Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Håper jeg ikke høres ut som en fæl mor. Jenta mi går i 1 klasse og har litt ekstra på kroppen. Hun har alltid vært litt "kraftig bygd" (store hender, brede skuldre, høyere enn de på hennes alder) jeg VET at dersom jeg ikke gjør endringer for hele familien blir hun og være overvektig, kanskje om et års tid. Hun er veldig lite aktiv etter skolen om hun selv får valget. Vil heller høre på lydbok, eller ser på tv enn å hoppe på trampoline eller tau. Men hun gjør det og, bare ikke hver dag! Får henne med på små turer ut da. Jeg prøver og finne ut hva som er galt med kostholdet her hjemme. Kun grovt brød, leverpostei, makrell i tomat og lett ost i kjøleskapet. Skummet melk, ingen saft/jus/brus. Har frukt og grønt tilgjengelig. Fiskekaker med litt makaroni og grønnsaker er en typisk middag her hjemme, og hun spiser faktisk ikke så mye middag! Nøkkelmerket frokost blanding med lettmelk, to brødskiver til lunsj og en frukt og brødmat på SFO, blir for mye karbohydrater? Sendte med omelett i matpakka en dag og det likte hun ikke! Stekt egg spiser hun da. Fikk beskjed på 6 årskontroll at hun helst ikke bør legge på seg mer. Anonymous poster hash: 64629...248
Optatium Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Jeg er ei voksen dame og kan ikke spise to brødskiver til lunsj. Jeg spiser to knekkebrød om morgenen og to til lunsj. Prøv kanskje å begrense frukten, prioriter grønnsaker. Bytt ut brødet med noen knekkebrød, wraps, matmuffins, egg osv. Prioriter mat som kan kokes eller bakes, fremfor stekes. Tenker at kanskje det rett og slett blir for mange kalorier i forhold til forbruk? Hvor mye melk/juice får hun drikke? Begrens til ett lite glass om morgenen, ellers vann.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Drikker omtrent kun vann hjemme. Melk på skole og SFO (for der styrer jeg liksom ikke inntaket hennes). Jus, veldig sjelden.. Anonymous poster hash: 64629...248
Nyttårs barn Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Jeg tenker dere må forsøke og få henne i gang med noe fysisk, dansing kanske eller noe annet hun kan trives med. Noen har bare lett for å legge på seg. Rydd i skapene dine så hun ikke går og finner seg godsaker. Godteri kun på lørdag. Kanskje kan dere kutte ned på karbohydratene til middag og heller spise mer grønnsaker eller linser. Mitt barn på sju har kun med seg to skiver til skolen, tror ikke han spiser på sfo. Men han spiser da gjerne noe når han kommer hjem før middagen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Tenker at to skiver må en unge ha iløpet av en skoledag. Datteren min i 2.klasse spiser faktisk 4. Hun er veldig liten og spinkel. Kan du ikke få hjelp av hs da? Anonymous poster hash: 81aed...16c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Aktivitetsnivået må opp tror jeg.... Min 7-åring har en halv skive i matboksen pluss litt frukt og noe annet småtteri (forskjellig - gulrot, en liten leverposteiboks e.l.)..... Hun er småspist da. Helt normalvektig, ganske aktiv. Høy for alderen. Du må se om du kan finne magrere alternativer til middag. Mye frukt gir en del kalorier. Det er greit å bregrense mengden på det. Grønnsaker kan man spise nesten så mye man vil av. Anonymous poster hash: 9b959...491
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Kosholdet høres ikke så ille ut. Men mindre karbo og mer grønnsaker osv. er jo bra for alle. Jeg tror det lureste er å fokusere på mer aktivitet. Planlegge turer dere kan gå på sammen i helgene, er det en aktivitet hun kan tenke seg å prøve? Kan hun sykle til skole, venner, aktiviteter osv? Hvis det ikke klaffer helt, så be om hjelp fra helsesøster eller kommunen. Mange kommuner nå har folkehelsekoordinator eller lignende. Anonymous poster hash: 46b72...291
Optatium Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Man må i grunn bare velge. Fortsette samme inntak og øke aktivitetsnivået, eller fortsette samme aktivitetsnivå og minske matinntak.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Kutt ut alt som heter skummet melk og lettprodukter og raske karbohydrater. Du må balansere måltidene bedre. Det er ikke fett man legger på seg av. Anonymous poster hash: 4156a...aab
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Aktivitetsnivået må opp tror jeg.... Min 7-åring har en halv skive i matboksen pluss litt frukt og noe annet småtteri (forskjellig - gulrot, en liten leverposteiboks e.l.)..... Hun er småspist da. Helt normalvektig, ganske aktiv. Høy for alderen. Du må se om du kan finne magrere alternativer til middag. Mye frukt gir en del kalorier. Det er greit å bregrense mengden på det. Grønnsaker kan man spise nesten så mye man vil av. Anonymous poster hash: 9b959...491 Om mitt barn bare spiste en halv skive og litt frukt i løpet av dagen hadde jeg laget annen mat. Det skal ikke være mulig å opprettholde blodsukkeret på den måten. Jeg hadde bekymret meg for at hun skulle "tryne" i raske karbohydrater etter skolen når hun om et par år ikke går på sfo lenger. Anonymous poster hash: 74c46...045
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Håper jeg ikke høres ut som en fæl mor. Jenta mi går i 1 klasse og har litt ekstra på kroppen. Hun har alltid vært litt "kraftig bygd" (store hender, brede skuldre, høyere enn de på hennes alder) jeg VET at dersom jeg ikke gjør endringer for hele familien blir hun og være overvektig, kanskje om et års tid. Hun er veldig lite aktiv etter skolen om hun selv får valget. Vil heller høre på lydbok, eller ser på tv enn å hoppe på trampoline eller tau. Men hun gjør det og, bare ikke hver dag! Får henne med på små turer ut da. Jeg prøver og finne ut hva som er galt med kostholdet her hjemme. Kun grovt brød, leverpostei, makrell i tomat og lett ost i kjøleskapet. Skummet melk, ingen saft/jus/brus. Har frukt og grønt tilgjengelig. Fiskekaker med litt makaroni og grønnsaker er en typisk middag her hjemme, og hun spiser faktisk ikke så mye middag! Nøkkelmerket frokost blanding med lettmelk, to brødskiver til lunsj og en frukt og brødmat på SFO, blir for mye karbohydrater? Sendte med omelett i matpakka en dag og det likte hun ikke! Stekt egg spiser hun da. Fikk beskjed på 6 årskontroll at hun helst ikke bør legge på seg mer. Anonymous poster hash: 64629...248 Veldig mye karbo her ja, men helt innafor det myndighetene sier man skal spise. Jeg ville porsjonert ut frukten, endret middagsvanene (fiskekaker og macaroni er mye karbo, det er mye mel i fiskekaker) byttet til melk med mer fett og kuttet ut frokostblanding i hverdagen. Veldig mange tåler det kostholdet du skisserer, men ikke alle. Anonymous poster hash: 74c46...045
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Mye karbohydrater. Se nærmere på frokostblandingen. Nøkkelhullet betyr bare at det er sunnere variant,ikke nødvendigvis sunt. Mye dårlig der ute. Det samme gjelder brød. Kan du gi henne noge med mer fett og proteiner til frokost, stabiliseres blodsukkeret utover dagen. Hva med kvalitetsknekkebrød til lunsj, med frø og lignende i. De koster litt da. Evt bake brød/knekkebrød selv. Og send me en grønnsak i nista. Det metter om nødvendig. Anonymous poster hash: ff279...5ea
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Egentlig bør du ikke høre på oss her inne i denne saken. Vi sitter med hver vår teori om hva som er sunt og hva som er usunt, de fleste av oss uten å ha skikklig belegg for meningene våre. Snakk heller med fagfolk som vet hva de driver med og ikke skal tjene penger på rådene de gir. Stol på folkehelseinstituttet og andre seriøse aktører. Hvis du forsøker å følge rådene fra oss her inne blir det bare rot. Anonymous poster hash: fdb6a...db5
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 Mye karbohydrater. Se nærmere på frokostblandingen. Nøkkelhullet betyr bare at det er sunnere variant,ikke nødvendigvis sunt. Mye dårlig der ute. Det samme gjelder brød. Kan du gi henne noge med mer fett og proteiner til frokost, stabiliseres blodsukkeret utover dagen. Hva med kvalitetsknekkebrød til lunsj, med frø og lignende i. De koster litt da. Evt bake brød/knekkebrød selv. Og send me en grønnsak i nista. Det metter om nødvendig. Anonymous poster hash: ff279...5ea "Kvalitetsknekkebrødene" er stort sett bare dyrere enn de vanlige, ikke sunnere. Anonymous poster hash: fdb6a...db5
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Når det gjelder voksne sier de at "kosthold er kiloene, aktivitet er grammene" For barn utgjør aktivitet en mye større forskjell. Du beskriver et greit nok kosthold, og en stillesittende liten jente. Øk opp aktivitetsnivået! Slå av lydbok, tv, iPad etc. Her er et annet aktivitetsnivå: 2 km gange til skolen. SFO med lek i skogen eller i gymsalen. Det er sjeldent jeg henter på SFO at jenta mi sitter med bordaktiviteter. Når vi kommer hjem, enten til fots eller med bil, så er det litt trampoline, trehuset, sykkel, eller iPad, før lekser, mat og så på aktivitet. Aktivitet (fysisk), mandag og onsdag og annen hver lørdag. Det er ikke de timene med turn eller fotball i uka som gjør noe forskjell. Det er aktivitetsnivået i hverdagen som er avgjørende. Gå til og fra skolen, aktiviteter og på besøk til venner. Er hun sosial nok med andre barn? Da er det lettere å være aktiv, enn om hun er mye alene. Anonymous poster hash: aad67...66b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #16 Skrevet 18. september 2015 Du høres ut som en flott mor som gjør alt rett, og så lenge hun er aktiv så kommer det til å gå bra. Det får være grenser til slankemat på en 6-åring. Er du heldig, så finner du en aktivitet hun liker som hun kan gå/sykle til sammen med deg, selvom selve aktiviteten kanskje ikke er aktiv. Hun må jo trives. Som barn var jeg lubben selv. Var litt som datteren din, synes ikke det var så gøy med sport. Jeg var ikke noe flink. Så kom puberteten og så vips, var jeg 160 høy og veide 45 kg. Så lenge datteren din er sunn, så synes jeg ikke du skal stresse så voldsomt. Få opp aktiviteten om du kan - maten dere spiser er super og mye bedre enn svært mange andres! Ikke gå i den fella at hun plutselig ikke vil ha noe som helst, fordi alt tilslutt smaker papp! Anonymous poster hash: 120b5...358
