Gå til innhold

Flytte til naboland med barna (litt lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har flyttet med mann og småbarn (1 og 4) midlertidig til et annet land?

Min mann har blitt headhunted til et doktorgradsstipendiat på et ledende universitet i hans fagfelt (tenk type Oxford el Harvard, bare dette er i Sverige), og dette kom helt brått på oss.

Vi ender nok opp med å bli her vi er. Men det er jo umulig å ikke leke litt med tanken.

Så hva ville dere gjort?

Vi er kun 29, har to små barn, og er relativt nyutdannede (jobba i 3 år etter masteren). Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å studere mer, en ny bachelor eller master, og det er plenty av studietilbud for meg der.

Men samtidig er det 100mil i fra all familie som vi etter lang studietid nå nyter å ha i nærheten. Det er snakk om 4 år, men slike ting har jo en tendens til å bli oppmot et år forsinka. Så barna må evt begynne på skole i sverige.

Uten barna hadde jeg gjort det på sekundet. Men nå er valget vanskelig. Samtidig så føler jeg meg for ung til dette satte livet med jobb og rekkehus. Jeg elsker hverdagen, men føler meg litt låst for de neste 10-15 åra.

Er det noen her som har etablert seg etter studentlivet, bare for å starte på nytt igjen? 😊

Eller er det bare meg som allerede har glemt alt det negative ved studentlivet? 😊

Anonymous poster hash: e77f2...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg absolutt gjort. Tenk for en mulighet for mannen og du kan studere videre om dere har råd til det.

Ungene er tilpasning dyktige. 

Anonymous poster hash: a6672...e2d
Skrevet

Er det noen mulighet for at han pendler? Stipendiat er jo ofte relativt fleksible, avhengig av hva det forskes på. Jeg kjenner mange som har delt arbeidssted, feks at det inngås avtaler med lokale universitet og "stipendiatstedet". 

Iallefall skrivedelen kan jo gjøres fra hvor som helst. Hvis han må gjøre forsøk og slikt er det jo litt verre.

Skrevet

Jeg flyttet til Sverige med akkurat like gamle barn for mange år siden. Vi bodde der i tre år. Jeg angrer overhodet ikke på at vi valgte å gjøre det, men selvsagt var det ikke barebare for barna. Det er også et helt annet system der med tanke på bhg feks. Annerledes på både godt og vondt. 

Ang studier kan ikke jeg svare deg. Annet enn at jeg studerte et år ved Sthlm universitet, og det var ålreit det. 

Anonymous poster hash: 3ddcc...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...