Gå til innhold

Jobbe 6 av de siste 10 mnd? Gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder foreldrepenger må en jobbe 6 av de siste 10 mnd, helst så mye som mulig. Men utløper den 10 mnd på termin dato eller på den dagen vi må starte permisjon 3 uker før termin? Jeg er en av de som må jobbe så mye som mulig nå så lenge jeg klarer, men vil helst vite når jeg er trygg i forhold til foreldrepenger grunnlaget.

Anonymous poster hash: 0d306...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er frem til 3 uker før termin eller fødsel.

Føder du 6-7 uker før termin er det fødselsdato som gjelder.

Så minst 3 uker før termin.

Anonymous poster hash: 0cd8e...afc
Skrevet

Så jeg som da i følge mens termin skal ut i permisjon 29 april starter opptjeningsgrunnlaget 29 juni. Men pga ferie hele juli må jeg starte fra 29 juli og 6 mnd frem til 29 januar. Forsto jeg rett da?

Skrevet

Planlegging av når du kan ta ut sykemelding?

Anonymous poster hash: b6ea3...61b

Skrevet

Leste du egentlig hi i spørsmål?

Anonymous poster hash: 0ad0e...d6c

Skrevet

Sykemelding teller også som grunnlag for foreldrepenger,så det er nok ikke det hun tenker på.

Anonymous poster hash: cc382...5ac

Skrevet

Så jeg som da i følge mens termin skal ut i permisjon 29 april starter opptjeningsgrunnlaget 29 juni. Men pga ferie hele juli må jeg starte fra 29 juli og 6 mnd frem til 29 januar. Forsto jeg rett da? Anonymous poster hash: 0d306...925

Ikkje oppteningsgrunnlaget. Oppteningsperioden. 6 av dei 10 siste mnd må til for at du i det heile tatt skal få foreldrepenger. Det er det samme ka for 6 av dei 10 siste mnd før permisjonsstart du jobbe. Ferie (om du fekk feriepenger) er medrekna. Det samme er det viss du er sjukemeldt og får sjukepenger.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør siden en er lurer på om jeg spekulerer i sykemelding. Ekstra vakter på jobb gir bedre utbetalt i permisjon. Håpet er at jeg skal klare å tjene mest mulig i den perioden og heller trappe ned til fast stillings prosent etterpå. Sykemelding gir og grunnlag til foreldrepenger og kan beregnes ut i fra hva jeg faktisk jobber og ikke kun stillings prosent. Men jeg håper jeg slipper sykemelding og heller kan trappe ned til de faste vaktene etter opptjeningsperioden.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør siden en er lurer på om jeg spekulerer i sykemelding. Ekstra vakter på jobb gir bedre utbetalt i permisjon. Håpet er at jeg skal klare å tjene mest mulig i den perioden og heller trappe ned til fast stillings prosent etterpå. Sykemelding gir og grunnlag til foreldrepenger og kan beregnes ut i fra hva jeg faktisk jobber og ikke kun stillings prosent. Men jeg håper jeg slipper sykemelding og heller kan trappe ned til de faste vaktene etter opptjeningsperioden.

Permisjonspenger tar jo også utgpkt i hva du faktisk jobber (tjener) og ikke kun stillingsprosent ☺

Skrevet

Grunnen til at jeg spør siden en er lurer på om jeg spekulerer i sykemelding. Ekstra vakter på jobb gir bedre utbetalt i permisjon. Håpet er at jeg skal klare å tjene mest mulig i den perioden og heller trappe ned til fast stillings prosent etterpå. Sykemelding gir og grunnlag til foreldrepenger og kan beregnes ut i fra hva jeg faktisk jobber og ikke kun stillings prosent. Men jeg håper jeg slipper sykemelding og heller kan trappe ned til de faste vaktene etter opptjeningsperioden. Anonymous poster hash: 0d306...925

Summen blir stort sett utregna ut frå den siste mnd du jobbe før permisjonsstart. Så best med mest vakter rett før permstart. (Overtidsvakter tel ikkje) Jobbe du mindre den siste tida før permstart kan du be om at dei rekne et snitt av den siste tida. Men uansett kjem du ikkje vekk frå at den siste tida vil trekke ned, om du trappe ned til din normale stillingsprosent.

Skrevet

Permisjonspenger tar jo også utgpkt i hva du faktisk jobber (tjener) og ikke kun stillingsprosent ☺

Nettopp, derfor jeg skal gjøre mitt beste for å jobbe mest mulig nå i starten. Og heller ha det som en salgs gulrot når formen er ræva at nå er det bare så og så lang tid igjen til jeg kan jobbe mindre :-) vi klarer oss økonomisk med kun faste vakter en periode, men blir veldig trangt å leve på så lite over lengre tid.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør siden en er lurer på om jeg spekulerer i sykemelding. Ekstra vakter på jobb gir bedre utbetalt i permisjon. Håpet er at jeg skal klare å tjene mest mulig i den perioden og heller trappe ned til fast stillings prosent etterpå. Sykemelding gir og grunnlag til foreldrepenger og kan beregnes ut i fra hva jeg faktisk jobber og ikke kun stillings prosent. Men jeg håper jeg slipper sykemelding og heller kan trappe ned til de faste vaktene etter opptjeningsperioden. Anonymous poster hash: 0d306...925

Summen blir stort sett utregna ut frå den siste mnd du jobbe før permisjonsstart. Så best med mest vakter rett før permstart. (Overtidsvakter tel ikkje) Jobbe du mindre den siste tida før permstart kan du be om at dei rekne et snitt av den siste tida. Men uansett kjem du ikkje vekk frå at den siste tida vil trekke ned, om du trappe ned til din normale stillingsprosent.
Æsj da. Da må jeg nok belage meg på en dårlig permisjon utbetaling. Hvis formen blir i nærheten av forrige svangerskap er jeg heldig om jeg klarer å jobbe så mye ekstra som jeg vil nå de første mnd. Så å skulle klare masse ekstra vakter på slutten er nok garanter at ikke går.

Skrevet

Æsj da. Da må jeg nok belage meg på en dårlig permisjon utbetaling. Hvis formen blir i nærheten av forrige svangerskap er jeg heldig om jeg klarer å jobbe så mye ekstra som jeg vil nå de første mnd. Så å skulle klare masse ekstra vakter på slutten er nok garanter at ikke går.

Neida, det trenger ikke stemme. Det er veldig vanlig å få med overtid, jeg fikk det. Men det er kanskje værre om du jobber i det offentlige. Ettersom at overtid fort utgjør 20% av lønna er det skikkelig kjipt å ikke få den med.

Skrevet

Æsj da. Da må jeg nok belage meg på en dårlig permisjon utbetaling. Hvis formen blir i nærheten av forrige svangerskap er jeg heldig om jeg klarer å jobbe så mye ekstra som jeg vil nå de første mnd. Så å skulle klare masse ekstra vakter på slutten er nok garanter at ikke går. Anonymous poster hash: 0d306...925

Neida, det trenger ikke stemme. Det er veldig vanlig å få med overtid, jeg fikk det. Men det er kanskje værre om du jobber i det offentlige. Ettersom at overtid fort utgjør 20% av lønna er det skikkelig kjipt å ikke få den med.

Nav godtar ikkje overtid. Då har ikkje arbeidsgivaren din sendt det inn og beskrive korleis inntekta di er fordelt. Men di godtar ekstravakter altså! Bare ikkje det som er overtid.

Men klarar du å jobbe mest mulig nå, og så lenge som mulig blir det meir å rekne snitt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...