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #17 Skrevet 18. september 2015 Du høres ut som en flott mor som gjør alt rett, og så lenge hun er aktiv så kommer det til å gå bra. Det får være grenser til slankemat på en 6-åring. Er du heldig, så finner du en aktivitet hun liker som hun kan gå/sykle til sammen med deg, selvom selve aktiviteten kanskje ikke er aktiv. Hun må jo trives. Som barn var jeg lubben selv. Var litt som datteren din, synes ikke det var så gøy med sport. Jeg var ikke noe flink. Så kom puberteten og så vips, var jeg 160 høy og veide 45 kg. Så lenge datteren din er sunn, så synes jeg ikke du skal stresse så voldsomt. Få opp aktiviteten om du kan - maten dere spiser er super og mye bedre enn svært mange andres! Ikke gå i den fella at hun plutselig ikke vil ha noe som helst, fordi alt tilslutt smaker papp! Anonymous poster hash: 120b5...358 Men dette har man ingen garantier for! Jeg var også slik og hadde et liknende kosthold hjemme, men det var nok litt mer søtt innvolvert. Etter hvert som årene gikk ble jeg mer og mer usikker og selvbevisst i forhold til fysisk aktivitet. Jeg unngikk det for at ikke de andre barna skulle bli sinte på meg om de tapte i fotball eller svømmestaffett på grunn av meg. Så kom puberteten og vips så var jeg 160 cm og 78 kg. Vekst og pubertet er ingen kur. Min mor mente maten var bra nok siden resten av familien var slanke og at jeg kom til å vokse det av meg. Noe hun holdt fast på i flere år etter jeg hadde sluttet å vokse. Vekten holdt seg også ganske stabil etter at jeg sluttet å vokse, men den gikk jo ikke ned heller. Anonymous poster hash: 74c46...045
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #18 Skrevet 18. september 2015 Nøkkelhull i seg selv er ikke ett tegn på at det er sundt, men ett bedre alternativ enn lignende mat. Selv usunne frkostblandinger har dette, det betyr ikke at de ikke har sukker og annet usunt i seg, men at de har mindre sukker og salt feks. Så å gå etter nøkkelhull for å få en sunn mat blir feil, men det kan være en pekepinn å gå etter om du ønsker ett vist produkt. Aktivitetsnivået må nok opp på en eller annen måte. Det kan være noe organisert eller det kan være uorganisert. Det kan være så enkelt som at du tar en tur med henne hver dag, feks til butikken. Er butikken litt unna tar dere litt omveier til butikken. Vi bor veldig nære butikken, og vi har en lek innimellom. Hvem kan finne den morsomste omveien til butikken. Nå er ingen av ungene min overvektige elelr stillesittende, men ingen av oss liker å gå tur for å gå tur. Vi har butikken som mål som ikke er langt unna, men en omvei kan være spennende til tider. Innimellom finner ungene venner på veien og blir ikke med til butikken engang. Vi fant en igjengrodd lekeplass engnag, der ville de være så jeg gikk på butikken alene. Lekeplassen ligger rett borte i gata vår, men vi har ikke sett den siden den er helt igjengrodd bak noen trær. Vi har en liten hage og der har ungene blitt med. Hun ene syns ikke det er noe gøy med planer eller blomster, men hun vil klippe gress, hekk osv for hun syns det er så gøy med maskiner som bråker. Kan de være litt farlige så er det enda bedre. Da hun klarte å se ove snøfreseren som 10åring fikk hun lov å bruke den også. Men lillesøster elsker blomster og alt som gror. Hun kan stå og grave i hagen i timesvis så lenge hun har ett mål. Har hun en pakke med frø som skal plantes kan hun luke, og snu jorden i timesvis bare for å få frøa i jorden. Så mye aktivitet for små ting egentlig. Jeg er vokst opp med å måtte være med foreldrene mine med ting som må gjøres med hus og hage. Skulle ved kløves, bæres og stables var det en selvfølge å hjelpe til. Slik prøver jeg med mine også, så her må de være med på mye forskjellig. De får ikke lov å sitte i sofaen når vi andre gjør ting. Kose oss i sofaen kan vi alle gjøre når ting er ferdige. Om det er husarbeid eller ting utenfor huset. Organisert kan være lurt, for da må hun fysisk ut av huset. Men en må nesten finne noe som passer om ikke kan det gjøre vondt værre. Anonymous poster hash: 71721...1c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå