Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Hei. Vi er en familie på 6, jeg og mannen og våre 4 barn på 16,14,13 og 9. Vi har et ekstra soverom og plass for en liten til. Jeg har lenge prøvd å få med mannen på å bli forsterhjem, men har gitt opp det. Han kan bli med på å bli avlastningshjem eller besøkshjem. Skal ringe barnevernet til uka, men håper det er noen her som vil svare på noen spørsmål først. Har hørt at det er forskjell på besøkshjem og avlastningshjem. Stemmer det at avlastning er når barnet er krevende og familien trenger en pause i blant? Og besøkshjem er det barnet som har en syk foreldrer eller foreldre med lite overskudd? Barnet er da som et helt vanlig barn? Kan man bli besøkshjem for baby? Vi kunne godt tatt i mot en baby eller et lite barn Får man penger for det? Vi gjør der selvfølgelig for gledens skyld, men tenkte hvis vi skal på noen aktiviter som koster penger en helg vi har barnet om vi får penger til å betale for barnet? Vi har økenomi til å betale for en ekstra dersom vi ikke får dekket det Vi har også en liten hund. Men det regner jeg med er ok? Krysser fingrene på at barnevernet vil godkjenne oss! Anonymous poster hash: 72f9c...0e3
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 dere kan få en baby ja, vi har vert besøkshjem for 2 herlige tvillinger som nå er snart 7år siden de var 6mnd, guttene våre var da 12,13 og halvt og 15 Lykke til Anonymous poster hash: 501ad...f0c
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Begrepene avlastningshjem og besøkshjem brukes tidvis om hverandre. Veldig generelt brukes oftest avlastning om hjem som tar i mot barn med spesielle behov/handicap e.l. fordi foreldrene behøver avlastning fra omsorgsbyrden, dette er vanligvis organisert gjennom bestillerenhet e.l. i kommunen. Besøkshjem brukes oftest om hjem som tar i mot barn i regi av barneverntjenesten, oftest begrunnet med barnets behov for avveksling/en annen omsorgserfaring/opplevelser e.l. Man kan i teorien ha babyer i besøkshjem, men det er sjeldent. For meg som saksbehandler skal det en veldig spesiell situasjon til for at jeg tenker at en baby vil ha positivt utbytte av å tas bort fra primæromsorgspersonen for å være hos noen andre over f.eks en helg om gangen. Det er vanligst at barna er i alderen 2-12. Besøkshjemmet kan ønske seg alder som passer inn hos dem. Hund er ikke negativt. De generelle kravene til besøkshjem er personlig egnethet, politiattest og "egnet soveplass" for barnet (behøver ikke være eget rom). Det er vanligst at barnet er i besøkshjemmet hver 3.-4. helg, men rom for individuelle ordninger. Man får en arbeidsgodtgjøring og en sum for utgiftsdekning, vanligvis etter KS-satsene som utgjør ca 1000 kr døgnet per barn (du skatter av arbeidsgodtgjøringen, ikke av utgiftsdekningen). Anonymous poster hash: f5255...1db
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 I barneverntjenesten hvor jeg jobber kaller vi det besøkshjem. Det er et kompenserende tiltak, for å gi barnet gode opplevelser, utvide nettverk, gode relasjoner osv. Det er barn med ulik bakgrunn og ulike symptomer på sin livssituasjon. Men de færreste er som "vanlige" barn. Man må forvente seg litt ekstra utfordringer. Høres ut som om alder på egne barn passer veldig fint for å bli besøkshjem. Lykke til😊 Avlastningshjem-betegnelsen, i min kommune, brukes om helgeavlastning for barn med diagnoser, som f eks downs eller autisme. Dette organiseres ikke gjennom barneverntjenesten. Anonymous poster hash: c3df3...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå