Gå til innhold

Revmatikere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen revmatikere som har innspill til oss her inne?

Mannen min har mange plager fra ledd og muskulatur, men på blodprøvene vises det ingenting. Jeg lurer derfor på om noen kjenner igjen disse symptomene og kan gi oss tips videre. Han fikk omfattende Vitiligo for mange år siden. Stressutløst. Så for snart tre år siden dukket det opp mage/tarm problemer som viste seg å være cøliaki. Også dette utløst etter en heftig periode med arbeidsrelatert stress og heller ikke dette vistes på blodprøver. Da maten og tarmproblemene falt på plass, startet et nytt problem, smerter fra ledd og muskulatur. Det er smerter fra ledd, store og små, samt muskulært. Mye smerter i hender når han har brukt de til fysisk arbeid. Store smerter etter trening, så dette er foreløpig lagt på hylla. Smerter i rygg, lend og hofter, men ikke stiv eller har utviklet stivhet.

Smertene vandrer og har ikke faste steder de dukker opp, bortsett fra rygg, lend og hofter. Er det væromslag, enten det ene eller den andre veien, kjenner han det på kroppen og dette resulterer i kraftige smerter. Så fort snøen kommer, avtar smertene betraktelig.

Han har vært hos privat revmatolog, uten annet funn enn noe forkalkning i fingerleddene, men dette hørte visstnok til alderen. Midt i førtiårene.  Fibromyalgi ble blankt avvist selv om dette er den diagnosen som passer best i følge informasjon som finnes på nett. 
Bruk av Diclofenac avhjelper smertene, og så lenge han bruker dette regelmessig, er smertene til å holde ut. Uten så er smertene veldig sterke.
Er det noen som gjenkjenner problematikken? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kjenner meg kjempe godt igjen i det du skriver. Fikk diagnosen fibromyalgi av reumatolog på UNN. Er fortsatt i utredningsfase mtp på Bekhterev. For både på røngent og MR så viste det seg store forandringer på bekkenet mitt.

Be din kjære ta det opp med fastlegen sin, og be vedkommende henviser han videre til reumatolog ASAP.

Anonymous poster hash: 9a29f...2c8

Skrevet

Ja, jeg kjenner meg kjempe godt igjen i det du skriver. Fikk diagnosen fibromyalgi av reumatolog på UNN. Er fortsatt i utredningsfase mtp på Bekhterev. For både på røngent og MR så viste det seg store forandringer på bekkenet mitt.

Be din kjære ta det opp med fastlegen sin, og be vedkommende henviser han videre til reumatolog ASAP.

Her hos meg så sliter jeg dessverre med mye stivheter også :(

Forresten be legen skriver en henvisning til fysio o.l. Selv om han har mye smerter, så er det lurt å utføre lette øvelser evt gå korte turer på ulendt terreng.

Skrevet

Takk for svar. :blomst: Ok så vi bør prøve å få tatt mr og røngten forstår jeg. Det er kun tatt blodprøver, samt en håndultralyd.

Vi har byttet lege nå for den gamle gikk langt i å antyde at siden det ikke var funn på blodprøvene, så dreide dette seg om hypokondri.  :sjokkert:

Skrevet

Takk for svar. :blomst: Ok så vi bør prøve å få tatt mr og røngten forstår jeg. Det er kun tatt blodprøver, samt en håndultralyd.

Vi har byttet lege nå for den gamle gikk langt i å antyde at siden det ikke var funn på blodprøvene, så dreide dette seg om hypokondri. :sjokkert:

Bare hyggelig du :)

Så bra at dere har byttet fastlegen. Håper vedkommende tar mannen din mer på alvorlig, slik som min gjorde med meg. Selv om alle blodprøvene var negative, ble jeg først henvist på røngent. Der fant de en del endringer på begge sider av IS av bekkenet mitt og noe mer funn i korsryggen, så bar det videre til MR. Pga store smerter, tilstivning og andre påfølgende plager som gjør at jeg ikke fungerer til daglig, ble jeg henvist til reumatolog. Min fastlege antydet at jeg måtte verstefall vente i minimum 5 måneder for å få time, men jeg fikk time kun etter bare 8 uker. Havnet på prioriteringspasient liste :) :) Og husk at man har fritt sykehus valg.

Skrevet

Er alle mineraler og vitaminer kommet opp igjen etter at han kuttet ut gluten? Jeg vet om flere med cøliaki som har hanglet lenge etter at magen tilsynelatende var gre, og det har vist seg at de fremdeles hadde mangler - men at legene bare hadde sjekket det mest grunnleggende.

En mulighet er å få neste lege til å sende en fullblodprøve til Tyskland. Dere må betale det selv, men det gir et bedre resultat enn serum blodprøver gjør på mineraler.

Når det kommer til vandrende smerter - ha i bakhodet muligheten for flåttbåren sykdom. Smerter i muskulatur og ledd som vandrer er typisk for en av de flåttbårne smittene. Dessverre også der vanskelig å få påvist med vanlige norske tester.

Les også en del om lekk tarm, noen kan få leddproblematikk pga. dette, og noen av de kan også oppleve at smertene varierer fra ledd til ledd, kan endre seg og flytte seg også.

Ellers har jo mange reumatikere veldig god effekt av å legge om kostholdet til lavkarbo (erstatningsmaten for gluten er det jo ofte mer raske karbohydrater i enn andre produkter), unngå sukker, svin m.m. Det kan være verdt et forsøk.

Håper dere finner ut av det :)

Anonymous poster hash: 1e9a9...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...