Gå til innhold

Bilsikring av 9.5 åring.............


Anbefalte innlegg

Skrevet

Pia mi er 1.39 m og sitter bak i bilstol. Den er nå på det hlyeste stillet, men hun gar fortsatt god plass fra skuldre og opp i underkanten på hode delen.

 

Men når hun runder 1.40 m da kan hun sitte fremme, og hborvidt hun skal sittte på pute da handler ene og alene om hennes comfort. Sikkerhetsmessig har pute fremme ingen effekt når barnet har pasert 140 cm. Det handler om airbaggens treffpungte på hodet.

 

Selv har jenta veldig lyst å sitte freme, og vener med lengsel på at hun skl bli 140.

 

Hadde dere villet ha henne i bilstolen bak intil hun fysisj blir for høy for den.....sikkert 142- 145 cm.

 

Eller ville dere latt henne sitte fremme etter at hun passerte 140?

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss sitter barna bak, uansett. De har ikke noe i forsetet å gjøre.

 

Anonymous poster hash: c41b3...2e5

Skrevet

Eggentlig enig med deg.... men hun ser fryktelig mange andre som siter freme, de fleste i klassen hennes osv. Og hun hr ofte fått høre "er du baby eller...hahaha bilstol......hahaha baby".

 

Sukk, unger er så ekle mot hverandre...

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

Bruker også stol til min 8 åring. Hun vil helst bare bruke pute, men jeg føler det er tryggest å bruke stol. Hun klager også over at ingen andre bruker stol. Synes det er rart at så få foreldre ikke sikrer ungene på en trygg måte.

 

Anonymous poster hash: 55ef6...3b6

Skrevet

Ville hatt henne bak en stund til.

 

Anonymous poster hash: ac840...6fa

Skrevet

Barnas plass er bak, dermed punktum! Det er absolutt den sikreste plassen. Heldigvis blir disse barna selv voksne og ser da at du bare brydde deg om dem, ikke at du er den strenge mammaen :)

 

Anonymous poster hash: 017e8...b98

Skrevet

Sitter 9,5-åringen i bilstol enda??

Jeg hadde byttet til pute for lenge siden.



Anonymous poster hash: 8ce64...b0b
Skrevet

Min 9-åring har passert 140 cm og sitter i bilsete. Har inntrykk av at de fleste venninnene også gjør det fortsatt.

 

Anonymous poster hash: a5e8d...a9d

Skrevet

 

Sitter 9,5-åringen i bilstol enda??

Jeg hadde byttet til pute for lenge siden.

 

Anonymous poster hash: 8ce64...b0b

Bilstol er da mye tryggere enn en pute. Hva er det for en kommentar?

 

Anonymous poster hash: ac840...6fa

Skrevet

Min sønn på 9,5 år er 146 cm lang og vi tok bort ryggen på setet hans nå i august fordi skuldrene kræsjer med hodestøtten. Men sitter på pute og i baksetet. De eneste gangene han får lov til å sitte foran er hvis bilen er full av barn til/fra trening.

Skrevet

9-åringen her har passert 140 cm, og må pent sitte baki i bilstolen sin. Han har en Besafe izi up x3 fix, og han blir i den til han ikke passer mer. Flere av de på hans høyde sitter på pute eller kun i baksetet (over 136 cm), men det er ikke et tema hos oss. Når det kommer til sikkerhet, har de lært at forhandlinger ikke nytter. 

Skrevet

Vår 10 åring sitter enda i beltestol



Anonymous poster hash: 77a48...2b4
Skrevet

Men hvorfor er det tryggere for ett barn på 140 cm å sitte i baksetet, kontra fremme???? Er det noen her inne som har noe konkret fakta opplysninger om det??

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

Men hvorfor er det tryggere for ett barn på 140 cm å sitte i baksetet, kontra fremme???? Er det noen her inne som har noe konkret fakta opplysninger om det??

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er ved kollisjon. Enkel fysikk tilsier at midt i bak er tryggest. http://www.m.webmd.com/a-to-z-guides/news/20080507/safest-spot-for-babys-car-seat

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/05/sikreste-plassen-for-barn-i-bil.html?m=1

 

Derimot er det tryggest for voksne foran i nye biler, pga ekstremt fokus på å få stjerner i biltester (dessverre testet ikke baksetene). Foran er det kommet all slags puter og andre sikkerhetsmekanismer.

 

 

Anonymous poster hash: 017e8...b98

Skrevet

 

Men hvorfor er det tryggere for ett barn på 140 cm å sitte i baksetet, kontra fremme???? Er det noen her inne som har noe konkret fakta opplysninger om det??

