Gå til innhold

Hva tenker dere om dette (ang. forbud på skole):

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår (5. klasse) har flere ganger sagt at lærerne på trinnet STRENGT har påpekt, og også sagt sint, at det er FORBUD mot å ha med alt av saft, lyse knekkebrød og loff på skolen. Dette har skjedd mange ganger.

Ikke misforstå meg, jeg er selvsagt i utgangspunktet helt enig i at denne typen produkter bør unngås i det daglige kostholdet, det er ikke der det ligger.

Samtidig strides jeg med meg selv, for jeg kjenner at jeg ikke synes noe om at skolen faktisk FORBYR ungene å ha med dette, sånn rent prinsipielt. Oppfordre sterkt, ja - forby, nei. Det selges jo juice på skolen, tross alt.

I tillegg er dette informasjon som vi foreldre ikke har fått - verken via ukeplan eller på foreldremøte.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 42ea7...ce1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er bra.

Anonymous poster hash: 21944...c5e

Skrevet

De har ikke lov å forby det og de burde si fra på foreldremøte at de ikke ønsker at barna skal ha med den type mat.

Anonymous poster hash: 79274...88f

Skrevet

Tullete spør du meg. Barns mine har ikke, så vidt jeg kan huske hatt med noen av de tingene på skolen, men det er MITT valg og ikke lærerens.

Skrevet

Takk for svar, alle!

Og jeg er helt enig med dere to siste her: dette er vi som foreldre som bestemmer, ikke skolen.

Ser man som lærer at kostholdet er ensidig og fryktelig mye usunt, får man selvsagt lov til å ta det opp med de aktuelle foreldrene, men et forbud synes jeg er tullete og autoritært.

Har særdeles sjelden sendt med datteren vår noe usunt, så det handler ikke om retten til fortsatt å kunne velge det - men det rent prinsipielle i saken. Jeg liker dårlig å få tredd ned forbud på noe som vi som foreldre bør ha ansvar for.

HI

Anonymous poster hash: 42ea7...ce1
Skrevet

Skolen har ingen myndighet til å bestemme hva som er i matpakken, men kan gi foreldre anbefalinger. Jeg kjørte en lærer til veggs på dette en gang, rektor og alt var inne i bilde. Skolen måtte til slutt gi seg. 

Anonymous poster hash: 4077e...3e1
Skrevet

Tja, etter som dette kun er basert på hva din datter sier, ville jeg nok ha sjekket hvor sant det er før jeg gikk til krig mot skolen. Ikke alle tiåringer er like objektivt sannferdige alltid. Ikke at hun nødvendigvis lyver bevisst, men det kan jo kanskje tenkes at hennes fremstilling av saken er en smule tendensiøs.

Just saying.

Skrevet

Jeg tenker at det er jeg som bestemmer hva mitt barn spiser på skolen, så lenge det ikke er mat som utsetter andre for fare pga allergier.  

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Neida, skolen kan ikke forby usunn mat. Det en lærer kan gjøre, er å anbefale sunn mat, men ellers ikke noe annet. Send en mail til læreren, og skriv hva du har fått høre, og be om at han/hun fraholder seg fra slike uttalelser i framtida. Sett adressen til rektor i kopi-feltet.

Skrevet

Det blir barna sine problem når de sitter der som overvektige ungdommer. Det er en grunn til alle "forbud", og dette skyldes hovedsakelig at noen foreldre ikke evner å forstå hvorfor barn ikke bør fostres opp på saft, muffins, kjeks, loff og nugatti feks.

Merk at jeg snakker ikke om engangstilfeller eller typiske turdager!

Jeg synes det er ok, hvis det blir fulgt opp, og med det mener jeg at foreldrene som sender med barna denne maten bør møte helsesøster for å snakke om kosthold. Bedre føre var.

Jeg synes ikke juice eller kakaomelk heller hører hjemme på skolen forresten.

Dessverre hører jeg fra mine egne barn at noen få elever har med sjokolademuffins, lefser med sukker, mariekjeks, kanelboller osv ganske ofte på skolen. Dette er 6-8 åringer. Jeg ble ikke sjokkert da jeg oppdaget at foreldrene til de samme barna er sterkt overvektige.

Ja til at barna får servert sunn skolemat på skolen.

Anonymous poster hash: 7f13b...a37

Skrevet

Hvorfor lage et problem av det når du tross alt er enig med skolen?

Anonymous poster hash: 8c3a6...044

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe skolen kan legge seg opp i, og jeg hadde ignorert det om jeg ønsket. Også om det var noe skolen kommuniserte til foreldrene, hvilket gjør saken verre at de ikke har gjort.

Dersom barnet mitt fikk kritikk for en slik matpakke, hadde jeg tatt opp det veldig problematiske med å bebreide barneskolebarn for avgjørelser som er foreldrenes.

Anonymous poster hash: 66d50...e36
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor lage et problem av det når du tross alt er enig med skolen?

Anonymous poster hash: 8c3a6...044

Fordi det er maktmisbruk uansett hva den enkelte forelder tilfeldigvis mener om loff?

Skrevet

Er du sikker på dette? Rart at dere ikke har fått noe skriftlig på det...

Hvis dette medfører riktighet slutter jeg meg til flertallet her, sånn kan ikke skolen drive på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...