Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 En bekjent mistet et barn i dødfødsel før uke 30. Far til førstefødte var da hjemme i permisjon, men måtte da avslutte permisjonen sin mange uker før den var ferdig fordi permisjonen faller bort når det kommer et nytt søsken til verden. Er ikke dette tragisk? En ting er at man mister resterende permisjon når neste barn blir født, men ved en dødfødsel? Ble kvalm når jeg hørte om dette. Ikke nok med at mam mister et barn... Anonymous poster hash: 142aa...896
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Systemet passer dessverre ikke de som faller utenfor! Trist og grusomt at det skal være slik.. Men ofte så kan de vel få en slags permisjon eller sykemelding, tror jeg.. Anonymous poster hash: c8f1e...fe3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Den hadde jeg gått videre med! Vet at de ønsker å kjempe en kamp for at andre skal få slippe dette. Men for dette paret er det muligens for sent, ettersom NAV må følge de reglene som er per i dag. Anonymous poster hash: 142aa...896
Mamma_til_2 Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Den hadde jeg gått videre med!Vet at de ønsker å kjempe en kamp for at andre skal få slippe dette. Men for dette paret er det muligens for sent, ettersom NAV må følge de reglene som er per i dag. Anonymous poster hash: 142aa...896 Det forstår jeg og de har nok sikkert evig nok med seg selv nå, men jeg mener at når det var dødfødsel så Bør far få fortsette sin perm sammen med barn nr1! Jeg føler virkelig med dine bekjente!
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Jeg blir overrasket over at det faktisk er mennesker som har kommet på disse tåpelige reglene. Hvem søren kommer på det? At dersom man mister et barn i magen i uke 30 så mister man resten av permisjonen man allerede er i, og muligheten til å være hjemme med det barnet man allerede har opparbeidet seg rettigheter for å være hjemme med!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Poenget med regelen er jo at man ikke skal ta dobbel permisjon, men må ta en av gangen. Når barnet ikke lever, blir det heller ingen andre permisjon og heller ikke grunn til å avbryte permisjon nr,1. Det er jo helt absurd. Her må det være en regelrytter som ikke har fulgt med i timen. Håper de orker å klage. Stakkars mor og far. Anonymous poster hash: b3cbe...42f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 Helt ærlig er dette en sak som bør komme ut i media. Forstår at pårørende ikke har energi til å ta denne kampen men dette burde rett og slett ikke vært lov. Anonymous poster hash: eaaed...773
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Nekter de dem å ta permisjon for barnet de mistet? En venninne av en venninne mistet barnet sitt før fødsel. De ble tvunget ut i permisjon. Hadde en lang kamp for å få liv til å avbryte den. Hun ville helst jobbe for å få tankene litt over på andre ting. Anonymous poster hash: 5b7bf...605
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 fy faen. Dette er der sykeste jeg har hørt. For noe jævelskap. Anonymous poster hash: 384ea...cca
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Nekter de dem å ta permisjon for barnet de mistet? En venninne av en venninne mistet barnet sitt før fødsel. De ble tvunget ut i permisjon. Hadde en lang kamp for å få liv til å avbryte den. Hun ville helst jobbe for å få tankene litt over på andre ting. Anonymous poster hash: 5b7bf...605 Nei, permisjon for det døfødte barnet hadde de ikke rukket å søke om en gang. Men de har et barn fra før, hvor far var i permisjon. Men på grunn av regelen om at permisjon for eldre barn faller bort når et nytt barn blir født så mistet de resten av permisjonen med det eldste barnet. Anonymous poster hash: 142aa...896
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 Nekter de dem å ta permisjon for barnet de mistet? En venninne av en venninne mistet barnet sitt før fødsel. De ble tvunget ut i permisjon. Hadde en lang kamp for å få liv til å avbryte den. Hun ville helst jobbe for å få tankene litt over på andre ting. Anonymous poster hash: 5b7bf...605 Nei, permisjon for det døfødte barnet hadde de ikke rukket å søke om en gang. Men de har et barn fra før, hvor far var i permisjon. Men på grunn av regelen om at permisjon for eldre barn faller bort når et nytt barn blir født så mistet de resten av permisjonen med det eldste barnet. Anonymous poster hash: 142aa...896 Men når det andre barnet døde, så må man jo få tilbake permisjonen for det første barnet vel? Så rigide kan vel ikke reglene være, at man skal straffes for å miste et barn.Jeg blir flau over molbonorge noen ganger. Anonymous poster hash: b7fa9...e23
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 Jeg fødte et veldig prematurt barn som døde rett etter fødsel. Jeg MÅTTE ta 6 ukers permisjon sa NAV. Jeg ønsket å jobbe etter en uke, men fikk ikke lov. Jeg ville ringt NAV og spurt en gang til om jeg var dem. Anonymous poster hash: aad4d...d5d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Jeg MÅTTE ta 6 ukers permisjon sa NAV. Jeg ønsket å jobbe etter en uke, men fikk ikke lov. Anonymous poster hash: aad4d...d5d De seks første ukene (som er øremerket mor) er vel pr definisjon ikke omsorgspermisjon for barnet, men barselpermisjon for mor pga hun skal komme seg fysisk etter den påkjenningen det er å ha vært gravid og født? Anonymous poster hash: 0f568...241
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Dette synes jeg høres helt vilt ut! Anonymous poster hash: 6e216...475
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #16 Skrevet 20. september 2015 Dette kan ikke være riktig, be dem ta kontakt med LUB (landsforeningen uventet Barnedød) og spør om de kan ta "saken". Anonymous poster hash: 46bd0...62d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #17 Skrevet 20. september 2015 Jeg skal ta det opp med dem. Men forstod det slik at de hadde forsøkt det meste i dette tilfelle. Anonymous poster hash: 142aa...896
Anonym bruker Skrevet 20. september 2015 #18 Skrevet 20. september 2015 Dette er dessverre riktig. Vi mistet et barn i dødfødsel i fjor, da var mannen i permisjon med nr 1. Men det vi fikk beskjed om, var at om jeg tok ut noe av permisjonen ift med fødselen, så ville far miste sin permisjon. Så jeg måtte ta ut sykemelding for at far skulle kunne fortsette å være hjemme med førstemann. Men jeg husker faktisk ikke hvordan det ble til slutt, om mannen mistet sin permisjon og. Det var så mye tanker og følelser og kaos i den perioden der. Reglene er ihvertfall sånn at får man barn nr to før man er ferdig med permisjon for barn nr en, så mister man resterende permisjon for nr en når nr to blir født, uavhengig av om barnet er dødfødt eller levende født. Fødsel er fødsel. Jeg fikk beskjed om at det jeg hadde av resterende permisjon(før fødsel) ikke heller kunne overføres til far, om ikke jeg gikk til legen og fikk konstantert psykisk sykdom, og uegnet til å ivareta barnet vi allerede har. Da kunne far kanskje få overta deler av min permisjon. Anonymous poster hash: f694a...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå