Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 2,5 år gammel, sover dårlig om natta og ender opp i min seng hver natt for å redde nattesøvnen til oss begge. Dumt av meg å begynne å legge henne på mitt rom? Vil det gjøre henne avhengig? Hun kommer jo aldri til å ønske å sove med meg når hun er 14 år uansett, så det kan vel ikke være så farlig? Hva hadde du gjort? Anonymous poster hash: 617cd...c4b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 Søsteren min sov med mamma da hun var 14... aldri si aldri. Anonymous poster hash: 56412...535
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Jeg hadde prøvd andre ting først.. Hva med å kutte evt dagsøvn? Madrass inne på hennes rom? Anonymous poster hash: b011f...a3b
*Miss Marple* Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 Vi har stort sett hatt ungene i vår seng til de var 4-5 år. Som regel sovnet de i egen seng og kom inn om natten, mens mini på tre år for tiden kun ligger i vår. Jeg syns det er koselig og sover godt med unger i senga og har aldri tatt en kamp på det. De har sluttet av seg selv etterhvert. Jeg syns du skal gjøre det som passer dere best. Skjønner ikke helt argumentet om å 'ta kampen nå'. Hvorfor det? Om det blir en kamp er det vel greit at ungen er så stor at det går an å forklare og argumentere?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #5 Skrevet 21. september 2015 Kutte dagsøvnen prøvde vi i sommer uten hell. Måtte gå tilbake til 1 times søvn om dagen. Madrass på hennes rom kan evt prøves, men da må jeg evt flytte meg inn dit hver natt, vil hun ikke bli like avhengig av å ha meg der som å sove inne hos meg? Anonymous poster hash: 617cd...c4b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #6 Skrevet 21. september 2015 Vi har stort sett hatt ungene i vår seng til de var 4-5 år. Som regel sovnet de i egen seng og kom inn om natten, mens mini på tre år for tiden kun ligger i vår. Jeg syns det er koselig og sover godt med unger i senga og har aldri tatt en kamp på det. De har sluttet av seg selv etterhvert. Jeg syns du skal gjøre det som passer dere best. Skjønner ikke helt argumentet om å 'ta kampen nå'. Hvorfor det? Om det blir en kamp er det vel greit at ungen er så stor at det går an å forklare og argumentere? Jeg sover også godt med henne i senga, og hun sover mye bedre her enn på sitt rom. Hun kommer aldri inn til meg da, det er jeg som henter henne etter å ha våknet 13 ganger av at hun gråter... Anonymous poster hash: 617cd...c4b
*Miss Marple* Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Vi har stort sett hatt ungene i vår seng til de var 4-5 år. Som regel sovnet de i egen seng og kom inn om natten, mens mini på tre år for tiden kun ligger i vår. Jeg syns det er koselig og sover godt med unger i senga og har aldri tatt en kamp på det. De har sluttet av seg selv etterhvert. Jeg syns du skal gjøre det som passer dere best. Skjønner ikke helt argumentet om å 'ta kampen nå'. Hvorfor det? Om det blir en kamp er det vel greit at ungen er så stor at det går an å forklare og argumentere? Jeg sover også godt med henne i senga, og hun sover mye bedre her enn på sitt rom. Hun kommer aldri inn til meg da, det er jeg som henter henne etter å ha våknet 13 ganger av at hun gråter... Anonymous poster hash: 617cd...c4b Da hadde jeg lett lagt henne i min seng. Hvorfor ikke når det gir dere begge bedre søvn?
sug lut Skrevet 21. september 2015 #8 Skrevet 21. september 2015 Bare hyggelig, så lenge dere begge sover godt.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #9 Skrevet 21. september 2015 Vi har stort sett hatt ungene i vår seng til de var 4-5 år. Som regel sovnet de i egen seng og kom inn om natten, mens mini på tre år for tiden kun ligger i vår. Jeg syns det er koselig og sover godt med unger i senga og har aldri tatt en kamp på det. De har sluttet av seg selv etterhvert. Jeg syns du skal gjøre det som passer dere best. Skjønner ikke helt argumentet om å 'ta kampen nå'. Hvorfor det? Om det blir en kamp er det vel greit at ungen er så stor at det går an å forklare og argumentere? Jeg sover også godt med henne i senga, og hun sover mye bedre her enn på sitt rom. Hun kommer aldri inn til meg da, det er jeg som henter henne etter å ha våknet 13 ganger av at hun gråter... Anonymous poster hash: 617cd...c4b Da hadde jeg lett lagt henne i min seng. Hvorfor ikke når det gir dere begge bedre søvn? Jeg tenker det samme,ville bare høre om det er helt bak mål. Tenkte jeg bare gjorde meg selv en bjørnetjeneste, og får svi etter hvert... Anonymous poster hash: 617cd...c4b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #10 Skrevet 21. september 2015 Jeg gleder meg til mini blir så stor at han selv kommer inn til oss:) Ikke vær så redd for å skape vaner/uvaner. Det meste går over av seg selv og er ikke verdt styret Anonymous poster hash: feaeb...8db
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #11 Skrevet 21. september 2015 Hos oss sover ingen godt når vi er mange i senga. Heldigvis ønsker ikke to, snart treåringen (som mest våkner for å tisse) å sove hos oss. Eller, hun spør hver natt, men går å legger seg i egen seng uten diskusjon hvis jeg ligger ved side av henne til hun sovner. For oss funker det Hva gjelder hvor lenge de sover hos mamma så er vel alt relativt. Min svigerinne på 20 år er fortsatt sjeleglad når pappan har nattevakt for da kan hun sove hos mamman sin 😛 Anonymous poster hash: 020b7...944
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #12 Skrevet 21. september 2015 Sover dere best i samme seng, så kjør på. De søker kontakt når de har behov, lytt til de små. Det går over, hun kommer til å begynne på skolen, få seg kjæreste og flytte hjemmefra. Og med seg har hun en god og trygg barndom i bagasjen. Det ordner seg! Anonymous poster hash: 62d11...b96
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #13 Skrevet 21. september 2015 Jeg har gjort det slik at barna mine skal legge seg i sin egen seng på kvelden, men våkner de på natta, kan de bare komme hos meg. Gutten på snart 10 år, ligger oftest sammen med meg, og minste på 5 mnd da pga amming. De andre to sjelden. Anonymous poster hash: 2084d...4d7
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #14 Skrevet 21. september 2015 Her har vi prøvd i 3 år med å få gutten til å sove alene, men ikke EN natt har det endt med oppvåkning mindre enn 5 ganger, gråting og at vi har måtte sove med han eller han sover hos oss. Nå orket vi ikke mer, så mannen sover på et rom med 3-åringen og jeg sover på et annet rom med babyen. Fungerer for oss, alle sover godt nå, blir ikke noe kamp som sliter alle ut her med det første. Anonymous poster hash: 250c9...58c
Leeloo76 Skrevet 21. september 2015 #15 Skrevet 21. september 2015 Hun er ennå liten, så lenge begge sover godt (er du alene ned henne?) er det bare å la henne ha mamma nær. Etter hvert kan dere ha en avtale om at hun sovner i egen seng, sett f.eks tre eller fireårsdagen som et mål. Jeg tror de blir tryggere av å få den nærheten de trenger, selv om det selvfølgelig finnes tilfeller der de ikke vil ut av foreldresenga igjen. God søvn for alle er dog det viktigste, ingen unger har godt av søvndepriverte foreldre som knapt fungerer på dagtid. Jeg har hatt begge mine i senga på og av, men de sover begge rolig. Eldste kommer nesten aldri lenger, kun ved mareritt (ni år), yngste på tre sover med meg akkurat nå pga et rom for lite, men hun sover godt alene også, våkner sjelden.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #16 Skrevet 21. september 2015 Det aller viktigste her er søvn. Så lenge både du og henne sover godt med denne ordningen så ser jeg ikke poenget med å ta kampen nå. Den kampen blir ikke nødvendigvis vanskeligere senere. Tvert i mot. Anonymous poster hash: 8cc8a...11c
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #17 Skrevet 21. september 2015 Jeg er alene med min sønnen på 4 år. Han legger seg alltid i sin egen seng men kommer ofte inn på natta og da sover han bare her. Noen ganger merker jeg det ikke engang. Nå er det mange netter siden han kommer inn. Men det går i bølgedaler så tenker det er helt greit. Anonymous poster hash: 65fcf...279
Ikkesåallerværst Skrevet 22. september 2015 #18 Skrevet 22. september 2015 Legg henne i egen seng og ta henne inn første gang hun gråter eller la henne ligge der hele natta. Jeg hadde gjort det her hadde det ikke vært for at mannen ikke greier å sove med barn i senga så jeg (og han) har ligget mye på madrass og jeg har også ligget i barnas seng.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #19 Skrevet 22. september 2015 Gjør dt som gir dere begge best mulig søvn Anonymous poster hash: 13ced...b44
Anonym bruker Skrevet 22. september 2015 #20 Skrevet 22. september 2015 Så lenge dere sover godt så gjør da ikke det noe. Søvn er VIKTIG. Barn er forskjellige. Eldste min trenger nærhet om natten, yngste klarer kun å sove alene. Anonymous poster hash: b6024...bc1
the amazing spidermamma Skrevet 22. september 2015 #21 Skrevet 22. september 2015 Vi gjorde noe som funka med vår eldste. Vi la gutten i hans egen seng, og så bar vi ham inn til oss da vi gikk og la oss selv. Da fikk vi til å bryte mønsteret ved at han våknet hver natt og løp inn til oss og vekket oss klokka to om natta. Og etter en stund sluttet vi med dette, og da sov han hele natta. Det viktigste er søvn, enten man gjør det på den ene eller andre måten.
Mamma_til_2 Skrevet 22. september 2015 #22 Skrevet 22. september 2015 La barnet sove der det sover best!h Mini her er 3 år og har egen madrass seng ( to madrasser oppå hverandre) på min side av dobbeltsengen der legger hun seg om hun kommer inn på natten eller så legger hun seg der på kvelden ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå