Gå til innhold

Hoppe over kveldsmat hvis middagen ikke spises?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en toåring som synes grønnsaker er ææææsj, selvom det har vært med hele veien fra 4 mnd alder.

Er dårlig til å spise middag, vil helst bare ha brød....

Men hvis jeg tilbyr f.eks torsk m grønnsaker kl 17, og sengetid er 1830.. Skal vi hoppe over kveldsmaten da? Så hun skjønner at det ikke "kommer noe bedre senere"?

Anonymous poster hash: 99b41...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort det. Barna mine skal ikke legge seg sultne.

Anonymous poster hash: 40d43...0db

Skrevet

Vi spiser og sent noen dager. Lar jenta på 17 mnd smake og liker hun ikke det er det greit. Nekter ikke annen mat av den grunn!

Anonymous poster hash: bdbcb...e34

Skrevet

Jeg ville ikke lagt et sultent barn. Jeg forstår poenget ditt, men akkurat denne løsningen er ikke den beste. Man straffer ikke barn ved å ta fra dem måltid.

Skrevet

Her må de da vente til kveldsmat,- og det er som oftest "lenge nok".

Barna får ikke "småspise" før middag,- da skal de være sultne. Om de ikke liker hele/deler av middagen, så må de spise litt! For de får ikke mat før kveldsmaten hos oss. Er det snakk om aktivitet i mellomtiden, kan de få med banan eller noe og spise for og holde ut...Men de har erfart at om de PRØVER og spiser bare LITT middag,- så kan de få "dessert" ,- frukt eller ei brødskive eller noe,- fordi de har prøvd,- og særlig om de skal på 1,5t trening før det blir kvelds.

Anonymous poster hash: 2dea9...c47
Skrevet

Nei vi har også hatt perioder der ungene spiser lite/ingen middag. Vi løser det ved at de ikke får noe annet servert til det måltidet men de får selvfølgelig kveldsmat likevel. Straffer dem jo ikke med sult fordi de ikke spiser en type mat i en periode...helt normalt at de ikke vil ha enkelte ting i perioder og mange matvarer som grønnsaker må ofte serveres gang på gang på gang før det endelig spises/likes.

Anonymous poster hash: f0a2b...3f3

Skrevet

Sett middagstallerkenen i kjøleskapet og varm og og tilby igjen til kveldsmat 👍

Anonymous poster hash: 7e4a4...47a

Skrevet

Med et så lite barn ville jeg ikke gjort det. Med et skolebarn eller en tenåring synes jeg derimot det er fornuftig.

Hvordan hadde det vært å utsette middagen til 18.00 slik at hun blir mer sulten? Det er mye enklere å lære sultne enn halvmette barn å like nye ting.

Anonymous poster hash: 40dc2...a9c
Skrevet

Med et så lite barn ville jeg ikke gjort det. Med et skolebarn eller en tenåring synes jeg derimot det er fornuftig. Hvordan hadde det vært å utsette middagen til 18.00 slik at hun blir mer sulten? Det er mye enklere å lære sultne enn halvmette barn å like nye ting. Anonymous poster hash: 40dc2...a9c

spiser kl 14 i barnehagen, så burde være sulten til 17. Kan selvsagt utsette til 18, men er redd det blir skrik og mas om mat ;) tror det bare er å trylle frem mat.

Skrevet

Med et så lite barn ville jeg ikke gjort det. Med et skolebarn eller en tenåring synes jeg derimot det er fornuftig. Hvordan hadde det vært å utsette middagen til 18.00 slik at hun blir mer sulten? Det er mye enklere å lære sultne enn halvmette barn å like nye ting. Anonymous poster hash: 40dc2...a9c

spiser kl 14 i barnehagen, så burde være sulten til 17. Kan selvsagt utsette til 18, men er redd det blir skrik og mas om mat ;) tror det bare er å trylle frem mat.

Skrik og mas om mat er en god ting i denne sammengengen. Da gir du henne noen gulrotbiter, agurkskiver, tomatbåter eller liknende. Hun tar ingen skade av å måtte vente litt på maten og er hun virklig sulten skal det mye til at hun ikke spiser i hvertfall litt av det du gir henne.

