Gå til innhold

Middagsforslag/mattips til sære barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei! Jeg har latt barna mine smake på alt mulig rart fra de var gamle nok for fast føde. Og i perioder har de likt masse spennende mat som kanskje andre barn griner på nesa av.

Men det er de helt vanlige tingene de ikke liker nå, og hva de liker og hva de hater endres ukentlig. De er 5 og 2.

Eldste liker ingenting i saus (gryteretter osv.). Spiser ikke smør på brødskiva, liker ikke majones, ikke leverpostei (åt det før), osv osv.

Minste elsker slike ting heldigvis, hun kan godt spise rømme rett ut fra boksen, smør rett ut fra pakken og saus med skje. Men hun spiser til gjengjeld sjelden kjøtt, mest grønnsaker og potet.

Det er så vanskelig å finne på middager som begge spiser, det går mye i stekt laks, kokt torsk, fiskegrateng, pølse med poteter (blææh), ulike typer pasta (SÅNN saus går fint??) osv.

Lasagne, gryter av ulike slag, fårikål og slikt er nesten bare å glemme. Og jada, laks er bedre enn lasagne, men man blir jo så matlei! Gryteretter hadde vært så kjekt å ha innimellom i travle hverdager.

Av pålegg blir det som regel salami, makrell i tomat og baconost på største. Det er jo til å bli deprimert av mindre!

Noen tips?

Anonymous poster hash: e3b82...687
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går over!

De fleste barn har en fase hvor de ikke liker, enten som en del av trassen/løsrivelsen (jeg bestemmer selv hva jeg skal spise!) eller som en del av utviklingen (faser hvor de er ekstra sensitive for konsistenser, smaker o.l. bare fordi kroppen utvikler seg fysisk og psykisk i et vannvittig tempo og ting føles fremmed og rart).

Jeg har 4 barn og tilpasser ikke middagen etter deres "nykker". Jeg lager helt normal og variert kost, ønsker de ikke å spise det som blir servert får de ta en skive da, ingen dør av det. En skive med skinke og noen tomater og paprikaskiver ved siden av til 6-åringen mens resten av familien spiser gryterett er ikke krise det altså.

At ungen en periode spiser potetene og grønnsakene men ikke vil ha kjøttet er også helt uproblematisk, plutselig spiser de kjøtt igjen.

Jeg har også en unge som overhodet ikke takler "grapsete" mat akkurat nå, ting i saus er pyton. Jeg tar bare av litt før jeg har i sausen, om jeg f.eks skal lage wok tar jeg tilside noen stekte kyllingbiter før jeg har i woksaus så hun kan spise kyllingbiter og ris tørt. Skal jeg lage en biffryte tar jeg av noen stekte biffstrimler så kan hun spise potetstappe og biffstrimler tørt. Men ellers gjør jeg lite ekstra for å dyrke særheter, de får spise det som frister på bordet og frister ingenting så får de ta en skive.

De to eldste på 11 og 14 år har begge hatt slike sære perioder, men de spiser begge det meste i dag. 6 og 8 åringene er fremdeles litt sære begge to, 8-åringen spiser ikke sausemat og 6-åringen er nærmest vegetarianer, men det går over.

Anonymous poster hash: 05010...848
Skrevet

Takk for beroligende svar ;)

Anonymous poster hash: e3b82...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...