Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Det er første gang jeg prøver meg på strikking, og jeg synes det er vanskelig å skjønne hva de mener på oppskriften. Der står at: "Sett et merke rundt første og og siste maske. Øk 1 maske på hver side av merke hver 5.cm til i alt 48 masker." Da lurer jeg på: 1) Skal det være 2 merker?Altså, et rundt første og et rundt siste? Sånn som jeg ser det så er min siste maske ikke min første maske. (Jeg stikker rundt på strømpepinne). 2) Skal jeg øke en maske på hver side av merke/ene eller hver 5. cm? Og skal jeg måtte telle alle maskene jeg legger til, sånn at jeg vet når jeg har kommet til 48 masker totalt? Håper noen er snill og gidder å svare meg Anonymous poster hash: 09e12...e6c
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Du skal ha to merker med to masker mellom, ja. Så skal du øke to masker på en omgang hver 5. centimeter. Altså øke en maske etter første merke og en maske før siste maske. Det er lettere hvis du teller hvor mange masker du har nå og finner ut hvor mange masker du skal øke. Skal du øke f.eks. 12 masker vet du at du skal øke 6 ganger. Så slipper du å telle masker hele tiden Anonymous poster hash: 55dd1...74f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Du skal ha to merker med to masker mellom, ja. Så skal du øke to masker på en omgang hver 5. centimeter. Altså øke en maske etter første merke og en maske før siste maske. Det er lettere hvis du teller hvor mange masker du har nå og finner ut hvor mange masker du skal øke. Skal du øke f.eks. 12 masker vet du at du skal øke 6 ganger. Så slipper du å telle masker hele tiden Anonymous poster hash: 55dd1...74f Ser at jeg muligens var noe uklar. Du skal øke to masker, strikke 5 cm, øke igjen, strikke 5 cm, øke igjen, osv, helt til du har riktig antall masker. Anonymous poster hash: 55dd1...74f
Superdolly Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Anonym ...74f har rett. Jeg vil bare føye til et tips for å holde styr på antall masker. Du kan bruke en Post-it-lapp og sette tellestreker på den for hver gang du øker, det gjorde jeg før. Eller du kan laste ned en strikke-app til smarttelefonen din. Jeg bruker en som heter Row up for å telle økninger, den var gratis. Et annet tips er å ta en kopi av oppskriften, så kan du skrible og notere og markere direkte på den. Da har du originalen til senere, og kan kaste kopien.
👀tante Sofie 👒 Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Jeg bruker aldri to merker! Jeg har bar en markør ,eller en tråd i en annen farge enn jeg strikker med på midten.(mellom siste og første maske) Så når jeg øker strikker jeg en maske etter maskøren og øker på neste....på slutten av omgangen øker jeg før siste maske.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 Tusen takk for forklaringen og gode tips! Jeg skal laste ned appen nevnte her. Nå tror jeg at jeg har forstått det! Anonymous poster hash: 09e12...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå