Gå til innhold

Hva gjør legene (fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis den fødende har en hard fødsel og ikke kan få epidural eller annet stukket inn i ryggen? Blir det hasteKS da? De er vel ikke "strengere" med de som ikke kan få epidural? Dvs at de ikke gir folk traumer (lar dem ligge i fødsel 48t osv )

Anonymous poster hash: 2492b...b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som ligger i fødsel i 48 timer da...

Hva er grunnen til at vedkommende ikke kan stikkes i ryggen da?

Anonymous poster hash: 68285...634

Skrevet

Legene bryr seg ikke om du har uutholdelige smerter, om du hyperventilerer osv. Man får hastekeisersnitt hvis det er fare for ditt eller barnets liv. Ikke fordi du har en tøff fødsel.

Skrevet

Legene bryr seg ikke om du har uutholdelige smerter, om du hyperventilerer osv. Man får hastekeisersnitt hvis det er fare for ditt eller barnets liv. Ikke fordi du har en tøff fødsel.

Sikker? Høres brutalt ut, særlig hvis det er fare for retraumatisering.

Skrevet

Hva er grunnen til at vedkommende ikke kan stikkes i ryggen da? Anonymous poster hash: 68285...634

Hvorfor er det så jævlig relevant liksom? Tusen grunner til at folk ikke kan stikkes i ryggen.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om noen som får hastekeisersnitt pga smerter eller at fødselen tar tid..

Og de fleste glemmer fødselen etter kort tid. Jeg hadde marerittfødsel med første, men det var glemt med en gang det var over. 😊

Endret av chocolate
Skrevet

Du må i tilfelle ga ks i full narkose da? For de stikker jo i ryggen for å sette spinalbedøvelse til ks også...

Har aldri hørt om at de tar ks av fare for retraumatisering, de tar det om det er fare for barnets eller mors liv.

Anonymous poster hash: 37ca4...1ec

Skrevet

En langvarig fødsel kan absolutt sette mor og barns liv i fare, enten pga at mor er så sliten at hun ikke greier å hjelpe til med å få ut barnet, eller at babyen blir påvirket av det lange forløpet og begynner å få tegn på at det får for lite o2.

Skrevet

Hva er grunnen til at vedkommende ikke kan stikkes i ryggen da? Anonymous poster hash: 68285...634

Hvorfor er det så jævlig relevant liksom? Tusen grunner til at folk ikke kan stikkes i ryggen.

Kjære deg, hvor tror du de stikker om man skal ha KS da? Enten det er narkose eller vanlig bedøvelse?

Anbefaler heller fødsel med lite smertelindring enn KS uten ;-)

Anonymous poster hash: 43ece...e16

Skrevet

Jøss... Bruker du å bite hodet av folk som stiller deg spørsmål? Eller er der kanskje ingen relevant grunn annet enn redsel?

Jeg har hatt flere prolaps og kan likevel stikkes, selv om en av prolapsene lå i den høyden.

Anonymous poster hash: 68285...634

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som får hastekeisersnitt pga smerter eller at fødselen tar tid..

Og de fleste glemmer fødselen etter kort tid. Jeg hadde marerittfødsel med første, men det var glemt med en gang det var over. 😊

Jeg fikk hastesnitt fordi det varte for lenge. Det er altså ikke uvanlig og jeg synes det er rart at du ikke innser det. Ved protraherte forløp kan man få feber og avtagende urinproduksjon blant annet.

Anonymous poster hash: e1709...864

Skrevet

En langvarig fødsel kan absolutt sette mor og barns liv i fare, enten pga at mor er så sliten at hun ikke greier å hjelpe til med å få ut barnet, eller at babyen blir påvirket av det lange forløpet og begynner å få tegn på at det får for lite o2.

Da er førstevalget tang eller sugekopp samt klipping, ikke hastekeisersnitt.

Jeg lurer på hvorfor man ikke kan stikke i ryggen? Kom gjerne med flere grunner, for jeg lurer oppriktig.

Anonymous poster hash: 8a19f...a73

Skrevet

Retraumatisering må jo bety innebære at forrige fødsel var traumatiserende. Hvis dette er tilfelle så ville jeg anbefalt å drøfte dette med jordmor før fødselen starter.

Det er mulig med ks ved fødselsangst, men det er også anbefalt å forsøke p jobbe

Skrevet

Forts.

Det er også anbefalt å jobbe med angsten i forkant for å unngå planlagt ks

Skrevet

Jeg fikk hastesnitt fordi det varte for lenge. Det er altså ikke uvanlig og jeg synes det er rart at du ikke innser det. Ved protraherte forløp kan man få feber og avtagende urinproduksjon blant annet.

Men da var det jo annen grunn til keisersnitt enn at "det varte for lenge"

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor man ikke kan stikke i ryggen? Kom gjerne med flere grunner, for jeg lurer oppriktig.

Man liker ikke å stikke ved tatoveringer feks. Dessuten kan det foreligge anonalier i ryggraden. Ytterligere kan mors har koagulasjonsforstyrrelser som gjør at man ikke vil stikke. Men hvorfor ikke bare google?

Skrevet

Nei. Jeg lå for lenge og fikk derfor disse symptomene. Det ble oppdaget like før snitt likevel var innvilget. Noen ganger må man være føre var.

Skrevet

Nei. Jeg lå for lenge og fikk derfor disse symptomene. Det ble oppdaget like før snitt likevel var innvilget. Noen ganger må man være føre var.

Men HI lurer jo på om man får hastekeisersnitt av å ligge for lenge/mulighet for traumer.. Legene tar en medisinsk avgjørelse, men ikke på grunnlag av tid/smerter/traumer. Det er ikke sånn at "etter 48 timer blir det keisersnitt". Det er en medisinsk avgjørelse som ligger til grunn.

Skrevet

Man liker ikke å stikke ved tatoveringer feks. Dessuten kan det foreligge anonalier i ryggraden. Ytterligere kan mors har koagulasjonsforstyrrelser som gjør at man ikke vil stikke. Men hvorfor ikke bare google?

Fordi jeg svarte i en tråd og benyttet muligheten til å spørre om noe som alt var kommentert. Det virket dom om hi visste flere grunner til at man ikke skulle stikke.

Jeg er selv gravid og googler faktisk ingenting som har med fødsel og svangerskap å gjøre.

Skrevet

Jeg kan ikke stikkes i ryggen (koaguleringsproblemer), men selvfølgelig kan jeg få KS fordi om. Da skjer det selvfølgelig ikke med spinalbedøvelse, men i full narkose.

Skrevet

Jeg hadde full åpning i 6 timer og en baby som satt bom fast i bekkenbenet. Husker bare små glimt fra de timene, men tror aldri det var snakk om noe ks. Ble sugekopp tilslutt. Brukte over ett år på å komme meg etter fødselen. Er likevel veldig glad for at jeg slapp unna ks

Anonymous poster hash: b936e...3a1

Skrevet

Retraumatisering må jo bety innebære at forrige fødsel var traumatiserende. Hvis dette er tilfelle så ville jeg anbefalt å drøfte dette med jordmor før fødselen starter.

Det er mulig med ks ved fødselsangst, men det er også anbefalt å forsøke p jobbe

Nei, ikke nødvendigvis fødsel, men sykehus.

Skrevet

Jeg har en blødersykdom som gjør at jeg ikke kan stikkes i ryggen, da kan jeg risikere blødning i ryggmargen og lammelser.

Så jeg kan hverken få epidural eller spinalbedøvelse, og om det av medisinske årsaker hadde vært nødvendig med keisersnitt ved mine fødsler hadde jeg måttet få narkose. Men da altså kun om det var fare for mitt eller barnets liv, det at det er vondt å føde er ikke noe de tok hensyn til.

Jeg har da født begge mine uten bedøvelse og i vissheten om at det ikke var noe alternativ, og det gikk helt greit. Men så har jeg hatt enkle og udramatiske fødsler da.

Skrevet

Hvis den fødende har en hard fødsel og ikke kan få epidural eller annet stukket inn i ryggen? Blir det hasteKS da? De er vel ikke "strengere" med de som ikke kan få epidural? Dvs at de ikke gir folk traumer (lar dem ligge i fødsel 48t osv )

Utgangspunktet for en fødsel er jo at det er best for både mor og barn å føde vaginalt selv om smertene er sterke og fødselen varer lenge. 48 timer er ikke så unormalt. Det å ha lange, smertefulle fødsler er heller ikke noe som er forbundet med traumer (annet enn at det selvsagt kan oppleves traumatisk mens det pågår). De fleste har ikke traumer i etterkant, jeg tror ikke det er mer vanlig ved lange fødsler enn med korte....

Det finnes så klart mange unntak, blant annet at lange fødsler eller sterke smerter kan føre med seg andre komplikasjoner. Da kan det bli aktuelt med ks, men jeg tror ikke det blir aktuelt med et inngrep før legene mener at risikoen for komplikasjonene er større enn risikoen ved ks. 

Hvis du mener at du er i stor fare for å utvikle traumer i etterkant av fødselen din, så bør du ta det opp med jordmor slik at dere kan vurdere om dette er et tilfelle av angst. Det å ikke kunne få epidural oppleves for de fleste som problemfritt. Det er viktig å ikke ha forventninger om smertelindring i forkant av fødselen, for selv om man sånn medisinsk sett kan få epidural, så er det ikke alltid at det lar seg gjøre når man kommer til sykehuset uansett. Det kan være logistikk, mangel på personal, fødselen er kommet så langt at det ikke lar seg gjøre osv. 

Synes ikke man skal forvente hverken epidural eller ks. Har man blitt gravid så må man forvente å skulle føde, og forvente at det skal være noe av det vondeste man har opplevd. Alle vet jo det.... Selvsagt vil alle personal på sykehus gjøre det de kan for å hjelpe, men de skal ta hensyn til medisinske vurderinger først, og smertelindring i andre rekke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...