Gå til innhold

Dere med gutter på ca 13-14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør de på når de er hjemme og ikke får sitte og se på skjerm (se tv, spille, holde på med mobilen osv)?

Jeg har en gutt på 13 år som er relativt sosial og aktiv, han er med venner flere dager i uken ig trener 3-4 dager i uken etter skolen. Men når han er hjemme er det egentlig bare skjerm som interesserer ham. Han er pratsom ved måltider og kan innimellom være med på å spille kort eller bare prate litt, men ellers går han rundt som en tiger i bur fram til jeg igjen tillater skjermtid. Det er da spesielt i helgene jeg lurer litt på hva deres 13-14-åringer gjør dersom været er dårlig og alle kompisene er vekkreist el sånn at tenåringen ikke har noen å være med.

Hvor mye skjerm tillater dere? Jeg synes det blir så mye her, men i følge 13-åringen er jeg utrolig streng. Han ser på youtube-klipp eller tv i kanskje 2-3 timer på hverdager, samt spiller 1-2 timer (litt mindre de dagene han trener), en del mer i helgene. Det er som regel fordelt litt utover da, f.eks. ser tv en time mellom lekser og middag, så spiller en time før trening etter middag, så dusjer han, spiser kvelds og ser på youtube i et par timer før han legger seg 21.30.

Anonymous poster hash: dc343...f7e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 14 og hovedregelen her er at skjermer skal være av mellom frokost og middag.

Han snor seg litt unna regelen innimellom ved å leke med mobilen, men TV, ipad og PC er i hovedsak av.

Jeg gidder ikke mase så mye om det, han er en sunn og slank tenåring som trener fotball 3-4 ganger i uka, treffer venner flere ganger i uken, sykler til skolen, har friluftsliv som valgfag på skolen og skikker seg godt på alle arenaer. Da synes jeg det er helt uproblematisk at det blir noen timer på skjerm de kveldene han ikke har andre planer.

Jeg hadde nok hatt andre meninger om gutten var usosial, spillegal, bleik og satt alene i et mørkt rom bak lukkede gardiner og var en usunn gutt uten andre interesser.

Anonymous poster hash: bb37e...ade

Skrevet

Vi har ikke lenger skjermtid. Men det er nettopp fordi at han er så aktiv både med venner og fritidsaktiviteter, flere ganger i uken.

Det begrenser seg liksom selv.

De helgene ingen av vennene er hjemme eller er opptatt, og været er dårlig, så får han holde på.

Ellers spiller han sammen med vennene sine online når han spiller. Er ingen online gidder han ikke spille. Da ser han på youtube o.l.

Han legger seg kl 22 på hverdager. I helger får han være våken så lenge han vil, innenfor rimelighetens grenser.

Regelen på hverdager er ingen skjermtid etter kl 21.

Han går i 8. klasse.

Anonymous poster hash: 50f75...fad
Skrevet

Takker for svar begge to :) Jeg ser at det er jo egentlig ikke så ulikt slik vi har det, og gutten vår er jo også aktiv og slank (han har også fysisk aktivitet og helse som valgfag)med fotballtrening to dager i uken, kamp en dag og jogger 1-2 dager utenom.

Men dere andre, har dere yngre barn også? Jeg har tre yngre barn, det ene barnet en 11-åring, altså ganske tett i alder. Jeg synes det er litt problematisk ovenfor de yngre barna også om eldste får sitte mer ubegrenset på skjerm, mens de får mer klare begrensninger. F.eks. synes jeg ikke 6-åringen skal få spille og se på skjerm så mye som 13-åringen. Hvordan løser dere dette dersom det er en problemstilling hos dere?

Skrevet

Min er litt større nå, han er 16. Vi har ikke håndhevet skjermtid på noen år. Han trener 4-5 ganger pr uke og gjør det veldig bra på skolen. Har lagt oss på at så lenge han gjør lekser, følger opp fotball og aldri forsover seg til skolen (han organiserer seg selv), så legger vi oss ikke opp i hvor mye han spiller. Han har en kjæreste, hun regulerer også. Kan jo ikke sitte og spille FIFA online mens hun ser på :D 

Har to yngre barn også, han på 11 synes det er urettferdig at broren spiller mer enn ham. Urettferdig er verdens dårligste argument i min bok, så det er ikke så mye snakk om det. 

Anonymous poster hash: b5ffc...cf3
Skrevet

Min er litt større nå, han er 16. Vi har ikke håndhevet skjermtid på noen år. Han trener 4-5 ganger pr uke og gjør det veldig bra på skolen. Har lagt oss på at så lenge han gjør lekser, følger opp fotball og aldri forsover seg til skolen (han organiserer seg selv), så legger vi oss ikke opp i hvor mye han spiller. Han har en kjæreste, hun regulerer også. Kan jo ikke sitte og spille FIFA online mens hun ser på :D

Har to yngre barn også, han på 11 synes det er urettferdig at broren spiller mer enn ham. Urettferdig er verdens dårligste argument i min bok, så det er ikke så mye snakk om det. 

Anonymous poster hash: b5ffc...cf3

Ja, det er et dårlig argument, enig med det, men samtidig er våre eldste gutter så tett i alder og er ofte med hverandres venner, har samme leggetid osv at jeg kan forstå argumentet.

Kjæreste hadde vært noe, hehe, men han er nok ikke helt der enda ;)

HI

Skrevet

Med skole og masse lekser (han har i tillegg dysleksi, så det krever ekstra energi og innsats!), fotballtrening tre ganger i uka + kamp en gang i uka er det mye aktivitet. I tillegg kommer litt cup'er og selskaper og litt andre ting, så vil han spille, så får han spille!! Vel unt, sier jeg ;)

Anonymous poster hash: 8f5be...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...