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er ved kollisjon. Enkel fysikk tilsier at midt i bak er tryggest. http://www.m.webmd.com/a-to-z-guides/news/20080507/safest-spot-for-babys-car-seat

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/05/sikreste-plassen-for-barn-i-bil.html?m=1

 

Derimot er det tryggest for voksne foran i nye biler, pga ekstremt fokus på å få stjerner i biltester (dessverre testet ikke baksetene). Foran er det kommet all slags puter og andre sikkerhetsmekanismer.

 

 

Anonymous poster hash: 017e8...b98

 

 

 

Det spørs vel hvilken kollisjon som inntreffer vel? Hvis man blir påkjørt bakfra av en tyngre bil som går delvis inn i bilen din, så er det selvfølgelig tryggest for dem foran, de bak blir jo knust. Ved sidekollisjon blir den som sitter på den aktuelle siden knust, mens de andre har sjanse for å overleve. Ved frontkollisjon er det tryggest bak. Bare logisk, det. Her er 10-åringen på 146 cm foran uten bilsete. Har ikke plass til alle bak når man har mange barn.

 

Anonymous poster hash: 0bd65...a1f

Skrevet

Sønnen min er 9,5 år, og har nettopp skiftet til bilpute. Hva andre i klassen hans måtte mene, bryr jeg meg da ikke om. Er hans sikkerhet som er viktig. 



Anonymous poster hash: 2b743...c15
Skrevet

Livet er urettferdig iblant. Her byttet 9,5-åringen nettopp til pute fordi beltestolen ble for liten. Fremme får hun ikke sitte enda. Han som snart blir 12 har sittet litt fremme siste tiden, men jeg liker best å ha dem bak. Han satt i beltestol til han var ti år og sluttet med pute for bare noen uker siden.

 

Da vi var på tur ifjor måtte sønnen min pent sitte på pute selv om stebarnet som er ett år yngre slapp. Stebarna får sitte foran av faren sin, mine får ikke. Jeg er mer opptatt av bilsikkerhet ganske enkelt og argumentene med at de får lov hjelper ikke.

Skrevet

 

Men hvorfor er det tryggere for ett barn på 140 cm å sitte i baksetet, kontra fremme???? Er det noen her inne som har noe konkret fakta opplysninger om det?? Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er ved kollisjon. Enkel fysikk tilsier at midt i bak er tryggest. http://www.m.webmd.com/a-to-z-guides/news/20080507/safest-spot-for-babys-car-seathttp://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/05/sikreste-plassen-for-barn-i-bil.html?m=1

Derimot er det tryggest for voksne foran i nye biler, pga ekstremt fokus på å få stjerner i biltester (dessverre testet ikke baksetene). Foran er det kommet all slags puter og andre sikkerhetsmekanismer. Anonymous poster hash: 017e8...b98

,men hvis det er tryggest midt bak.....da er det vel bare å la barnet sitte der da.....

 

Vel tror det blir beltestol enda her. Intil barnet vokser ut av den. Deretter pute, bak.

 

Men det blir koselig den dagen barnet/ungdommen kan sitte fremme og vi kan skravle sammen og se det samme osv.....

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

Pia mi er 1.39 m og sitter bak i bilstol. Den er nå på det hlyeste stillet, men hun gar fortsatt god plass fra skuldre og opp i underkanten på hode delen.

 

Men når hun runder 1.40 m da kan hun sitte fremme, og hborvidt hun skal sittte på pute da handler ene og alene om hennes comfort. Sikkerhetsmessig har pute fremme ingen effekt når barnet har pasert 140 cm. Det handler om airbaggens treffpungte på hodet.

 

Selv har jenta veldig lyst å sitte freme, og vener med lengsel på at hun skl bli 140.

 

Hadde dere villet ha henne i bilstolen bak intil hun fysisj blir for høy for den.....sikkert 142- 145 cm.

 

Eller ville dere latt henne sitte fremme etter at hun passerte 140?

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er jo ikke høyden på skuldrene kontra nakkepute, men hvor høyt hodet går over kanten på nakkeputa, om ørene går kant i kant er det akkurat ok, går de over nakkeputa har setet ingen effekt, og kan være farlig for nakken...

 

Anonymous poster hash: 0dfbd...62e

Skrevet

 

Pia mi er 1.39 m og sitter bak i bilstol. Den er nå på det hlyeste stillet, men hun gar fortsatt god plass fra skuldre og opp i underkanten på hode delen.

