Gå til innhold

Noen her som har ekstremt premature barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte ekstremt premature tvillinger i uke 26+4 for drøyt fire uker siden. Det kom veldig uventet på oss og vi trodde vi hadde god tid. Styrtfødsel som varte i under to timer, hvor den ene kom vaginalt og den andre med keisersnitt. Det var ingen tid til lungemodningsspøryte.

Det går etter forholdene bra med barna. Men den ene har en grad 1(bitteliten grad 2) hjerneblødning på begge sider. Legene sier at det har liten betydning med tanke på senskader. Internett sier det samme, men jeg klarer ikke la være å bekymre meg for det. Legene sier at den er så liten at den egentlig ikke kan klassifiseres som en grad 2 engang, og en grad 1 er så liten at det ihvertfall ikke har noen betydning. 

Så det jeg lurer på, er det noen her som har født ekstremt premature barn med grad 1 eller 2 hjerneblødning, som kan fortelle litt om hvilken senskader de har fått? Jeg vet at man ikke skal sammenligne seg med andre, da det er så veldig individuelt. Men jeg trenger rett og slett bare å høre litt om hvordan det har gått med andre som har ekstremt premature. De som har ekstremt premature som ikke har hatt noen hjerneblødning, må også gjerne skrive sine erfaringer :)

Anonymous poster hash: cb03b...ad4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring, men ønsker dere lykke til og god bedring. Håper de ordner seg for dere snart.

Anonymous poster hash: 308ba...ca1

Skrevet

Min venninne fikk en med grad 1. Ikke ekstrem prematur. 4 uker for tidlig.

Ingen senskader og på meg virker hun helt normal. Hun er også helt på nivå med jevnaldrende motorisk. Snart 1,5 år.

Anonymous poster hash: 566c8...f05

Skrevet

Jeg er tante til en gutt født i uke 24.

Han hadde gjentatte hjerneblødninger- både grad 2 og 3.

Opererte flere ganger og måtte sette inn en slange for å drenere ut spinalveske fra hjernen. Med andre ord så var det myyyye rot i hodet hans de første tre månedene i hans liv.

I dag er han en kjekk og rask gutt. Han prater, går og fungerer optimalt. Smart gutt, han ligger ikke etter annet en på veksten, da han er litt liten for alderen. Humor har han i bøttevis. ;)

Så det kan gå helt bra.

Hør på legene. Så og si alle premature har hjernebløninger i en eller annen grad.

Mitt råd er å ta en dag av gangen og prøøøøve å ikke bekymre seg for fremtiden. Den kan du uansett ikke spå eller forandre på uansett.

Gratulerer med to små. Jeg krysser fingrene for at det går bra med dere også fremover nå....

Anonymous poster hash: fe285...c59
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har ei veninne som fødte 16 uker fortidlig, mye komplikasjoner i starten, men han er frisk i dag og 7 år ingen senskader :)

Selv er jeg født 13 uker fortidlig, med hull i hjertet, ukjent om jeg hadde andre skader, men jeg fyller det magiske 30 tallet snart og har ingen senskader.

eneste er vel at både jeg og min veninnes sønn har slitt med lekser :P men det skyldes nok andre ting enn prematur :)

Ta en dag av gangen og la legene hjelpe deg, dette går nok veldig bra :)

Gratulerer med to små :)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring om det med ekstremt premature barn og hjerneblødning, men ville bare gratulere deg med de to små. :) Er helt utrolig å høre at det etter forholdene faktisk kan gå bra når de blir født så veldig mye for tidlig. :) Jeg er selv i uke 20 nå, og tanken på at jeg skulle få barnet allerede om 4-6 uker er helt utenkelig. Men man ser jo og hører at det faktisk skjer, og at det også ofte går fint med de små. Fantastisk å høre! :) Masse lykke til videre, -håper det går bra med de begge. <3

Anonymous poster hash: c1d44...b5e
Skrevet

Det finnes prematur grupper på Facebook

Der er det mange i samme situasjon

Anonymous poster hash: f44a3...e16

Skrevet

Hei,

Mitt barn er ikke ekstremprematur, men ville bare si at på Facebook er det en gruppe som heter "Prematur - lukket gruppe". Det er veldig mange medlemmer der, og stor aktivitet, mange i samme situasjon som deg.

Anonymous poster hash: 4a502...3e4
Skrevet

Tvillingene våre kom til i uke 23+5, en av de overlevde dessverre ikke, kjære gutten vår <3 Men jenta var, og er for øvrig enda en kjemper :) Hun hadde hjerneblødning grad 1 på begge sider av hjernen.. Nå er hun 6 år, og enda ikke sett noe til noe form for senskader, hun er lavere enn andre på sin alder, men ikke av noe betydning, for alt vi vet kunne hun vært lav om hun kom til til termin, siden min mor er lav (162 cm, jeg selv er 170 cm)

I første 2 årene var hun nok mer syk enn de fleste, men ikke noe videre alvorlig av noe slag. Ellers har alt gått langt bedre enn hva vi ble forberedt på etter fødselen.

Anonymous poster hash: d35e8...5c4
Skrevet

Jeg har en bekjent med barn født i uke 27 som hadde en liten hjerneblødning. Jenta har ingen skader av dette og klarer seg i stort sett veldig bra. Hun bruker briller og astma medisiner og er fortsatt lira og tynn, men ellers går alt bra. 4 år nå.

Anonymous poster hash: 4ec1c...814

Skrevet

Jeg har ikke prematurt barn, men barn født i uke 37. Grad 1 blødning - ingen senskader. Langt fremme motorisk. Er 1,5 år.

Anonymous poster hash: befd2...4e5

Skrevet

Kjære deg, jeg har ingen erfaring. Min truende for tidlig fødsel karte de å stoppe. 

Om legen sier at dette ikke er farlig, så stol på legen. Han vil ikke komme med et slikt løfte til dere om han ikke virkelig mener det! 

Bare vær sterk for barna deres. Lykke til med fremtiden hi, stol på legene - dette går bra!

Anonymous poster hash: cdbed...0ba
Skrevet

Jeg jobber på nyfødt intensiv, og det er ikke uvanlig at ekstremt premature barn får hjerneblødning. Det stemmer at de aller fleste kommer ut av det uten senskader, særlig med så liten grad :)

Vi har hatt mange av barna innom i ettertid (familier som ønsker å hilse på), og de aller fleste har klart seg utrolig godt.

Stol på legen, og prøv å senk skuldrene. Det er helt utrolig hvor mange ekstremt premature som overlever, og mange kommer ut av det uten særlig senskader :)

Gratulere så mye med den lille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...