Selv om jenta ikke liker grønsakene første gang hun smaker det betyr ikke det at hun ikke kommer til å like dem siden. De fleste mennesker må spise nye ting 10-15 ganger får de blir vant til smaken. Noen må forsøke flere ganger også, spessielt om det er en helt ny type smak.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 40dc2...a9c

Skrevet

spiser kl 14 i barnehagen, så burde være sulten til 17. Kan selvsagt utsette til 18, men er redd det blir skrik og mas om mat ;) tror det bare er å trylle frem mat.Anonymous poster hash: 99b41...3d1

Skrik og mas om mat er en god ting i denne sammengengen. Da gir du henne noen gulrotbiter, agurkskiver, tomatbåter eller liknende. Hun tar ingen skade av å måtte vente litt på maten og er hun virklig sulten skal det mye til at hun ikke spiser i hvertfall litt av det du gir henne. Selv om jenta ikke liker grønsakene første gang hun smaker det betyr ikke det at hun ikke kommer til å like dem siden. De fleste mennesker må spise nye ting 10-15 ganger får de blir vant til smaken. Noen må forsøke flere ganger også, spessielt om det er en helt ny type smak. Lykke til. Anonymous poster hash: 40dc2...a9c
som sagt har hun fått sånt siden hun var 4 mnd gammel :)

Takk

Skrevet

Hva med å servere middagen en gang til kl 18.30? Hvis hun er sulten spiser hun nok litt da.

Anonymous poster hash: a67d0...0e5

Skrevet

Jeg synest hun er for ung til den type oppdragelse enda. Hun vil ikke skjønne sammenhengen, hun kjenner bare at hun er sulten og ikke får mat.

Tipper leggetiden blir vanskelig om ungen er sulten. ;)

Hva gjør det at hun spiser bare brød en periode da? lag til litt grønnsaker og middag på tallerken hennes, men samtidig litt brød ved siden av- så blir middagen en hyggelig stund istedenfor en maktkamp.

Sikker på at når du slutter å mase om maten så begynner hun å spise grønnsaken igjen om en stund.

Smaken til barn går i bølgedaler. Har opplevd lignende perioder med min datter og det viktigste er å velge sine kamper med omhu. ;)

Skrevet

Nesten alle barn har en liker-ikke periode, det går over igjen.

Jeg personlig (har 4 barn) har aldri brydd meg om de periodene, de har fått servert samme middag som resten av familien og spist det de vil ha. Går de fra bordet uten å ha spist noe særlig må de være sultne frem til kveldsmat, men det har aldri falt meg inn å nekte de kveldsmat. 

Hvordan i alle dager skal en 2-åring kunne forstå at om han velger å hoppe over et måltid så blir han nektet neste måltid også?

Alle barn tåler å hoppe over et måltid, og i en periode er det middagen og grønnsakene de hopper over. Ikke stress, ikke mas eller lag baluba rundt det, la ungen spise det den har lyst på og la neste måltid komme som vanlig. Det er faser de går gjennom og kan handle om alt fra en form for trass/løsrivelse (jeg skal selv bestemme hva jeg skal spise), eller en periode/fase hvor de rett og slett har mindre matlyst eller er mer sensitive for smaker og konsistenser fordi de er i utvikling både fysisk og psykisk. La ungen spise det den har lyst på og ikke mas, det går over.

Jeg har i slike perioder lurt i de litt grønnsaker da, de trenger jo næring, jeg har f.eks most litt grønnsaker ned i sausen, laget noen sunne smoothier til kveldsmat o.l. Plutselig spiser de grønnsaker igjen, men ikke gjør det til en kampsak. Mat skal være positivt, ikke gjør middagsmåltiden til en krig og noe negativt.

Anonymous poster hash: d5ede...419
Skrevet

Her har ungene fått servert middagen sin på ny, til kveldsmat, når de har nektet å spise, fordi det "er æsj" uten å ha smakt engang. Tok ikke lange tiden før middagen i det minste blir smakt på hver dag, og det er alt vi krever her i huset, at de smaker på maten, så: Smaker de på maten, får de brødskiver eller grøt til kvelds, smaker/spiser de ikke middag: da kommer det samme på bordet igjen til kvelds.

