Gå til innhold

Hvordan unngå kresne barn i matveien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen her er 5 mnd og har såvidt startet med smaksprøver.

Jeg har to nieser som er skrekkelig kresne på matveien. Den ene spiste kun fiskekaker med ketchup lenge!

Så spørsmålet mitt er egentlig hvordan få barn som spiser variert mat?

Og ja, jeg er klar over at barn er forskjellige på dette også.

Anonymous poster hash: cf427...69a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare gi forskjellige smaker. Kan ta tid før de liker ting. Ikke alltid det funker,2 av 3 barn hos meg er kresne,og kjørt samme opplegg på alle. Barnet i midten spiser alt. Stresser ikke med minsten nå for jeg vet at det går seg til.

Anonymous poster hash: 39096...931

Skrevet

3-åringen spiste grønnsaker fra 6 mnd til 1,5 år. Nå er det brånekt. Det går seg til :)

Anonymous poster hash: 41108...482

Skrevet

Det eneste fokus du har på mat er måltider, og at måltider er hyggelige ting, med variert mat. 

Ingen tvang, ikke noe mas, og spiser de ikke så spiser de ikke, så spiser de neste måltid. ikke bruk mat som belønning og ikke bruk  mat som straff. Så går dette helt fint  :Nikke:

Anonymous poster hash: 31643...64c
Skrevet

Det eneste fokus du har på mat er måltider, og at måltider er hyggelige ting, med variert mat.

Ingen tvang, ikke noe mas, og spiser de ikke så spiser de ikke, så spiser de neste måltid. ikke bruk mat som belønning og ikke bruk mat som straff. Så går dette helt fint :Nikke:

Anonymous poster hash: 31643...64c

Støtter denne.

Anonymous poster hash: 8f2c0...367

Skrevet

Det er ikke alltid man kan unngå kresne barn, men man kan unngå å gjøre det verre. Jeg var kresen og fikk pølser hver gang jeg ikke likte middagen, med det resultatet at jeg etterhvert "ikke likte" noen annen middag enn pølser.

Sønnen min er også kresen, men langt fra så ille som jeg var. Vi oppfordrer sterkt til å smake på alt, men han trenger ikke noe mer enn å smake hvis han ikke liker det. Han får ikke alternativer, men får spise f.eks. bare gulrøttene hvis han ikke liker noe annet.

Anonymous poster hash: 3fcd8...f22
Skrevet

Jeg har tro på at måltidene skal være hyggelige samlingspunkter for familien, og at mat ikke skal brukes som belønning eller straff. Ikke stress med mengden og ikke krev at han/hun må spise minst så og så mye. Ikke varm opp igjen mat som ikke blir spist og server det til neste måltid. Ikke nekt barnet neste måltid selv om det spiser dårlig eller ikke noe til et måltid. Kjør faste måltider til faste klokkeslett, og sørg for at barna er sultne når maten settes på bordet. Dette gjøres lettest ved å unngå småspising og snacks mellom måltidene.

Når det er sagt, du kan ikke alltid unngå kresne barn. Det er nemlig slett ikke alltid mammas feil. To av mine spiser alt, mens det tredje barnet er og har alltid vært ekstremt kresen. Og det selv om vi har gjort alt "etter boka". Derfor velger vi også noen ganger å droppe opplæringstanken. Innimellom, slett ikke alltid, gir vi etter. For noen ganger ønsker vi at middagen skal være hyggelig for alle, også dette barnet. Noen ganger orker vi ikke kampen for å presse i barnet en teskjefull mengde av middagen.

Skrevet

Legg alltid alt på fatet, og oppmuntre barnet til å smake på alt. Det de ikke liker må de ikke spise, men det skal like fullt være på fatet. Med mine har det tatt tid, og det varierer hva de liker og hvor mye de spiser - men kresne er de ikke 😃

Skrevet

Har fire barn og alle spiser alt.

To har hatt en periode hvor de 'ikke likte', men det var ting de enten aldri hadde smakt eller noe de ikke hadde lyst på der og da.

Det går over. Her serveres en middag, og enten spiser de noe eller alt av det eller så må de vente til neste måltid. (Det har skjedd to ganger tror jeg)

Og de har ALDRI hørt oss voksne snakke om at vi ikke liker eller klaget på maten.

Tror mange foreldre har ting de ikke liker og glemmer å 'skjule' det for ungene.

Anonymous poster hash: 1f0b5...000

Skrevet

Tror ikke du kan forhindre det,barn er forskjellige.her spiste de alt første årene så i perioder "likte de ikke" diverse.

Skrevet

Den av mine som er minst sær i matveien er den som fekk plukke på middagen frå ho kunne sitte i tripp-trappen sjølv. Hugser ikkje heilt kva det heiter, men det er ein kjend metode. Laga også heimlaga graut med div frukt og bær

Anonymous poster hash: 65fdb...e89

Skrevet

Den av mine som er minst sær i matveien er den som fekk plukke på middagen frå ho kunne sitte i tripp-trappen sjølv. Hugser ikkje heilt kva det heiter, men det er ein kjend metode. Laga også heimlaga graut med div frukt og bær

Anonymous poster hash: 65fdb...e89

Blw kalles metoden.

