Gå til innhold

Skal avvenne meg selv for unødvendig mobilbruk.Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har innsett at jeg sitter for mye og surfer på mobilen. Når jeg nå har kommet dithen at jeg virkelig innser at dette er skadelidende for barnet mitt så skjemmes jeg. Vi er blitt slik hele familien, vi er tre. Mannen min er ikke på mobilen, men sitter en hel ettermiddag og kveld i sofaen med fjeset i pc'n og med headset. Jeg har klaget på ham mange ganger for at det ikke er mulig å snakke med ham når han er så langt borte.

Men er jo faktisk ikke så mye bedre selv, for selv om jeg hører alt rundt meg og blir oppmerksom når gutten min prater, så ser jeg jo helt fjern ut uansett.

Nå vil jeg endre på dette. Tips for hvordan gjennomføre det?

Eks legge mobilen på annet rom, flytte pc'n til et annet bord der det er mindre behagelig/attraktivt å sitte osv

Anonymous poster hash: 8330a...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slett brukerkontoen her😂

Anonymous poster hash: ebf77...66e

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Gjør det samme for deg selv som man gjør med barn. Sett "spillegrenser".

Jeg innså samme problemet for et år siden, nå har jeg 30 min telefon/datatid ila dagen mens barna er våkne. Som regel blir dette brukt til å svare på Mail, betale regninger osv. Jeg legger mobilen helt vekk mens barna er oppe og det er faktisk ganske deilig! Jeg er mindre grinete og mer fokusert.

Når jeg er sammen med andre voksne legger jeg også bort mobilen! Utrolig frustrerende å prøve og føre en samtale med noen som sender meldinger med andre og hele tiden sier "hæ" og "vent litt".

Skrevet

Ha mobilen liggende i et bestemt rom med lyden av, så sjekker du den et par ganger før du legger deg.

Mannen bør ha forbud mot å sitte med headset så lenge barna er oppe.

Du må få mannen med på å endre vanene deres!

Dere må begynne å gjøre ting sammen - som familie, som foreldre, som par. Slik dere holder på nå så bare sameksisterer dere og stenger barnet ute, viser barnet at det ikke er viktig, at mobilen, pc'en og andre mennesker som ikke er tilstede er mer verdt enn barnet deres. Gjør som dere ville gjort med et barn, sett opp regler for mobil-/pc-bruk, ha en makstid pr. dag på pc, kutt ut alle spill, ev. ha en liten makstid på bruk av spill etter at barnet er lagt. Gjør slik at du/dere ikke får automatiske varsler om nye oppdateringer på facebook. Gå inn på fb en gang om dagen for å sjekke oppdateringer, og ha en makstid der også.

Kom ut av skjermlivet og begynn å gjøre noe sammen, det er det viktigste. Flott at du vil ta tak i det.

Anonymous poster hash: 450b8...581
Skrevet

Bruk mobilen som du ville brukt en hustelefon. Bare bruk den til å ringe/sende meldinger med. La den ligge i gangen når du er hjemme.

Angående pc hørtes det lurt ut å ha den et sted det ikke er veldig komfortabelt å sitte. Har det selv, og bruker den kanskje et par ganger i måneden.

Skrevet

Jeg og!

Har logga av facebook. Da må jeg loggeninn og ut når jeg skal sjekke. Konkurrerer om å gå lengst uten fb. Ikke varsel på snap og insta.

Legger den igjen hjemme osv.

Det er så deilig!

Anonymous poster hash: 1da34...7b6

Skrevet

For en stund siden slettet jeg Facebook på mobilen, da ble den mye mindre interessant. Ellers er det nok lurt å ha et sted man legger den ja

Anonymous poster hash: 62ece...603

Skrevet

Takk for svar alle sammen, mange gode råd jeg absolutt skal ta til meg. Lå lenge og tenkte på dette da jeg la meg i går, og mye av tankene gikk til barnet vårt som ofte er blitt "oversett". Kjempetrist og skammelig.

Har allerede ryddet opp mtp varsler, har sluttet å følge de fleste gruppene, og alt mulig jeg har trykt liker på. Har også ryddet kraftig i vennelisten så det okke er så mange å følge med på. Har ikke lyst til å fjerne fb helt fra mobilen, er faktisk endel viktige ting og nyheter som dukker opp innimellom, samt at vi har gruppe med klassens foreldre og lærere. Men skal holde å sjekke sjeldnere. Dib står nok mer i fare.... ;-)

I kveld har vi gjort avtale vi tre om felles aktivitet. Vi gleder oss :-)

Dette er starten på vårt nye gode liv føler jeg :-)

Hi

Anonymous poster hash: 8330a...961

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...