Gå til innhold

Hva skjer med de skoleflinke barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår begynner på skolen om et år, men hun kan allerede lese og regne pluss og minus. Hun har mye kunnskap som sitter i henne og det er ikke fordi vi har tvunget henne, men fordi hun virkelig vil lære og hun koser seg med å få "lekser". 

Hva skjer i første klasse når noen få allerede kan pensum? Jeg er så redd for at hun skal kjede seg på skolen for jeg var en skoleflink elev og jeg kjedet meg noe enormt. Enda verre var det når læreren nektet meg i å utvikle meg i mitt tempo. Det å bli straffet for å være flink er virkelig en dreper for skolelysten. 

Anonymous poster hash: b4595...73b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilpasset opplæring.

Anonymous poster hash: 45fa9...f0f

Skrevet

Tilpasset opplæring.

Ja, de sier så, men er det realiteten? 

HI

Skrevet

Her fikk sønnen vår tilpasset opplæring, fikk 2 og 3 klassebøker hvor han hadde lekser i og jobbet med i timene.

Han fulgte med i vanlig timer, for selv om han kunne det så var det metodiske også som er/var viktig her.

Vi har bare hatt dialog med lærerne, så har det løst seg fint!

Skrevet

I min jobb som skolepsykolog har jeg oftere måttet roe ned overivrige foreldre enn utarbeidet iop for begavede barn.

Jeg ville anbefalt å vente med problemstillingen til det faktisk er et problem.. Gi det i hvertfall et halvår

Anonymous poster hash: b2519...1c7

Skrevet

I min jobb som skolepsykolog har jeg oftere måttet roe ned overivrige foreldre enn utarbeidet iop for begavede barn.

Jeg ville anbefalt å vente med problemstillingen til det faktisk er et problem.. Gi det i hvertfall et halvår

Så ditt råd er å la en 6-åring sitte å kjede seg i 6 mnd (som er utrolig lenge for en 6-åring) og så bestemme seg for at ungen er langt fremme i pensum og så skal man vurdere å la ungen få utfolde seg når kanskje lysten til å lære allerede har begynt å dale? 

Beklager at jeg virker krass nå, men hvis man ser at barnet ligger langt fremme i starten av året og så skal man bare "gi det litt tid" er litt provoserende egentlig.

Skrevet

I realiteten tror jeg at det relativt sjeldent tilpasses lekser den veien der. Dvs, for de begavede barna. Stesønnen min er utrolig flink faglig, men må følge klassens pensum og kjeder seg nok veldig. Han har blitt klassens klovn, noe som jo ofte skjer med disse barna. Veldig leit. Jeg har mye større tro på privatskoler generelt for barn som trenger noe ekstra i den ene eller andre retningen.

Anonymous poster hash: 72d42...df2

Skrevet

Jeg kunne lese og skrive og regne da jeg begynte i første klasse. Jeg fikk "nøtteknekker"-bøker og andre oppgaver enn de andre. Husker jeg fikk sitte på et rom tilknyttet klasserommet så jeg slapp å følge med på undervisningen, men var likevel en del av klassen.

Skrevet

Vår andreklassing har dessverre så langt opplevd lite av det. Hun er ikke noe mensabarn, men har lært seg mye og er vant til å konsentrere seg over tid.

Førsteklasse er ikke så mye det faglige, som det å lære seg å gå på skolen, finne sin plass i klassen osv.

Jeg har ikke gått så hardt på så langt fordi det har vært store utfordringer i klassen som også mtit barn har vært nødt til å forholde seg til og som har gitt de minst mulig optimale arbeidsforhold. Det meste av det er rettet opp nå og nå må det være slik at barna skal få lære ihht "tilpasset opplæring".

Anonymous poster hash: 9d058...bc5
Skrevet

Dessverre er det slik at det kommer mye an på hvilken lærer barnet ditt får, noen lærere er veldig flinke til å tilpasse opplæringen til de flinke barna, mens andre ikke..

Anonymous poster hash: 0ed08...0a0

Skrevet

Min datter fikk begynne 1 år tidligere på skolen. Hun ble 5 år i juni og begynte på skolen i august (hun går i 5.klasse nå). Hun har hele veien fått tilpasser opplæring og hun  får hospitere i høyere klassetrinn og delta i grupper med eldre elever.

For henne og for skolen fungerer det veldig bra.

Anonymous poster hash: 39d4f...f10
Skrevet

Skolen kan nok gi noen ekstraoppgaver som barnet kan jobbe med i timene osv.

Det er lite sannsynlig at det blir tilpasset undervisning for barnet ditt, for tross alt må de som henger etter prioriteres der. 

Jeg hadde senket skuldrene og hatt lave forventninger, og tatt det derifra. Det viktigste i første klasse er at barnet ditt finner seg til rette sosialt, lærer seg skolens normer og regler. Ha en positiv innstilling til at skole er gøy:)

Anonymous poster hash: a5157...5b1
Skrevet

Det første halvåret på skolen er det mest fokus på klassemiljø og rutiner. Barna bruker det meste av energien sin på å bli kjent med lokalene, alle de ansatte på skolen og sfo, bli kjent med barnegruppen og få forståelse av rutinene på skolen og hva som forventes av de som elever. At de kan bokstavene og tallene fra før er en stor fordel fordi de da kan ha fullt fokus på alt dette nye og da går overgangen fra barnehage til skole som en lek.

Når det går mot juleferie og alt dette andre har falt på plass og barna har blitt trygge på sin nye hverdag, og ikke minst lærerne har rukket bli kjent med hver enkelt elev og deres nivå, da kan man begynne tenke på tilpasninger.

Jeg har 4 barn, to av dem veldig kvikke i hodet og kunnskapstørste. Det har aldri vært noe problem, de er flinke på skolen til å tilpasse. Du må også huske at barn i dag har veldig lett tilgang til lærestoff, som f.eks lesekorpset på ipad osv. Yngste barnet mitt går i 1.klasse nå, og hun er langt fra den eneste som både leser, skriver og regner. De er ganske mange i klassen som fint kan lese leseløvebøker, skriver små kort og brev til hverandre osv.

Ikke ta sorgene på forskudd. Når det kommer til f.eks lesing testes de jevnlig på skolen og får lekser tilpasset nivå. I matte får de ekstra regnehefter tilpasset nivå osv. Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen av det "skolelyset" jeg har som går i 6.klasse, hun har aldri kjedet seg på skolen. 1.klassingen må jo lærerne rekke bli kjent med før jeg forventer noe. Foreløbig er hun superfornøyd bare med å gå på skolen, og selv om både kan lese, skrive og regne lærer de jo nye sanger og regler, engelske gloser og fraser, har naturfag, etikk osv også bakt inn i dagen sin på skolen.

Anonymous poster hash: b184c...20b

Skrevet

Er dette et spesielt tilbud skolen/kommunen din har? IOP gis vanligvis bare til barn som har vedtak om spesialundervisning i de kommunene jeg har jobbet i.

Skrevet

Avhenger nok av skolen. Mine barn har fått tilpasset lekser, får drive med iPad i timene (faglig stoff, bare mer avansert enn det klassen driver med) og har blitt flyttet to trinn opp i matematikk.

Anonymous poster hash: ccedc...613

Gjest Antarctica
Skrevet

Tilpasset opplæring.

Ja, de sier så, men er det realiteten?

HI

Mye er endret siden vi gikk på skolen, i alle fall.

Skrevet

Mine barn har fått lite tilpasset opplæring, til tross for fagre løfter. Har gått greit til nå, men begynner minste mann å virkelig kjede seg på skulen. Heldigvis har han no fått ein lærer som tar tak og gir han meir tilpassa oppgåver.

Anonymous poster hash: 1cf70...311

Skrevet

Min datter fikk begynne 1 år tidligere på skolen. Hun ble 5 år i juni og begynte på skolen i august (hun går i 5.klasse nå). Hun har hele veien fått tilpasser opplæring og hun får hospitere i høyere klassetrinn og delta i grupper med eldre elever.

Fint så lenge det går bra, men å være et år yngre kan være et tveegget sverd. Når de andre er blitt 13-14 og er kommet lengre med pubertet, kjærester osv kan det være utrolig fremmedgjørende å være den mest umodne 😒

Anonymous poster hash: fa121...d36

Skrevet

Min datter fikk begynne 1 år tidligere på skolen. Hun ble 5 år i juni og begynte på skolen i august (hun går i 5.klasse nå). Hun har hele veien fått tilpasser opplæring og hun får hospitere i høyere klassetrinn og delta i grupper med eldre elever.

Fint så lenge det går bra, men å være et år yngre kan være et tveegget sverd. Når de andre er blitt 13-14 og er kommet lengre med pubertet, kjærester osv kan det være utrolig fremmedgjørende å være den mest umodne 😒

Anonymous poster hash: fa121...d36

Det samme tenker jeg. Jeg var selv sen i utviklingen og derfor blir det aldri aktuelt at barnet begynner på skolen før tiden. Jeg ville heller ha satser på tilpasset opplæring :)

Anonymous poster hash: de752...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...