Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 Jeg tror min mann blir mobbet på jobben. De har hatt en kollega som var borte i 8 mnd og nå kommet tilbake. Han var tidligere en mellomleder, og min mann har hans jobb nå. Her er noen eksempler jeg har hørt siste uken; - Han kaller min mann "Jonas". Jonas er ikke min manns navn, men det er navnet på en som var der på attføring. Denne personen var det man kan kalle noe enkel. - De har et diskusjonsfora for jobben der de kan diskutere prosjektene. Der utfordrer han til stadig min mann på alt han gjør. Han er uenig med alt. Men oppgir ingen grunner til det. - Når min mann får tildelt nye prosjekter så ler han hånlig. Han har til og med sagt høyt at de valgte feil mann til jobben foran alle. At de kan takke seg selv når det går galt. - Han kaller min mann og argumentene til min mann for kjedelige under presentasjoner. Men klarer ikke å svare på hvorfor de er det. Det er visst bare gørr kjedelig. Og sånn er det fra uke til uke. Min mann har gått fra å elske jobben sin til å såvidt komme seg opp om morgenen. Han er på nippet til å gi opp og finne en annen jobb. Men da vinner på en måte denne drittsekken. Min mann svarer ikke tilbake heldigvis og greier å ignorere det meste når han er på jobb. Men han tar det med seg hjem og grubler på det hjemme. Denne kollegaen driver også med en form for splitt og hersk der han er overvennlig med de andre. Slik at han selv fremstår som en kjernekar. Når min mann for eksempel kommer inn i rommet er det ikke måte på hvordan denne personen gjerne skryter av andre og alt det kjekke de finner på, og tydelig gjesper når min mann snakker. Anonymous poster hash: 2d17c...997
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 Dette er mobbing på høyt nivå, og bør absolutt ikke aksepteres!! Anonymous poster hash: 36007...0b0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Mannen din trenger å gi klar Beskjed. Kun da får sånne folk respekt. Gjerne langt oppi tryne og så høyt han kan. Skummelt at voksne kan mobbe slik. Ikke rart barn mobber. Mobbere er usikre på seg selv, han ser på mannen din som en trussel. Garantert 😲 Anonymous poster hash: 18aaf...89a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 Takk for svar. Min mann tror selv at han er den eneste som legger merke til det, og at han selv vil virke som en drittsekk om han sier noe. Siden de andre virker å like denne karen. Anonymous poster hash: 2d17c...997
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #5 Skrevet 21. september 2015 han må si tilbake på en lur måte. Enten forran alle ved å si hva mener du med det? når han andre sier han har kjedelige argumenter. (Dettte må han si HVER gang til han slutter med det) eller gå til han det gjerlder å si: Når du sier slik og slik, så føler jeg slik og slik. Jeg vil gjerne du slutter med det. Vi skal selvfølgelig kunne være uenige om ting, men jeg vil du skal si hva du er uenig i og begrunne det saklig. Jeg setter pris på at du dine meninger fordi da kan vi reflektere å spinne videre sammen for å komme til gode løsninger. Anonymous poster hash: 2c8a5...578
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #6 Skrevet 21. september 2015 For en heslig type. Veldig manipulerende og opplagt sjalu på din mann! Er det mulig for din mann å ta dette opp med en overordnet? Har de verneombud på jobben? Hva med fagforening? Dette må han ikke finne seg i. Har han en kollega han kan snakke med og alliere seg med som kan støtte opp eller bryte inn når denne ufyselige begynner å håne? Når han har kommet til det punktet hvor han vurderer å slutte, så har han jo ingenting å tape. Han må ta grep som tydelig viser denne fyren at han ikke får holde på slik. Håper det ordner seg for din mann. Dette hørtes ut som en slitsom og tung situasjon å være i. og mobberen fortjener ikke å vinne over ham! Anonymous poster hash: fd97e...0da
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Ikke bra! Men det høres ut som omgan er sjalu på mannen din, eller anser ham som en stor konkurrent! At han alltid vil heve seg over, med dårlige teknikker. Mannen din må si fra! Helst ved å kommentere kvasst tilbake, for å ta det opp i en samtale tror jeg ikke funker med en slik mann. Anonymous poster hash: 1381a...537
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #8 Skrevet 21. september 2015 Tro meg, de andre legger merke til det! Men bavianer som den fyren der kommer ikke til å slutte ved at mannen din sier "jeg føler ditt og datt når du sier sånn". Det kommer han bare til å bruke mot ham. Han har to valg, enten å ta ham for seg på en seriøs måte og si "jeg registrerer at du saboterer veldig mye her, og ethvert fjols kan regne ut at du gjør det fordi du har mista den stillingen du hadde. Men jeg gidder ikke være skyteskive for dine frustrasjoner, du får klage til neste nivå. Du var borte, jobben skulle gjøres, og nå er den min. Jeg gidder ikke høre mer barnehagepjatt fra deg om at du kjeder deg, du er her for å prestere, ikke bli underholdt." Det andre valget er mer subtilt, men kan slå tilbake på han selv. Det er å bruke hersketeknikker tilbake. Når han gjesper (forsøk på usynliggjøring) stopper mannen din opp og sier "trøtt i dag? Trenger du en pause? Ta bare pause du og gå ut herfra, vi andre kommer etter om en halvtime." Så se der han ham på gangen. Når han bruker "Jonas" snur mannen din seg rundt og ser bak seg, og sier så f eks "Jeg regner med du snakker til noen andre i rommet, men jeg ser ingen Jonas her. Du finner vel ut av det." Når fyren sier "Sånn går det med feil mann i jobben, dere kan takke dere sjøl når alt går galt!" svarer mannen din selvsagt "Var det sårt å ikke få stillingen tilbake etter 8 måneder?" Eller "Du må huske det er vanskelig for meg å hoppe etter Wirkola, men jeg gjør så godt jeg kan etter din uovertrufne innsats." Faren med dette er at han vil trigge noen enda mer infame metoder. Men da slipper han direkte konflikt. Alle disse kan sies med et smil om munnen og andre tilstede. Anonymous poster hash: 556ac...a89
Anonym bruker Skrevet 21. september 2015 #9 Skrevet 21. september 2015 Til nå har han mest ignorert det. Det er heller ingen andre som ler av stikkene. Min mann har uansett øverste sjefen på sin side. Sjefen opplever også noe av dette i veldig subtil grad. Mye småstikk. Denne karen var leder i en bedrift som ble sammenslått med min mann sin. Så han var på en måte med i grunnlaget for den nye bedriften. Så forsvant han en periode og ble grisefornærmet fordi han ikke fikk den samme stillingen tilbake. Han møtte opp på ledermøte første uken, og fikk egentlig beskjed om at møtet egentlig var for lederne, og han var jo ikke leder lenger. Det er nok en stor del av grunnen til at han oppfører seg slik. Han ble satt på plass første uken. Min mann har hans gamle stilling og han skal vel gjøre alt han kan for å presse min mann ut av den stillingen. Hi Anonymous poster hash: 2d17c...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå