Gå til innhold

Du ser godt ut..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette forumet fullt av utlendinger, eller er det vanlig med så svake norsk kunnskaper?

Hva var det i gå?

 

Anonymous poster hash: bd82e...f33

Knis.

Flaut.

 

Anonymous poster hash: c43bc...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er tullete å snu dette til noe negativt. Jeg oppfatter det som et kompiment, a la du ser bra ut. Hvordan kan dette tolkes negativt??

Skrevet

Er dette forumet fullt av utlendinger, eller er det vanlig med så svake norsk kunnskaper?

Hva var det i gå?

 

Anonymous poster hash: bd82e...f33

Norskkunnskaper ;)

Skrevet

Kun på BIM/DIB kan man få uttrykket "du ser godt ut" til å bli noe negativt!

 

De av dere som tolker dette til noe negativt om vekta/matinntak osv, har dere litt problemer med selvbildet?

Det er et kompliment, det betyr at du ser ut til å ha det bra, ser fresh/lykkelig/bra (bare å velge) ut!

 

 

Anonymous poster hash: a5d2c...85f

Nei, jeg tolker det ikke. Jeg har lært at det er det det betyr.

 

Tror det er en aldersgreie, på samme måte som at tenåringer i dag tror en bjørnetjeneste er en "stor tjeneste"!

 

Anonymous poster hash: 09559...4c9

Skrevet

Det betyr du ser sunn og frisk ut!

 

Før brukte de det gjerne om noen som hadde lagt litt på seg, men gjerne ikke om de som var overvektige da...

 

Anonymous poster hash: 8fcca...446

Skrevet

For meg betyr det "så frisk, opplagt og glad du ser ut" eller "du ser virkelig ut som du har det bra". Hadde tatt det som et kompliment. Det er da ingen med vettet i behold som snikkommenterer andres vekt som et kompliment i håp om å såre`?



Anonymous poster hash: d543e...50b
Skrevet

Hvis noen sa at jeg var i godt hold, derimot...!

Skrevet

Tolker det kun som et kompliment, som i at "du ser bra ut". Men synes også det er et veldig gammeldags uttrykk og har aldri brukt det selv. Vet ikke om noen som bruker det til vanlig. Liker det ikke.

Skrevet

I min verden er det noe som blir sagt til en person som har vært syk eller har fått barn.

 

Anonymous poster hash: 6858e...747

Skrevet

 

For meg betyr det "så frisk, opplagt og glad du ser ut" eller "du ser virkelig ut som du har det bra". Hadde tatt det som et kompliment. Det er da ingen med vettet i behold som snikkommenterer andres vekt som et kompliment i håp om å såre`?

 

Anonymous poster hash: d543e...50b

Nei, men du vet, å legge på seg har ikke alltid vært noe negativt. Det er jo en kompliment, eller en positiv ting, hvis du har vært syk, men nå har fått runde kinn igjen.

 

I dag spurte jeg to damer i 70-åra om dette, fordi jeg følte meg litt "gammeldags" som har lært at det betyr noe med vekt. De hadde hørt det og brukt det i begge betydninger, men slo fast at det kommer an på hvordan man sa det.

 

"Jeg traff Henrik, han ser godt ut nå" betyr at han har vært litt skranten, men nå virker frisk/har fin farge osv.

 

"Ja, hun så jammen godt ut!" betyr derimot at hun er blitt tjukkere...

 

Anonymous poster hash: 09559...4c9

Skrevet

Jeg har ME og hvis jeg våger meg ut i dårlige perioder får jeg høre "du ser godt ut".

 

Er jeg sosial i friskere perioder får jeg høre "så fresh du ser ut!"

Skrevet

Lillesøstra mi fikk alltid kommentarer om at hun var for tynn. Så slengte de på "men ....., hun ser godt ut". Så i de tilfellene handlet det om vekt, ikke at man var tjukk men at man var normalvektig og sunn. Nå derimot ville jeg tro det var en form for "du ser ut til å ha det bra" :)

Skrevet

Jp, her hin dagen var det "ulv i fåreklær" folk ikke forsto. Nå er det å "se godt ut" folk ikke forstår. 

Joda, jeg mistet en bokstav, og jeg delte et ord. Har sikkert komma feil, og annet små rusk denne gang også, men å ikke forstå dagligtale? Det er jo unektelig litt spesielt, eller?
Ja, så lenge man ikke er utenlandsk, da har man ikke lært det enda. Det er forresten ingenting annet i  resten av språket til disse kunnskapsløse, som tyder på at det er det som er årsaken til at de ikke forstår norsk. Det er faktisk litt flaut. 

 

Jeg synes ikke det er flaut verken å ha taste feil, ordelingsfeil eller komma feil. Jeg kan fint leve med det, jeg vet jeg har det, jeg aksepterer det, for det hemmer meg ikke noe særlig. Utdanning har jeg, jobb har jeg, og penger tjener jeg. Går så fint atte!  :Nikke: 
 



Anonymous poster hash: bd82e...f33
Skrevet

I mi dialekt tyder at du ser godt ut at du iallefall ikkje har slanka deg i det siste. Er ikkje mykje brukt anna enn om folk har vore sjuke. Eller om ein kommenterer folk som ikkje er tilstades og som gjerne hat lagt seg ut litt;-) "Han ser no godt ut for tida"

Skrevet

Ellers som jeg fikk høre i dag: "du ser godt ut, sånn vektmessig"

Blæh! Jeg vet jeg er feit, men hold kjeften heller 😂

 

Anonymous poster hash: 8ec92...718

Skrevet

På min dialekt betyr det at du er litt rund men ser frisk og fin ut. Det er positivt ment, og ikke i betydningen "du er feit". Sier man det til en som har vært syk, er betydningen at nå har du lagt litt på deg og ser bedre og friskere ut. Man ville ikke si til en frisk men slank person at du ser godt ut. Men det et altså dialekten her jeg bor.

Skrevet

Egentlig er det vel avledet av at man før sa at man var i godt hold når man var litt rund men ikke feit. Dette var da et sunnhetstegn. (forklaring i følge en eldre nabo her.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...