Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Jenta mi har ikke lyst til å være med på foreldresamtalen, hun syns det er flaut og vanskelig. Skjønner henne litt også da sist vi var der så var lærer veldig fokusert på det negative og ikke mye oppmuntring. Hun gjør det sånn middels på skolen og jeg vet at ros løfter henne og får henne til å prøve mer, imens kritikk får henne nesten til å gi opp og ikke prøve. Lærer krever at hun blir med på foreldresamtalen, men kan han egentlig kreve det ? Kan jeg la jenta mi bli igjen hjemme ? Anonymous poster hash: d542e...12a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Hvilket trinn går hun på? Anonymous poster hash: 96444...09b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Hvilket trinn går hun på? Anonymous poster hash: 96444...09b hun går i 5.klasse. Har det noe å si ? Anonymous poster hash: d542e...12a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Hvilket trinn går hun på? Anonymous poster hash: 96444...09b hun går i 5.klasse. Har det noe å si ? Anonymous poster hash: d542e...12a Noen samtaler er såkalte "utviklingssamtaler", og der vil læreren ha barnet med. Men hvis det virker mot sin hensikt og hun bare gruer seg til å få "kjeft", så er det vel bedre om du møter alene og sier at din datter helst vil høre referatet fra deg. Ditt barn, ditt valg. Anonymous poster hash: cdcd0...566
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 Curling-alert. Anonymous poster hash: 8aea5...493
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Jeg jobber på ungdomstrinnet og vi oppfordrer elevene til å bli med siden vi ofte får en veldig god samtale ut av det. Vi har overhode ikke lov å tvinge. Kan du ikke ringe å snakke med læreren, forklar problemet også drar dere forhåpentligvis til en hyggelig og konstruktiv samtale. Anonymous poster hash: 162b4...602
TinaK 1990 Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Selvfølgelig skal hun være med. Ja, ting er flaut og vanskelig av og til her i livet. Hva er vitsen med en slik utviklingssamtale hvis eleven ikke er med? Jeg synes det er å sy svære puter under armene til barnet hvis hun skal slippe bare fordi det er flaut etc
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven. Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Jeg synes kanskje at fokuset blir litt feil her. Som mor kjenner du selvsagt ditt barn best, og ønsker automatisk å skåne henne for livets ubehageligheter, det er helt naturlig. Samtidig er det mye læring i en slik utviklingssamtale mellom foreldre, lærer og elev. Selv om det blir rettet søkelyset mot eleven og forholdene rundt, så er det like mye læring i det å sitte i en slik situasjon hvor man skal motta både ros og (forhåpentligvis) konstruktiv tilbakemelding om hva som ev. kan jobbes mer med. Skolen skal ikke bare ruste elevene faglig, men også sosialt - og gi dem verktøy gode nok til å takle flere aspekt ved voksenlivet enn det rent teoretiske. En slik utviklingssamtale vil jeg derfor si at er en svært god sosial trening. Men: Som det finnes dårlige ledere her i verden, finnes det også mindre gode lærere. Hvis du føler at lærer kun fokuserer på det negative, så er jo dette en klar svakhet hos læreren. Vi voksne vil jo selvsagt også bli trist og lei oss (og kanskje også miste motivasjon) ved en slik utviklingssamtale med sjefen, men for en 10-åring kan verden omtrent rase. Så i samtaler med barn og ungdom må man som lærer være kløktig. På den ene siden skal man selvsagt fokusere på det som er bra og rose for dette, men samtidig er det også viktig å gi tilbakemeldinger til elevene som er ærlige, slik at de vet hva de bør jobbe med for å realisere sine drømmer, både faglig og sosialt. Jeg ville, i stedet for å la jenta di få slippe samtale, heller kontakte lærer i forkant og forklart situasjonen. På denne måten kan lærer også få forberedt seg bedre, og kanskje bli gjort klar over at jenta di føler det slik og velge sin framgangsmåte etter dette. Anonymous poster hash: fde7e...b21
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #12 Skrevet 19. september 2015 Dette måtte jeg finne ut av en gang da elev ikke ville være med på samtale. Ifølge min rektor SKAL elevene være med på minst en utviklingssamtale i året. Hvis det dukker opp mye negativt i samtalen ville jeg tatt dette opp med læreren hvis det ikke er tatt opp med hjemmet før samtalen. Det skal ikke være en overraskelse for eleven det som kommer på samtalen. Negative ting som må jobbes med burde vært ringt hjem om og forsøkt å få positiv utvikling på før samtalen. Så kan lærer heller referere til det dere har jobbet mot og komme med en vurdering om eleven er på vei til å nå målet eller om andre tiltak må vurderes. Forslag: ring læreren og fortell hvorfor eleven ikke vil bli med. Det hadde jeg satt pris på hvis jeg hadde skremt bort min egen elev. Hilsen lærer Anonymous poster hash: cf81b...e88
Mamma_til_2 Skrevet 19. september 2015 #13 Skrevet 19. september 2015 Her må barna være med helt fra 1.kl, de lager mål sammen på 1 møte på høsten og på 2.møte på våren snakker sammen om hvordan de har nådd målene ☺ jenta de har utbytte av og være med.
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2015 #14 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Jeg er ikke HI. Men jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å være 10 år, sitte i et rom med to voksne og få synderegisteret lest opp, altså. Medfølelse med de yngre blant oss er ikke skadelig, vet du.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 Jeg har ved flere anledninger sagt at barnet mitt ikke blir med på samtalen. Hvorfor? Fordi hos oss har ikke lærerne "kapasitet" til mer enn ett møte med oss foreldre i semesteret. Det er altså ikke andre som for oss foreldre å få andre møtetidspunkter med læreren. Som foreldre har jeg gjerne flere ting jeg mvil ta opp med læreren. Det kan være ting jeg er misfornøyd med, ting jeg stiller spørsmål ved, rett og slett ting jeg ønsker p ta opp uten eleven tilstede. Både fordi det kan omhandle læreren, det kan omhandle andre barn, det kan omhandle "kritikk" av skolen etc. Jeg ønsker ikke å snakke negativt eller virke problemfoekusert ovenfor skolen med barnet mitt tilstede. Derfor ser jeg det som hensiktsmessig at jeg tar opp med læreren uten barnet tilstede. Akkurat som jeg antar at læreren vil kunne ta opp ting med meg hvis det er nødvendig, uten at barnet er tilstede og hører på telefonsamtalen. Personlig synes jeg foreldresamtalen gir meg lite. Lærerne bruker mye tid på oppramsing av resultater, gjennomgang av nasjonale prøver etc. Dette er egentlig ting de fint kunne informert oss om i et samleskriv før samtalen. Elevene burde også få en god tilbakemelding fra læreren før en slik samtale om hvordan de ligger an. Det er lite tid til en god samtale om hvordan barnet faktisk opplever skolehverdagen, det psykososiale miljøet, ulike faglige problemer og ikke minst; liten tid til å diskutere løsninger på evt. Utfordringer. Anonymous poster hash: a3981...f34
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Jeg er ikke HI. Men jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å være 10 år, sitte i et rom med to voksne og få synderegisteret lest opp, altså. Medfølelse med de yngre blant oss er ikke skadelig, vet du. Synderegistret? Hvis 5 klassing en er så bråkete I timen feks har eleven bare godt av å være med. Hvis feks en elev bråket, forstyrrer og ødelegger for de andre I timen...Hva er vitsen at lærer sitter og prater med foreldrene? ? Det er eleven som skal være der ned foreldre. ..og er det sååå flaut så bør jammen eleven slutte med det. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Jeg er ikke HI. Men jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å være 10 år, sitte i et rom med to voksne og få synderegisteret lest opp, altså. Medfølelse med de yngre blant oss er ikke skadelig, vet du. Synderegistret? Hvis 5 klassing en er så bråkete I timen feks har eleven bare godt av å være med. Hvis feks en elev bråket, forstyrrer og ødelegger for de andre I timen...Hva er vitsen at lærer sitter og prater med foreldrene? ? Det er eleven som skal være der ned foreldre. ..og er det sååå flaut så bør jammen eleven slutte med det. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a HI her, hvem har sagt at hun bråker i timen ? Det gjør hun ikke i det hele tatt. Typiskt her inne å anta det ene og det andre. Læreren er negativ i tonen og kritiserer henne for mye etter min mening. Rive ned istedenfor å bygge opp gjør ikke en god lærer. Anonymous poster hash: d542e...12a
Kamomille Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plastAnonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok.Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Jeg er ikke HI. Men jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å være 10 år, sitte i et rom med to voksne og få synderegisteret lest opp, altså. Medfølelse med de yngre blant oss er ikke skadelig, vet du. Synderegistret? Hvis 5 klassing en er så bråkete I timen feks har eleven bare godt av å være med. Hvis feks en elev bråket, forstyrrer og ødelegger for de andre I timen...Hva er vitsen at lærer sitter og prater med foreldrene? ? Det er eleven som skal være der ned foreldre. ..og er det sååå flaut så bør jammen eleven slutte med det.Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Hvis eleven bråker, ødelegger timen, mobber eller er spesielt svak så er dette ting som både den enkelte elev og foreldrene bør ha blitt informert om på forhånd. Dette skal selvfølgelig ikke komme overraskende på noen i en foreldresamtale. På vårens samtale her brukte læreren masse tid på å gå igjennom nasjonal prøve. Poden ble satt til å regne oppgaver han hadde gjort feil, mens altså læreren og oss to foreldre skulle sitte å se på. Det er jo helt feil etter mitt skjønn og misbruk av samtaletiden. Og nedverdigende for poden som skal sitte å regne mens 3 voksne skal se på. Poden kunne heller gått med seg prøven hjem med beskjed om å gjøre om igjen de oppgavene som var feil. Både han og vi vet at han strever i matte.......
