært så utrolig mye tull med dem gjennom årene at jeg ikke ønsker å ha dem der.

Jeg har lyst, for datteren vår sin skyld, at han skal være der den dagen. Han har tilbudt seg å ta henne med ut i forkant av middagen på en slags aperitif. Jeg tror hun ønsker at han skal være der selv om de ikke har noe nært forhold.

Nå tilbød meg å låne han penger slik at jeg betalte og han kunne betale tilbake senere. Det er snakk om kanskje 2000 kroner. Jeg har heller ikke masse penger men jeg vet også at denne dagen aldri kommer tilvake og er derfor villig til å spandere litt ekstra.

Hva skal jeg gjøre nå? Hvis jeg insisterer på å spise ute så kommer han kanskje ikke. Hvis jeg betaler alt så kommer han kanskje men det syns jeg også blir feil. Det er så vanskelig fordi jeg tror han blir styrt av den nye samboeren ang penger og at hun bestemmer.

Han har sluppet unna å ha barna i ferier slik han har plikt (4 uker) og han har nesten ikke noen store utgifter med de. Jag klager ikke for det er naturlig for meg å legge så godt jeg kan til rette for barna mine men det er sant at jeg har hatt utgifter de siste årene som han ikke har hatt. Så mens han har levd livet så har jeg spinket og spart for å kunne gi dem det de trenger.

Jeg har ikke noe ønske om å utelukke han men ser at jeg da blir nødt til å spandere alt på alle. Det kan jeg gjøre og kommer ikke til å nevne dette for datteren...men jeg synes også at det blir urettferdig at jeg skal måtte betale alt.

Så...hva ville dere ha gjort?

Anonymous poster hash: f7641...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bestemme formatet og prisen og så vente at han betaler, uansett om jeg forstår at du har de beste intensjoner og bare ønsker en fin dag for din datter. Det viktigste for datteren din er antakelig at dere kan gjøre noe som en ordentlig familie selv om dere er splittet, så jeg ville nok lagt om til noe som koster mindre og som han kan delta på. Sitte trangt går helt fint, jeg skulle påta meg å ha 25 gjester selv om jeg egt har spiseplass til fire (vi har vært seksten, det gikk utmerket).

Skrevet

Du kan ikke bestemme formatet og prisen og så vente at han betaler, uansett om jeg forstår at du har de beste intensjoner og bare ønsker en fin dag for din datter. Det viktigste for datteren din er antakelig at dere kan gjøre noe som en ordentlig familie selv om dere er splittet, så jeg ville nok lagt om til noe som koster mindre og som han kan delta på. Sitte trangt går helt fint, jeg skulle påta meg å ha 25 gjester selv om jeg egt har spiseplass til fire (vi har vært seksten, det gikk utmerket).

HI

Ser poenget ditt, men jeg har snakket med han om dette lenge og han har vært med på det. Så plutselig nevner jeg budsjett og da sier han at han trodde alle skulle betale for seg ??!!! Jeg fortalte at vi kunne ikke be til fest og så vente at gjestene betaler for sin egen mat - det gjør man bare ikke. 

Poenget er at jeg blander mennesker med to forskjellige språk i tillegg - og mine foreldre og min eks er ikke bestevenner akkurat - selv om de alle klarer å oppføre seg som høflige mennesker. Derfor syntes jeg det var bedre for alle om vi gjorde dette ute på et nøytralt sted - og siden eks'en var med på restaurant-idéen helt til han skjønte at det kom til å koste han penger, så gleder jo datteren vår seg til dette opplegget. 

Jeg har ikke lyste til å skuffe noen, men det legges opp til at det er jeg som må bestemme. Når det er sagt så har eks'en feiret bursdager på sin side for datteren de siste årene og har aldri hatt det hjemme hos seg selv fordi han orket ikke å ha så mye rot hos seg (det har da vært snakk om fire voksne og to barn i tillegg til seg selv og våre tre barn). Og så synes han det er helt greit å foreslå at jeg skal ha det hjemme hos meg med middag og dessert til over 10 personer!! 

Det er så lett for han å foreslå, men han har aldri giddet og gjort noe slikt selv pga akkurat liten plass og mye mas.

Og det er jeg som kommer til å måtte stå for hele planleggingen hvis jeg skal ha det her - selv om de har sagt de skal hjelpe til så er det begrenset med plass på kjøkkenet og jeg har jo allerede mine foreldre som bor her den uka. Aaargh...mye lettere å ta det ute. 

Jeg får vel bare betale tenker jeg....

Skrevet

Middag med mor, far og nye partnere til 18 års dagen??

Dere er ikke på bølgelengde så det blir ikke så koselig som du håper, ønsker og tror uansett.

Inviter hennes venninner hjem og lag masse godt å spise. Bestill stripper og gå deg en tur!

Hun blir 18 år!

La henne huske dagen som noe annet enn et dårlig forsøk på en sammenkomst..

Dine foreldre kan spise med dere siden, og da spanderer nok de på sitt barnebarn. Og far feirer på sin måte og betaler da.

Sorry at jeg er så direkte...

Mine, dine og våre blir som oftests mer rot og kaos.

Anonymous poster hash: 8f1db...e29

Skrevet

HI

Altså...å være direkte er en ting men å finne på usannheter er ikke riktig.

Datteren vår skal feire med venninner helgen etter og da skal jeg betale.

Mine foreldre bor langt unna og har ikke mulighet til å "bare ta henne med på middag".

Datteren vår har lyst til å feire med oss og jeg blander henne ikke inn i diskusjonene jeg har med faren hennes akkurat nå. Det har vært nok problemer mellom dem gjennom årene.

Jeg prøver å få til noe som funker for alle men jeg har ofret mye gjennom årene også for at far skal ha fått det som han vil. Jeg prøver bare å sette noen grenser for meg selv og.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt jeg..

Du og eksen har 3 felles barn så du mener han skal betale for seg, sin samboer og deres barn på restauranten?

Så er i tillegg dine foreldre bedt så du skal betale for deg selv og dine foreldre?

Dette blir 8 stykker til sammen, hvem er de to siste og hvem betaler for dem?

Om jeg forstår dette riktig så inviterer du til feiring på restaurant, du inviterer da selvfølgelig bursdagsbaret, hennes søsken og dine foreldre. I tillegg inviterer du for å være hyggelig bursdagsbarnets far og hans samboer. Jeg skjønner heller ikke helt da hvorfor han skal betale for noe mer enn seg og sin samboer. Skal ikke han ha en egen feiring med sin familie senere, hvorfor skal han betale for feiringen du inviterer til med din familie?

Anonymous poster hash: 9a404...889
Skrevet

Jeg synes du skal betale. Dette er din feiring, dvs din side av familien, og som du sier ber man ikke gjester (heller ikke far og samboer) om å betale for seg! Skal du betale en del av feiringen de eventuelt kommer til å ha med sin del av familien?

Anonymous poster hash: f9804...57e

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt jeg..

Du og eksen har 3 felles barn så du mener han skal betale for seg, sin samboer og deres barn på restauranten?

Så er i tillegg dine foreldre bedt så du skal betale for deg selv og dine foreldre?

Dette blir 8 stykker til sammen, hvem er de to siste og hvem betaler for dem?

Om jeg forstår dette riktig så inviterer du til feiring på restaurant, du inviterer da selvfølgelig bursdagsbaret, hennes søsken og dine foreldre. I tillegg inviterer du for å være hyggelig bursdagsbarnets far og hans samboer. Jeg skjønner heller ikke helt da hvorfor han skal betale for noe mer enn seg og sin samboer. Skal ikke han ha en egen feiring med sin familie senere, hvorfor skal han betale for feiringen du inviterer til med din familie?

Hi

Vi ble enige om å feire dette på restaurant for noen uker siden for å feire vårt felles barn. Det var ikke en invitasjon fra min side, det var en felles avtale. Jeg regnet med at det lå i kortene at han også skulle betale for feiringen av sitt barn. 

Hans foreldre har ikke noe særlig kontakt med barnebarna sine og de har familiemedlemmer hvor det har skjært seg helt for mange år siden. Det er disse familiemedlemmene, tante og onkel til min eks, som jeg ønsker å invitere da de har vært til stor hjelp for oss i løpet av årene som har gått. Jeg kan ikke ha alle der samtidig fordi foreldrene til min eks og denne tante/onkelen ikke kommer overens. Det er ikke min skyld og jeg orker ikke ta ansvaret for dem. Det er tanta og onkelen som har vært gode støttespillere for meg gjennom årene og selv om vi har lite kontakt nå, så ønsker jeg å invitere dem til denne anledningen. 

Dermed blir vi 8 voksne og tre barn totalt.

Jeg kunne ha utelukket han helt og sagt at han ikke kunne komme, noe som hadde vært greit for min del, men datteren vår setter nok pris på å ha oss alle der. Det blir jo den store feiringen siden det er dagen hennes. 

Det skal sies at jeg har arrangert bursdager tidligere med hans familie, fordi han ikke "gadd" å gjøre det selv (fordi det ble for mye mas). Men de siste årene har jeg arrangert for oss og så har han tatt det for seg.

Det ligger mye historie bak dette, jeg ønsker ikke å gå innpå dette her og nå. La oss si at jeg har måttet tatt på meg mye ansvar gjennom årene fordi han ikke har "kunnet" og jeg har gjort dette for våre barn slik at de har fått hyggelige minner. Derfor føler jeg kanskje at jeg har mer rett til å bestemme nå - det høres kanskje litt fælt ut, men det er sånn det er blitt.

Men jeg venter meg også at han kan være med å betale denne feiringen da jeg har mer enn nok utgifter som det er. Han har sluppet unna MYE hvor jeg bare har sett meg nødt til å betale. 

Jeg har som sagt IKKE invitert han med, vi ble enige om dette sammen. Trodde jeg i hvert fall. Og det var ikke før han snakket med samboeren sin at han ikke ville mer.

Så ja, jeg kan be dem betale for seg og that's it. Men ingen av dem tar i betraktning de faktiske utgifter jeg har hatt gjennom årene mtp på at jeg stort sett har hatt dem i alle ferier fordi han "ikke kunne", at jeg har organisert ferier og feiringer og at jeg får dette nå fordi HAN har sløst bort penger i mange år mens jeg levde sparsommelig og har spart opp til slike anledninger.

PS. jeg ser hva dere mener om at han har en bursdagsfeiring nummer 2, men jeg har faktisk hatt mange andre utgifter gjennom årene som han aldri har sett seg bryet med å tenke på en gang. Derfor reagerer jeg på dette nå fordi jeg ser meg nødt til å betale dette selv. Men ja, det er jeg som har tatt initiativet - og synes det er viktig at han er til stede den dagen. Så jeg ser meg nødt til å betale dette ut av egen lomme.

Skrevet

Han betaler for seg og samboer og du resten. Han betaler for barna og resten i sitt selskap.

Å dra inn at du ikke har krevd inn rett bidrag for ungene dine har ikke noe med dette å gjøre. Når du like vel nevner det her syns jeg du har gjort en dårlig jobb for ungene dine ved å da la de leve under en mye trangere hushold enn nødvendig.

Anonymous poster hash: 3aaa2...0e0

Skrevet

Han betaler for seg og samboer og du resten. Han betaler for barna og resten i sitt selskap.

Å dra inn at du ikke har krevd inn rett bidrag for ungene dine har ikke noe med dette å gjøre. Når du like vel nevner det her syns jeg du har gjort en dårlig jobb for ungene dine ved å da la de leve under en mye trangere hushold enn nødvendig.

Anonymous poster hash: 3aaa2...0e0

Hi

Herre min hatt - jeg har da aldri skrevet at jeg ikke har fått bidrag. Sorry, men dette viser hvor mye idiotisk skriving som slipper i gjennom her på DIB. Fint du er så god på å lese mellom linjene, jeg foreslår at du slutter med det.

Skrevet

Jeg skjønner at dere har en historie, og at du føler du har dratt det tyngste lasset både økonomisk og på andre områder i oppveksten til barna. 

Men her ber du folk som ikke aner noe om deres forhistorie, og som bare kan se dette utenfra om råd og hjelp.

Fakta er at du skal ha en feiring på restaurant med 18-åringen og pappaen skal ha en annen feiring med sin familie senere.

Da er det faktisk ikke så urimelig at du betaler for restaurantfeiringen og han betaler for den feiringen han skal holde.

Skrevet

Jeg hadde bare gått ut og spist uten far og hans samboer. Datteren din kommer til å ha en herlig kveld uansett med god mat og dessert :)

Anonymous poster hash: 54353...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...