Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Ser det har stått litt i avisene i det siste om barn av holocaustofre som kan ha fått DNA-et sitt påvirket av de sterke traumene foreldrene var utsatt for. (Ser også at en biolog dementerer dette i Aftenposten i dag). Det jeg lurer på er hvordan dette kan skje. Jeg kan forstå det på fedrene, der kjønnscellene dannes fortløpende etter puberteten, men jenter er vel født med ferdige eggceller? Hvordan kan disse da påvirkes? Eller er jeg helt på bærtur nå? Noen med peiling? Anonymous poster hash: ec1ca...d6e
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Den første setningen var elendig. Sorry. Håper meningen kommer frem Anonymous poster hash: ec1ca...d6e
Gemini77 Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Epigenetikk er ikke en endring av selve dna'et så eggcellene og dets gener er den samme. Det er uttrykket som endrer seg via f.eks kjemiske strukturer som binder seg til genene. Det kan ut ifra studien se ut som faktorer kan endre hvordan genene blir lest, altså phenotypen. Genotypen er den samme.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Ah! Takk Anonymous poster hash: ec1ca...d6e
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 (endret) Ser det har stått litt i avisene i det siste om barn av holocaustofre som kan ha fått DNA-et sitt påvirket av de sterke traumene foreldrene var utsatt for. (Ser også at en biolog dementerer dette i Aftenposten i dag). Det jeg lurer på er hvordan dette kan skje. Jeg kan forstå det på fedrene, der kjønnscellene dannes fortløpende etter puberteten, men jenter er vel født med ferdige eggceller? Hvordan kan disse da påvirkes? Eller er jeg helt på bærtur nå? Noen med peiling? Anonymous poster hash: ec1ca...d6e Kjøp dagens utgave av Aftenposten, så ser du på s 55 at dette er en bløff. Edit: (Ooops, ser at du har lest den! Konklusjonen er vel at det nettopp ikke går an, selv om noen har hatt moro av å prøve...) Endret 19. september 2015 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Epigenetikk er utrolig spennende! Eneggede tvillinger har identisk DNA - allikevel kan de være ulike. Superspennende tema Anonymous poster hash: aa4f5...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå