Gå til innhold

Har rektor rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden skolestart har min sønn blitt plaget av et par gutter på skolen. De kaller ham idiot, tulling og andre kallenavn som går på navnet hans og utseende (han er liten av vekst). De dytter, viser fingeren, beskylder ham for ting han helt klart ikke har gjort etc. Han har tilbragt et friminutt (30 min) innelåst på do fordi han var redd for å gå ut. På slutten av denne dagen fikk han som avskjedskonsert fra den ene gutten at "jeg gleder meg til å plage deg mer i morgen". Sist uke ringte skolen fordi han hadde forsvunnet. Jeg fant ham på rommet sitt oppløst i tårer. Etter dette ba vi om et møte med kontaktlærer og rektor. Under hele møtet følte vi rektor bagatelliserte. Hun mente en del av det å bli voksen gikk ut på å lære seg å takle å bli snakket slik til, og at sønnen vår trengte samtaler med helsesøster for å lære seg å håndtere følelsene. Hun mente også at det var viktig at vi ikke fokuserte på dette hjemme. I referatet etter møtet gikk ett tiltak på guttene som hadde plaget ham (skolen skulle ta en prat med dem). Fire andre gikk på gutten vår. Vi har kun fått positive tilbakemeldinger på gutten fra lærere. Han er kanskje litt vel nærtagende, men jeg regner med dette er en av grunnene til at disse guttene har valgt seg nettopp han å plage, da de ser at handlingene deres går inn på ham.

Jeg klarer ikke å være enig med rektor. Jeg mener hun har rett i at han må lære seg å ignorere, men utover det mener jeg det er viktigere å lære seg å oppføre seg skikkelig enn å skulle akseptere å bli behandlet slik.

Anonymous poster hash: 7286b...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei her tar rektor helt feil.

Hun må ta tak indette, dette er ikke en del av å vokse og lære.

Rektor burde da skjønne dette etter alle antimobbingkampanjene og alt som har vært i media.

Håper hun tar til vett.

Stor klem til sønnene din

Anonymous poster hash: 50414...2e2

Skrevet

Åh, herregud! Høres ut som om rektor prøve å skylde på sønnen din så hun slipper å gjøre noe med det selv!! Selvfølgelig skal ikke de andre snakke sånn til han! :( og det er en enda viktigere del av å bli voksen å lære seg å oppføre seg! Blir så sint!:(

Ikke gi deg, hi! Rektor har helt feil!!

Anonymous poster hash: b1ed7...5d4

Skrevet (endret)

Send inn klage på rektoren til kommunen/fylket og pass på at at paragraf 13a er iverksatt (krev dette). Ppt og helsesøster kan også tvinge gjennom dette selv om rektor bagatelliserer det. Sønnen min fikk beskjed om at det vag hans egen skyld om han tok igjen mot mobberene. Da var han like mye skyld i det selv. Nytter ikke å ha slike rektorer på skoler, og det eneste man kan gjøre er å klage. Vi skulle ha rettet klagen mot rektor og skolen på et tidligere tidspunkt , men fikk desverre informasjon om klagegang/saksgang etter at skaden allerede var skjedd. Flyttet midt i skoleåret. 1.5 år etterpå sliter han fortsatt med ettereffekter.

Endret av Froggi83
Skrevet

Åh! Jeg blir så forbanna når jeg hører sånt som dette!!! Grrrr!!

Her må du ikke gi deg, hi! Dette må du ta videre!

Anonymous poster hash: 4b807...10b

Skrevet

Rektor har feil, men samtidig så har hun et poeng. Det er ofte de som ikke tar igjen som får alt. Jeg husker selv da jeg var barn. Jeg ble alltid hakket og dyttet på, selv om jeg egentlig var sterkere en de fleste. Jeg trente karate, men der lærte vi at det ikke skulle brukes til slåssing. Slik ble jeg hakket på daglig, helt til en dag jeg så svart. Det gikk ut over klassens tøffeste gutt. For å si det slik, jeg ble aldri plaget mer etter den dagen.

Anonymous poster hash: c6d38...bd0
Skrevet

Dette bør de ta på alvor. Det kan selvsagt være ting sønnen din kan jobbe med seg selv med, men rektor skal ikke legge skylda på sønnen din for at han blir mobbet.

Lag bråk!

Anonymous poster hash: eefd7...3bf

Skrevet

Kontakt straks skolefaglig ansvarlig i kommunen. Her må mobberne tas tak i. Ikke la deg overkjøre. Krev tiltak og krever at foreldrene til de andre barna også blir innkalt.

Anonymous poster hash: 798c5...437

Skrevet

Først og fremst bør du levere en formell klage til skolen. Den må være skriftlig og henvise til din gutts lovmessige rett på godt læringsmiljø på skolen. Skriv ned alle hendelser og send rektor en oversikt hver uke. Det er helt vanlig at rektorer forsøker å bagatelisere mobbing. Det er viktig å sørge for at hun ikke kan komme i ettertid å påstå at det var noe hun ikke viste.

Hvis "praten" skolen skulle ta med mobberene ikke løser problemet i løpet av en ukes tid må dere kreve nye tiltak.

Anonymous poster hash: 04ce4...f88
Skrevet

Gammel er gutten din? Detter er ikke bra! Har selv et barn som ble mobbet gjennom barneskolen, og lærte mye om skolesystemet for å si det slik. Anti mobbe kampanjene kan de stikke en viss plass....

Kall inn nytt møte med foreldrene til barna som mobber. Send inn klage på rektor om det ikke hjelper. Tenker på alle barna som går på skolen hver dag med klump i magen. Hadde jeg vert lærer hadde dette virkelig vert min hjertesak!

Anonymous poster hash: 247c3...79f
Skrevet

Takk for svar, dere. Han får masse støtte fra lærerene, og kontaktlæreren har vært fantastisk. Det var vi som ønsket at rektor skulle være med på det siste møter for at det skulle ha litt mer tyngde. En av lærerene stoppet meg i gangen da jeg var innom, bare fordi han ville fortelle meg hvor flott og positiv gutten er i timene. Han er (heldigvis for ham) skoleflink. Han er ny på skolen (går i femtetrinn), og har fått støtte av jenter i klassen som har vært utsatt for disse guttene før, så han står heldigvis ikke alene.

Jeg reagerte på referatet, som jeg mener legger ansvaret over på gutten min. Mulig vi har ordlagt oss uklart på møtet, men vi kommer til å gi skriftlig svar på referatet, så ser vi om vi når frem med det først.

HI

Skrevet

Da skal du spørre rektor om han hadde akseptert at kollegaene hans gjorde tilsvarende til ham!

Fatter ikke hvorfor vi skal akseptere at barn blir plaget på "jobb", mens vi voksne ikke skal være nødt til å akseptere det.

Ut i fra hva du forteller så har det tydeligvis gått sport i det for plageåndene og de er helt klar over det. Hvis det ikke får noen konsekvenser for dem snarest, vil de fortsette. Dersom det ikke er bedring i løpet av et par dager, tar du kontakt med fylkesmannen.

Anonymous poster hash: 3e8d6...a66
Skrevet

Da skal du spørre rektor om han hadde akseptert at kollegaene hans gjorde tilsvarende til ham!

Fatter ikke hvorfor vi skal akseptere at barn blir plaget på "jobb", mens vi voksne ikke skal være nødt til å akseptere det.

Ut i fra hva du forteller så har det tydeligvis gått sport i det for plageåndene og de er helt klar over det. Hvis det ikke får noen konsekvenser for dem snarest, vil de fortsette. Dersom det ikke er bedring i løpet av et par dager, tar du kontakt med fylkesmannen.

Anonymous poster hash: 3e8d6...a66

Må innrømme at jeg tenkte det samme da hun sa at å takle slikt var en del av å bli voksen.

Noe av problemet er at jeg ikke kjenner konstellasjonene her. Har vært fristet til å kontakte foreldrene til jenta som sier hun har blitt plaget av dem, men usikker på hva slags (om noen) relasjon hun har til foreldrene til disse guttene. Mulig rektor også har kontakt med dem for alt vi vet, men jeg spurte om de hadde tatt opp dette med dem, og det hadde de ikke.

Vi kommer til å stå på vårt. Takk for støtte!

HI

Skrevet

Kjenner jeg blir så sint når jeg leser slik. Jeg kan aldri tro at rektor om det er ei dame hadde synes det var moro om en andre lærere kom på jobb og sa til henne: "Hei di jævla hore, fy faen så du ser ut i dag!" Noe slikt ville i alle fall ha ødelagt dagen min. Nesten så man skulle begynt å å kalle henne ting på møtet for å se hva hun mente om det å være voksen?

Jeg mener rektor har feil feil feil, det er ikke greit.

Anonymous poster hash: 73d6f...620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...