Anonymous poster hash: e4787...ae7

Skrevet

Jeg ga henne veldig variert mat helt fra begynnelsen av, spesielt mat/krydder med mye smak slik at hun ble vant til forskjellige smaker. Så tenker jeg man må vite hvordan man tilbereder det. Jeg elsker grønnsaker men grøsser med tanken på ihjelkokte grønnsaker uten salt. I dag er hun alltidspisende og elsker alt fra fisk, kjøtt, soltørkede tomater, marinerte hvitløksfedd osv.

Skrevet

Hyglige måltider der hele familien sitter sammen rundt bordet.

God og variert mat.

Forståelse for at "liker ikke" fra barn ofte bare betyr " jeg har egentlig lyst må noe annet (sjokolade) nå".

Forståelse for at det er vanlig å måtte smake på ting mange ganger før du liker det.

Snakke med de andre voksne om hvor god maten er.

Anonymous poster hash: 088b0...f07

Skrevet

Begge er storsmakere,kan jeg si. Altså,de prøver forskjellige smaker,jeg stresser ikke med mengde.

1.spiste variert under svangerskap,da spesielt i andre trimester.

2.spiste variert mens jeg ammet.

3.introduserte mat etter 6måneder mer eller mindre

4.måltider ble hyggelige,spiste ved bordet,tillot aldri gjester eller oss eldre å si at det liker jeg ikke,eller det ser dårlig ut osv. Jeg liker ikke mange ting men det vet ikke barna. Om det var noe jeg ikke likte,matet faren babyen slik at babyen ikke ser at det liker jeg ikke (spinat feks)

5. Jeg ga dem tran fra 4ukers alder eller så,de liker fisk.

6. Ingen småspising,måltider er det som gjelder alt annet er tillegg. Frokost hjemme ekstra viktig

7.det finnes ups and downs utnytt den første tiden godt og smart for etterpå er det veldig vanskelig å innføre nye smaker

8. Det finnes alltid noe som enkeltbarn ikke liker,det er normalt aksepter det. Prøv men ikkelag kamp eller følelser rundt det. Minsten liker ikke melk,han elsket å amme men ikke kumelk,joghurt litt,ost veldig lite,rømme liker han. Han vil trolig ha laktoseintoleranse men som baby var det rett og slett aversjon,smaken som han ikke likte,han kastet opp. Men rømme det var alfa og omega veldig lenge!

Anonymous poster hash: ef497...91a

Skrevet

Tvillinger her som har fått variert mat fra starten. Samme tilbud av mat og samme meny alltid. Ene spiser alt, andre er kresen.....

Anonymous poster hash: 2312e...de5

Skrevet

Vet ikke om vi bare har hatt flaks, men begge jentene våre spiser det aller meste. Glad i grønnsaker, fisk og dem eldste er en ordentlig gourmet som elsker sjømat og storkoser seg med krabber, blåskjell og blekksprut. Det eneste vi egentlig har gjort "annerledes" enn mange andre er at vi introduserte grønnsaksmos først og frukt/grøt senere slik at hun ikke ble vant til bare søte smaker. Vi har stort sett bare satt maten på bordet og gått utfra at hun liker det, aldri laget noe stress hvis det er noe hun ikke liker. Det eneste vi har krevet er at hun oppfører seg og ikke skriker ut om det er noe som ikke smaker.

Skrevet

tror det er vanskelig og unngå, min spiste alt til han var 19mnd og begynte i bhg, nå er han 2,5 år og super kresen

Skrevet

Aner ikke. Jeg har to gutter. Den eldste spiser "alt", den yngste "ingenting".

Skrevet

Babyen her er 5 mnd og har såvidt startet med smaksprøver.

Jeg har to nieser som er skrekkelig kresne på matveien. Den ene spiste kun fiskekaker med ketchup lenge!

Så spørsmålet mitt er egentlig hvordan få barn som spiser variert mat?

Og ja, jeg er klar over at barn er forskjellige på dette også.

Anonymous poster hash: cf427...69a

Ved å presentere de for mye ulik mat og spise måltidene sammen med dem. Gi uttrykk for at dere voksne liker mye forskjellig mat, og aldri tvinge eller gjøre et nummer av det dersom barnet ikke spiser.

Jeg har tre barn som er veldig lite kresne sammelignet med de fleste andre jeg kjenner. Vi har aldri laget spesialmat til de, bare servert det vi har planlagt å ha til middag. Ja, de er forskjellige våre barn også. En er ikke spesielt glad i kjøtt og fisk, en liker ikke tomater etc. Men de spiser det meste og finner alltid noe ved måltidet de liker.

7-åringen er periodespiser. Noen dager lever han på luft og kjærlighet, andre dager spiser han dobbelt så mye som faren. Men vi stresser ikke med det så lenge han sitter ved bordet med oss også de periodene han ikke spiser.

Vi har latt de spise vår mat fra de var ganske små. Mens de fortsatt fikk babymat fikk de også sitte med oss og leke med/spise på en brokkolibit eller litt kokt gulrot. Babyer liker å spise selv og på den måten blir de også vant med å smake på ting.

Anonymous poster hash: 204fd...f3f

Gjest Antarctica
Skrevet

Og de har ALDRI hørt oss voksne snakke om at vi ikke liker eller klaget på maten.

Tror mange foreldre har ting de ikke liker og glemmer å 'skjule' det for ungene.

Anonymous poster hash: 1f0b5...000

Dette tror jeg det syndes mye mot.

Når voksne selv annonserer at de "spyr av rømmegrøt" eller holder for nesen når det lukter noe de ikke er glad i, da lærer de ungene at det er OK å gjøre narr av maten og ikke respektere at noen har stått og laget den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...