Anonymous poster hash: 7b1dd...228
Skrevet

Har en toåring som synes grønnsaker er ææææsj, selvom det har vært med hele veien fra 4 mnd alder.

Men hvis jeg tilbyr f.eks torsk m grønnsaker kl 17, og sengetid er 1830.. Skal vi hoppe over kveldsmaten da? Så hun skjønner at det ikke "kommer noe bedre senere"?Anonymous poster hash: 99b41...3d1

Jeg råder deg til å ikke stresse med dette her. Har hatt to sånne barn selv. Middagene var et mareritt og jeg var utrolig stresset. Så fant jeg ut at det ikke var verdt det. Jeg sluttet å forsøke å tvinge i ungene middag. Hadde en regel, og det var at maten skulle ligge på fatet deres selv om de ikke likte den. De fikk spise det de likte og ellers bare sitte ved bordet sammen med oss. Pratet mye om at det er fint om de smaker, men greit at de ikke liker, og at det går an å smake på ting flere ganger. Vi fikk en annen ro rundt middagsbordet og det hendte ofte at de smakte og spiste nye ting de ikke likte før. Nå er de skolebarn og er blitt veldig flinke middagsspisere. Varier pålegget på de andre måltidene, kutt opp grønnsaker og server grønnsaker og dip. Man er ikke nødt til å spise så mye middag for å ha et sunt og variert kosthold ;)

Anonymous poster hash: 71a89...7d2

Skrevet

Herregud...nekte ungen kveldsmat som 2 - åring.....

Skrevet

Men hvis jeg tilbyr f.eks torsk m grønnsaker kl 17, og sengetid er 1830.. Skal vi hoppe over kveldsmaten da? Så hun skjønner at det ikke "kommer noe bedre senere"?

Flytte tidspunktet for middagen heller.

Anonymous poster hash: 4681e...39d

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjøp A-magasinet i dag. Står en god artikkel der om selektive barn og barn som spiser dårlig. Fellesnevneren er at man ikke skal skape problemer der de ikke fins, det kan bli helt ille.

Skrevet

Sett middagstallerkenen i kjøleskapet og varm og og tilby igjen til kveldsmat

Anonymous poster hash: 7e4a4...47a

Å tilby mat de allerede ikke vil ha, en gang til, kan i verste fall gi spisevegring. Det skal ikke være tvang, og teorien om at sultne barn spiser alt, fungerer ofte ikke så godt i praksis. Hva da hvis barnet fremdeles ikke vil ha, fordi det fremdeles ikke liker maten... Skal det da legges sultent? Da blir måltidene en nok så anstrengt greie. 

Det viktigste er at barnet lærer seg til å smake på maten om og om igjen, 

Anonymous poster hash: c9c71...3d2

Skrevet

Nei aldri.

Men de får ikke noe mat FØR kveldsmat hvis de ikke spiser grønnsaker.

Vi spiser selvsagt GOD dessert hvis det skulle skje.

Samtidig er det viktig å la barna lykkes.

For meg er det ikke noe poeng å lage blomkål hvis de ikke klarer å spise det men synes brokkoli er ok.

Mine spiser brokkoli, gulrot og erter. Blomkål og rosenkål klarer de ikke.

Jeg er fornøyd med det.

Anonymous poster hash: 0160a...3e2

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Tenk deg selv hvordan det ville vært å bli nektet kveldsmat fordi du ikke liker middagen!

Ungen vil, tro det eller ei, aller mest sannsynlig spise middag som normale folk om noen år.

Skrevet

Nei, herlighet, man straffer da ikke barn med å legge dem sultne! En toåring?

Hvordan får dere slike tanker?

Jeg er faktisk sjokkert over at noen engang kan vurdere dette. Med en toåring!!!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

To år og nektes mat? Hjelp, jeg får sånne bilder i hodet av oppoveksten til dette barnet, på grunn av de tingene du gjør som du tror er riktige, at jeg ikke vet om jeg får sove i natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...