 

Men når hun runder 1.40 m da kan hun sitte fremme, og hborvidt hun skal sittte på pute da handler ene og alene om hennes comfort. Sikkerhetsmessig har pute fremme ingen effekt når barnet har pasert 140 cm. Det handler om airbaggens treffpungte på hodet.

 

Selv har jenta veldig lyst å sitte freme, og vener med lengsel på at hun skl bli 140.

 

Hadde dere villet ha henne i bilstolen bak intil hun fysisj blir for høy for den.....sikkert 142- 145 cm.

 

Eller ville dere latt henne sitte fremme etter at hun passerte 140?

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er jo ikke høyden på skuldrene kontra nakkepute, men hvor høyt hodet går over kanten på nakkeputa, om ørene går kant i kant er det akkurat ok, går de over nakkeputa har setet ingen effekt, og kan være farlig for nakken...

 

Anonymous poster hash: 0dfbd...62e

De færreste barn har så lang hals at det du skriver her lar seg gjøre. På barneseter for yngre barn derimot, stemmer det.

Skrevet

 

 

Pia mi er 1.39 m og sitter bak i bilstol. Den er nå på det hlyeste stillet, men hun gar fortsatt god plass fra skuldre og opp i underkanten på hode delen.

Men når hun runder 1.40 m da kan hun sitte fremme, og hborvidt hun skal sittte på pute da handler ene og alene om hennes comfort. Sikkerhetsmessig har pute fremme ingen effekt når barnet har pasert 140 cm. Det handler om airbaggens treffpungte på hodet.

Selv har jenta veldig lyst å sitte freme, og vener med lengsel på at hun skl bli 140.

Hadde dere villet ha henne i bilstolen bak intil hun fysisj blir for høy for den.....sikkert 142- 145 cm.

Eller ville dere latt henne sitte fremme etter at hun passerte 140?Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er jo ikke høyden på skuldrene kontra nakkepute, men hvor høyt hodet går over kanten på nakkeputa, om ørene går kant i kant er det akkurat ok, går de over nakkeputa har setet ingen effekt, og kan være farlig for nakken...Anonymous poster hash: 0dfbd...62e

De færreste barn har så lang hals at det du skriver her lar seg gjøre. På barneseter for yngre barn derimot, stemmer det.

Underdelen av nakkeputa er midt mellom skuldra og øreflpppen. Det er langt fra toppen av hodet og opp til toppen av nakkestøtta....

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

 

 

Pia mi er 1.39 m og sitter bak i bilstol. Den er nå på det hlyeste stillet, men hun gar fortsatt god plass fra skuldre og opp i underkanten på hode delen.

Men når hun runder 1.40 m da kan hun sitte fremme, og hborvidt hun skal sittte på pute da handler ene og alene om hennes comfort. Sikkerhetsmessig har pute fremme ingen effekt når barnet har pasert 140 cm. Det handler om airbaggens treffpungte på hodet.

Selv har jenta veldig lyst å sitte freme, og vener med lengsel på at hun skl bli 140.

Hadde dere villet ha henne i bilstolen bak intil hun fysisj blir for høy for den.....sikkert 142- 145 cm.

Eller ville dere latt henne sitte fremme etter at hun passerte 140?Anonymous poster hash: 4840b...370

Det er jo ikke høyden på skuldrene kontra nakkepute, men hvor høyt hodet går over kanten på nakkeputa, om ørene går kant i kant er det akkurat ok, går de over nakkeputa har setet ingen effekt, og kan være farlig for nakken...Anonymous poster hash: 0dfbd...62e

De færreste barn har så lang hals at det du skriver her lar seg gjøre. På barneseter for yngre barn derimot, stemmer det.

Underdelen av nakkeputa er midt mellom skuldra og øreflpppen. Det er langt fra toppen av hodet og opp til toppen av nakkestøtta....

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

Jeg snakket med en mann i dag, som er kjøreskolelærer. Han sier at det sikkerhets messig ike er værre for ett barn på 1.40 å sitte fremme kontra bak.

 

Det kommer mer ann på om du som mor orker å ha ungen frammi....

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Skrevet

Jeg snakket med en mann i dag, som er kjøreskolelærer. Han sier at det sikkerhets messig ike er værre for ett barn på 1.40 å sitte fremme kontra bak.

 

Det kommer mer ann på om du som mor orker å ha ungen frammi....

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Og en kjøreskolelærer er ekspert liksom....??

 

 

 

Anonymous poster hash: 2140c...5ee

Skrevet

Nei, kanskje ike ekspert. Men har ikke de litt grie på lover og regler rundt dette med sikring av barn i bil da?

 

Eller tar han fulstendig feil her??

 

Anonymous poster hash: 4840b...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...