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 Dette er en utviklingssamtale. Altså noe tilsvarende det vi voksne har som heter "medarbeidersamtale" på jobben. Selvsagt skal den det dreier seg om være med! OG dersom læreren er "ufin", så er jo du der som din datters tillitsvalgt! Anonymous poster hash: 04f6d...4f9
TinaK 1990 Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Kjære vene. Selvfølgelig eg det ubehagelig, men å la barnet ditt slippe får jeg curling-foreldre-vibber med en gang. Skal hun få slippe alt som er flaut og ubehagelig her i livet? Dette er en samtale som handler om hennes skolehverdag. Selvfølgelig må hun være der. Skal liksom du ig læreren sitte å prate om hva hun er flink til, må jobbe mer ned etc uten at hun er med? Dette er viktig læring. Stakkars unge blir pakket inn i plast Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Femteklassinger er ti år, altså... Får da være måte på å tillegge en liten samtale verdi som utviklende læringsstøtte. De fleste tilbakemeldinger kan gis underveis, i en setting der det er mindre press på eleven.Ja, huff stakkars lille 5 klassing altså. Pass på at du syr de putene under armene store nok. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a Jeg er ikke HI. Men jeg kan forstå at det ikke er noe hyggelig å være 10 år, sitte i et rom med to voksne og få synderegisteret lest opp, altså. Medfølelse med de yngre blant oss er ikke skadelig, vet du.Synderegistret? Hvis 5 klassing en er så bråkete I timen feks har eleven bare godt av å være med. Hvis feks en elev bråket, forstyrrer og ødelegger for de andre I timen...Hva er vitsen at lærer sitter og prater med foreldrene? ? Det er eleven som skal være der ned foreldre. ..og er det sååå flaut så bør jammen eleven slutte med det. Anonymous poster hash: c1e5e...a2a HI her, hvem har sagt at hun bråker i timen ? Det gjør hun ikke i det hele tatt. Typiskt her inne å anta det ene og det andre.Læreren er negativ i tonen og kritiserer henne for mye etter min mening. Rive ned istedenfor å bygge opp gjør ikke en god lærer. Anonymous poster hash: d542e...12a Ta en tlf med lærer på forhånd og si hva du føler. Da gir du lærer mulighet til å endre måten hun legger opp samtaletimen. Viktig at eleven blir ned ig at det blir en konstruktiv halvtime. Hensikten med samtalen er å finne felles mål å jobbe mot. Da er det virkelig dumt hvis eleven ikke er der og får være ned å forme målet.. Ring lærer på mandag...ikke velg lettvint løsning ved å la henne være hjemme.
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2015 #21 Skrevet 19. september 2015 Jeg har ved flere anledninger sagt at barnet mitt ikke blir med på samtalen. Hvorfor? Fordi hos oss har ikke lærerne "kapasitet" til mer enn ett møte med oss foreldre i semesteret. Det er altså ikke andre som for oss foreldre å få andre møtetidspunkter med læreren. Som foreldre har jeg gjerne flere ting jeg mvil ta opp med læreren. Det kan være ting jeg er misfornøyd med, ting jeg stiller spørsmål ved, rett og slett ting jeg ønsker p ta opp uten eleven tilstede. Både fordi det kan omhandle læreren, det kan omhandle andre barn, det kan omhandle "kritikk" av skolen etc. Jeg ønsker ikke å snakke negativt eller virke problemfoekusert ovenfor skolen med barnet mitt tilstede. Derfor ser jeg det som hensiktsmessig at jeg tar opp med læreren uten barnet tilstede. Akkurat som jeg antar at læreren vil kunne ta opp ting med meg hvis det er nødvendig, uten at barnet er tilstede og hører på telefonsamtalen. Personlig synes jeg foreldresamtalen gir meg lite. Lærerne bruker mye tid på oppramsing av resultater, gjennomgang av nasjonale prøver etc. Dette er egentlig ting de fint kunne informert oss om i et samleskriv før samtalen. Elevene burde også få en god tilbakemelding fra læreren før en slik samtale om hvordan de ligger an. Det er lite tid til en god samtale om hvordan barnet faktisk opplever skolehverdagen, det psykososiale miljøet, ulike faglige problemer og ikke minst; liten tid til å diskutere løsninger på evt. Utfordringer. Anonymous poster hash: a3981...f34 Delvis enig her. Mye prat om Carlsten-testen, ordkjedeprøver, mattetester osv. Ikke noe som opptar meg i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå