Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Engelsklærer som gir i oppgave å sitte i grupper å diskutere ens syn på selvmord. Er det andre enn jeg som syns dette er upassende? Pensum har i grunn ingenting med selvmord å gjøre, men et selvmord dukker opp i en film fra pensum. Det er ett spørsmål som gjelder selvmordet i selve filmen, så har lærer lagt til et ekstra spørsmål som sier "hva er ditt syn på selvmord?" Og dette skal diskuteres høyt i klassen. Jeg mener selvmord er ikke noe man skal komme med meninger om. Det er en personlig tragedie,og mennesker som har opplevd dette i nær krets bør slippe å høre uvitende mennesker sitte å fortelle hvor egoistisk man er osv. Anonymous poster hash: ad42b...99b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Hvor gamle er barna? Uansett er jeg enig med deg, et såpass sensitivt tema egner seg ikke for diskusjon i klasserommet. Anonymous poster hash: 2d903...b48
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Jeg synes det prates for lite om selvmord og mener det er fint å få bort tabuer og myter rundt selvmord. Min mening er at folk, spesielt ungdom, må høre og lære at det er lov å feile og at ingen lever det perfekte liv. I noen grupper er selvmord en skam, i andre grupper blir de opphøyd til helter osv. Jeg tror og mener at det er viktig å få ting på bordet og kartlagt litt hvor ungdommene ligger. Når det er sagt så skal det ikke taes lett på av lærer. Når et sånt tema taes opp følger det ansvar med. Læreren vet ikke hva eleven har i bagasjen fra før enten med seg selv eller andre nært. Så enten må hun holde diskusjonen på et generelt nivå (som kan være vanskelig med ungdommer) eller jobbe mer inngående med temaet gjerne i samarbeid med helsesøster eller andre i lærer teamet. Anonymous poster hash: b7ef0...b8c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Jeg mener det er sentralt å vite hvor gamle barna er. Er dette feks på en ungdomsskole, så synes jeg det er helt uproblematisk å snakke om selvmord. Det er en etikk rundt dette som er interessant å diskutere, og som eldre barn vil ha godt av å reflektere rundt. Mange har sikkert egne opplevelser omkring selvmord, og det kan kanskje være godt å få luftet tanker omkring dette. Men selvsagt, som andre like vanskelige tema, så krever en slik refleksjon modenhet og klokskap fra læreren. Og: jeg ville nok ha formulert spørsmålsstillingen litt annerledes hadde det vært i mitt klasserom. Anonymous poster hash: e1461...0c2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Det har mye å si hvor gamle elevene er. Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og i KRLE har elevene siden skolestart jobbet med temaer som provosert abort og aktiv dødshjelp. Kjempeviktig at de snakker om sånne ting. Anonymous poster hash: 8d3d0...62e
ærlig talt Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Det kommer an på hvor gamle barna er (over 13 år er greit), og hvordan temaet tas opp. Lærer som styrer diskusjonen bør i forkant være klar på at selvmord er et sensitivt tema som kan vekke vonde følelser. Dersom noen av barna ikke vil delta i praten, så skal de ha mulighet til å forlate rommet.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Det er voksne elever. (De fleste rundt 24-30) Spørsmålene er nedskrevet på papir som klassen skal diskutere i grupper. Det er I hovedsak filmen som skal diskuteres (analyse osv) så jeg forstår ikke hvorfor dette spørsmålet om personlig syn på selvmord er med. Om selvmord hadde vært et eget tema hadde det stilt seg litt annerledes. Da hadde lærer tatt opp temaet på forhånd, og det ville vært en slags ramme rundt det hele. Men dette er bare et spørsmål ut av intet som skal diskuteres i grupper uten lærer og uten noe form for informasjon rundt temaet på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b
Gjest Pusikatt Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 Hvorfor er selvmord så tabu? Upassende? Nei. Ømfintlig tema? Ja, men absolutt viktig. Og kanskje en sentral del av filmen?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Det har mye å si hvor gamle elevene er. Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og i KRLE har elevene siden skolestart jobbet med temaer som provosert abort og aktiv dødshjelp. Kjempeviktig at de snakker om sånne ting. Anonymous poster hash: 8d3d0...62e Jeg er veldig enig med deg. Utrolig viktig å snakke om disse tingene. Men man kan ikke be 30 mennesker sette seg i grupper å si " fortell hva ditt personlige syn på selvmord er" for det slik spørsmålet er formulert. Hadde det stått f.eks "diskuter hvorfor dere tror noen ikke ser andre utveier enn å ende livet sitt" eller lignende hadde jeg ikke reagert så veldig. Men at man skal fortelle hva man syntes om at noen tar selvmord? Det er rett og slett ikke noe man skal syntes noe om!! Anonymous poster hash: ad42b...99b
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Det er voksne elever. (De fleste rundt 24-30) Spørsmålene er nedskrevet på papir som klassen skal diskutere i grupper. Det er I hovedsak filmen som skal diskuteres (analyse osv) så jeg forstår ikke hvorfor dette spørsmålet om personlig syn på selvmord er med. Om selvmord hadde vært et eget tema hadde det stilt seg litt annerledes. Da hadde lærer tatt opp temaet på forhånd, og det ville vært en slags ramme rundt det hele. Men dette er bare et spørsmål ut av intet som skal diskuteres i grupper uten lærer og uten noe form for informasjon rundt temaet på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b De er voksne! Anonymous poster hash: de1e0...d40
ærlig talt Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Det er voksne elever. (De fleste rundt 24-30) Spørsmålene er nedskrevet på papir som klassen skal diskutere i grupper. Det er I hovedsak filmen som skal diskuteres (analyse osv) så jeg forstår ikke hvorfor dette spørsmålet om personlig syn på selvmord er med. Om selvmord hadde vært et eget tema hadde det stilt seg litt annerledes. Da hadde lærer tatt opp temaet på forhånd, og det ville vært en slags ramme rundt det hele. Men dette er bare et spørsmål ut av intet som skal diskuteres i grupper uten lærer og uten noe form for informasjon rundt temaet på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b Voksne folk bør klare å enten diskutere dette, eller si ifra at diskusjonen blir for sensitivt slik at han/hun ikke deltar. Hvorfor skal man ikke kunne diskutere selvmord?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 Dette er voksne mennesker så jeg ser ikke problemet med at dette diskuteres. Så ja for meg er du rar. Anonymous poster hash: 1a668...3b2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 Det er voksne elever. (De fleste rundt 24-30) Spørsmålene er nedskrevet på papir som klassen skal diskutere i grupper. Det er I hovedsak filmen som skal diskuteres (analyse osv) så jeg forstår ikke hvorfor dette spørsmålet om personlig syn på selvmord er med. Om selvmord hadde vært et eget tema hadde det stilt seg litt annerledes. Da hadde lærer tatt opp temaet på forhånd, og det ville vært en slags ramme rundt det hele. Men dette er bare et spørsmål ut av intet som skal diskuteres i grupper uten lærer og uten noe form for informasjon rundt temaet på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b Det er voksne mennesker og du synes det er upassende at de diskuterer selvmord? Det er veldig spesielt. Anonymous poster hash: 21522...95b
Hjertefru Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Synes det er bra at dette temaet diskuteres åpent. Særlig når elevene er voksne. Når det er sagt, er det kjempeviktig at lærer har tenkt over hvordan eventuelle reaksjoner kan møtes. Det er stor sannsynlighet for at noen av elevene har opplevd selvmord blant nærstående, kanskje tom noen av elevene selv sitter med selvmordstanker osv. Nr til hjelpetelefon etc bør kommuniseres.
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 Jøss. Flere ting du gjerne vil legge lokk på...?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Syns det er veldig bra at det temaet blir tatt opp! Hvorfor skal det være så tabu?? Anonymous poster hash: 2d00b...6ca
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #17 Skrevet 18. september 2015 Jøss. Flere ting du gjerne vil legge lokk på...? Jeg vil ikke legge lokk på noe som helst. Det er viktig tema å snakke om, ikke misforstå, men spørsmålet kunne sett litt annerledes ut. Det skal diskuteres personlige meninger, altså om selvmord er riktig eller galt. Det er jo en grunn til at akkurat jeg reagerer. Jeg har mistet en nær til selvmord for bare kort tid siden, og det å skulle lytte til noens personlige mening om at de som tar selvmord er egoistiske og selvsentrerte mennesker som ikke tenker på andres følelser, kjenner jeg vil bli tøft og jeg vil bli utrolig provosert. Men, jeg hører hva dere sier så muligens jeg overdriver. Likevel syns jeg spørsmålet kunne vært formulert annerledes, og at temaet ble tatt opp av lærer på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #18 Skrevet 18. september 2015 Det er et tema som bør belyses, fremfor å være tabu. Når man kan diskutere i grupper får man dessuten andre perspektiver og meninger man kan sammenligne med egne. Det er uansett voksne mennesker. De kan håndtere det! Jeg forstår ikke hvorfor du lager et innlegg om dette. Anonymous poster hash: 16792...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #19 Skrevet 18. september 2015 Jøss. Flere ting du gjerne vil legge lokk på...? Jeg vil ikke legge lokk på noe som helst. Det er viktig tema å snakke om, ikke misforstå, men spørsmålet kunne sett litt annerledes ut. Det skal diskuteres personlige meninger, altså om selvmord er riktig eller galt. Det er jo en grunn til at akkurat jeg reagerer. Jeg har mistet en nær til selvmord for bare kort tid siden, og det å skulle lytte til noens personlige mening om at de som tar selvmord er egoistiske og selvsentrerte mennesker som ikke tenker på andres følelser, kjenner jeg vil bli tøft og jeg vil bli utrolig provosert. Men, jeg hører hva dere sier så muligens jeg overdriver. Likevel syns jeg spørsmålet kunne vært formulert annerledes, og at temaet ble tatt opp av lærer på forhånd. Anonymous poster hash: ad42b...99b Jeg skjønner at det er tøft, men hele tiden er det noen som har opplevd noe som gjør ulike tema vanskelig å snakke om og diskutere. Hvis læreren skulle ta høyde for alle slike ting ville det blitt lite rom for saker. Anonymous poster hash: 88009...e52
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #20 Skrevet 18. september 2015 Hva studerer du da? Jeg studerer til vernepleier. Og helt på starten av studiet hadde vi masse om seksuelt misbruk, og filmer om dette. Jeg ble tatt litt på sengen, og det ble tøft, men det gikk helt bra og. Jeg har blitt grovt seksuelt misbrukt. Jeg visste dette ville komme i løpet av studiet, men jeg trodde ikke det ville komme med en gang. Og det var flere i klassen med provoserende meninger og. Men sånn er det, og sånn er livet. Og skal man inn i et sånt yrke, så må man bare lære seg å takle det. Anonymous poster hash: c61d2...af4
Iiiiik Skrevet 18. september 2015 #21 Skrevet 18. september 2015 Ja, det er passende. Man må jo tro at studenter som er såpass voksne har vett til å diskutere på en skikkelig måte. Hvis noen ikke har det, må man tro at læreren klarer å styre dem. Hvis det er vanskelig for deg personlig å delta i akkurat denne diskusjonen, så får du snakke med læreren om det og be deg fritatt.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #22 Skrevet 18. september 2015 Du skjønner jo selv hvorfor du reagerer. Jeg synes det er fint at dette blir et tema man kan prate om og få mene noe om. Også du. Selvsagt får du lov å si høyt at andres mening provoserer deg. Bare viktig å få sagt dette på en skikkelig måte slik at meningsutvekslingen ikke stopper opp av frykt for å støte deg. De som ikke har opplevd dette har nok helt sikkert en annen mening enn deg på dette området. Det kan være nyttig for begge å høre hva andre tenker og føler. Anonymous poster hash: 09536...29d
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #23 Skrevet 18. september 2015 Syns det er flott at temaer som fortsatt er tabu og snakke om, settes på dagsorden. Det er utrolig mange som har mistet noen til selvmord og en stor andel av disse vil danne seg en mening om det. Voksne mennesker burde klare å snakke om slike ting. Blir det for mye for enkelte, kan de bare unnskylde seg og gå ut en tur. Det vil alle lærere ha forståelse for, om man forklarer situasjonen i etterkant.Selv var mine 2 første møter med døden, selvmord. Den første var fadderen min, jeg var 11 år.Den neste var en gutt i klassen (1.kl vgs).Jeg er fullt inneforstått med at de menneskene som velger denne utveien, ikke ser noen annen utvei. For dem så er det en lettelse å få slippe alt det vonde, for dem er det eneste mulighet....MEN...Jeg mener fortsatt at det er en utrolig egoistisk handling, hvor personen kun tenker på seg selv og sine smerter og ikke et brøkdelssekund tenker de på smerten de påfører dem som sitter igjen. Anonymous poster hash: f880b...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå