Gå til innhold

Et dumt spørsmål, og tips om "melkestopp"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom jeg nå har bestemt meg for å kun gi MME, så lurte jeg på hvordan man får stoppet produksjonen. Til slutt stopper den vel uansett, tilbud og etterspørsel og det der... :eeeh: enn så lenge har jeg bare surret en bandasje ganske stramt over brøda, leste noe om det et sted. Stemmer dette?

Også til det dumme spørsmålet. Dumt, fordi svarene er sikkert så mange og varierende som det er unger, men generelt sett, er det normalt at spedbarn kan ha det meste av våkentiden sin på natten ? Regner med at dette kanskje stabiliserer seg litt etterhvert, eventulet når man begynner med litt mer legge rutiner. Noe som han vel er for ung til å få noe ut av nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få tab hos legen din som stopper produksjonen, men det skjer ikke over natten.

Skrevet

Du bekrefter det jeg trodde. Hadde ikke egentlig så lyst til å amme.

Og det et jo greit nok, men en annen gang kan du jo være mer åpen på det så slipper folk å bruke tid på å skrive gode svar for å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: ebd8d...5ab

Skrevet

Du bekrefter det jeg trodde. Hadde ikke egentlig så lyst til å amme.

Og det et jo greit nok, men en annen gang kan du jo være mer åpen på det så slipper folk å bruke tid på å skrive gode svar for å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: ebd8d...5ab

Hvorvidt noen ønsker å svare eller ikke er jo helt opp til hver enkelt. Og ja, jeg var USIKKER, men hadde ikke egentlig bestemt meg for at jeg ikke ville helt fra begynnelsen. Hadde jeg vært helt sikker på det, så hadde det jo ikke vært noe å snakke om. Å når man er usikker på ting, uansett hva det måtte være, så hender det vel at man lufter det for å få høre folks erfaring, råd eller tips. 

Folk velger helt selv om de vil svare eller ikke. Så hvis du har svart på noe i det første innlegget, som du nå føler var bortkastet av din tid,, fordi du mener at jeg egentlig ikke hadde lyst til å amme, så får det være på din regning. Jeg har ikke tenkt til å unskylde meg for det. 

Skrevet

Ettersom jeg nå har bestemt meg for å kun gi MME, så lurte jeg på hvordan man får stoppet produksjonen. Til slutt stopper den vel uansett, tilbud og etterspørsel og det der... :eeeh: enn så lenge har jeg bare surret en bandasje ganske stramt over brøda, leste noe om det et sted. Stemmer dette?

Også til det dumme spørsmålet. Dumt, fordi svarene er sikkert så mange og varierende som det er unger, men generelt sett, er det normalt at spedbarn kan ha det meste av våkentiden sin på natten ? Regner med at dette kanskje stabiliserer seg litt etterhvert, eventulet når man begynner med litt mer legge rutiner. Noe som han vel er for ung til å få noe ut av nå?

Så godt at du fant ei løysning som passar for deg. Dei som får til amming og velger det, forstår ikkje alltid alle følelsar og sorger som rasar inni ein når ein av ulike grunnar bestem seg for å kutte ut amming. Spesielt når ein får ammepress frå alle baugar og kantar.

Rutinar kjem etter kvart. Spedbarn er det vanskelig å "bestemme" noko for :-D Nokon trivs med rutinar og glir lett inn i dei, nokon er mykje vanskligare.

Anonymous poster hash: f9726...f03

Skrevet

Så godt at du fant ei løysning som passar for deg. Dei som får til amming og velger det, forstår ikkje alltid alle følelsar og sorger som rasar inni ein når ein av ulike grunnar bestem seg for å kutte ut amming. Spesielt når ein får ammepress frå alle baugar og kantar.

Rutinar kjem etter kvart. Spedbarn er det vanskelig å "bestemme" noko for :-D Nokon trivs med rutinar og glir lett inn i dei, nokon er mykje vanskligare.

Ja, jeg ville jo forsøke. Så kan en jo saktens si at jeg sikkert kunne forsøkt enda lenger og at det kanskje ville gått seg til da. Det skal jeg inrømme. Men det føles i alle fall godt å ha bestemt seg. Jeg tror det er best for alle her i huset. Det blir vel folk ut av falskebarn også, var jo et selv, og håper at jeg er duganes for det meste av tiden  :legrine: Ja, det er sant at rutiner kommer etterhver, "bare" en veldig uvant situasjon, hehe. Men det er vel litt innlysende. Takk for hyggelig svar :)

Skrevet

Tabletter for å stoppe produksjon får du ikke lenger, det er en uhyggelig lang liste med bivirkninger på de tablettene og de gis bare når det er helt nødvendig (f.eks når mammaen er helt i kjelleren etter en dødfødsel og ikke takler at kroppen produserer melk til et barn som ikke er der lenger).

Jeg måtte slutte å amme pga sykdom hos meg og medisiner som barnet ikke skal ha i seg, jeg fikk da beskjed på sykehuset om å kjøpe den strammeste jogge-bh'en jeg klarte å få på meg og gå med den døgnet rundt til produksjonen avtok. Fikk jeg veldig melkespreng skulle jeg ta en varm dusj og bare håndmelke ut bittelitt under den varme dusjen, da vil utdrivningsrefleksen starte og litt av overskuddet spruter ut av seg selv. Jeg skulle overhodet ikke pumpe for da holder du produksjonen oppe.

Jeg hadde skikkelig melkespreng og pamela-pupper et par dager, men så gikk det helt greit tilbake. Barnet var 3,5 mnd da jeg måtte slutte

Anonymous poster hash: 89427...70a
Skrevet

Tabletter for å stoppe produksjon får du ikke lenger, det er en uhyggelig lang liste med bivirkninger på de tablettene og de gis bare når det er helt nødvendig (f.eks når mammaen er helt i kjelleren etter en dødfødsel og ikke takler at kroppen produserer melk til et barn som ikke er der lenger).

Jeg måtte slutte å amme pga sykdom hos meg og medisiner som barnet ikke skal ha i seg, jeg fikk da beskjed på sykehuset om å kjøpe den strammeste jogge-bh'en jeg klarte å få på meg og gå med den døgnet rundt til produksjonen avtok. Fikk jeg veldig melkespreng skulle jeg ta en varm dusj og bare håndmelke ut bittelitt under den varme dusjen, da vil utdrivningsrefleksen starte og litt av overskuddet spruter ut av seg selv. Jeg skulle overhodet ikke pumpe for da holder du produksjonen oppe.

Jeg hadde skikkelig melkespreng og pamela-pupper et par dager, men så gikk det helt greit tilbake. Barnet var 3,5 mnd da jeg måtte slutte

Anonymous poster hash: 89427...70a

Tusen takk for tips, da får jeg fortsette med å stramme til på "wrappen" jeg har snøra på meg. 

Skrevet

Nå er det 2 år siden siste gang jeg sluttet men fikk tabl. da. Det kommer an på hvem du spør... De på sykehuset gir det bortimot aldri, usikker på helsestasjonen. Fikk det av fastlegen.

Måtte pumpe ut litt for ikke å dåne av smerte.... Ammet aldri, bare pumpet i 2 mnd med første og 1 mnd. med andre. Tabl. fungerte fint begge gangene jeg stoppet, det var bortimot tomt etter noen få dager. Pumpet en gang dagen etter jeg begynte med tabl. mener jeg å huske, bare litt for å få vekk det verste presset.

Opplevde ingen bivirkninger...

Anonymous poster hash: 98ce4...163
Skrevet

Nå er det 2 år siden siste gang jeg sluttet men fikk tabl. da. Det kommer an på hvem du spør... De på sykehuset gir det bortimot aldri, usikker på helsestasjonen. Fikk det av fastlegen.

Måtte pumpe ut litt for ikke å dåne av smerte.... Ammet aldri, bare pumpet i 2 mnd med første og 1 mnd. med andre. Tabl. fungerte fint begge gangene jeg stoppet, det var bortimot tomt etter noen få dager. Pumpet en gang dagen etter jeg begynte med tabl. mener jeg å huske, bare litt for å få vekk det verste presset.

Jeg brukte forresten Parlodel

Skrevet

Jeg syntes vel egentlig ikke det er spesielt tungvint med faskebarn, bare litt ruitne og øvelse for å få riktig blandeforhold med varmt/kaldt. Har kjøpt to termoser en til kokt avkjølt vann og en til kokt varmt vann, og beholdere for å lage porsjoner av mme´n. er det noen andre hete tips du har å komme med i forhld til det å ha flaskebarn :)?

Skrevet

Nå er det 2 år siden siste gang jeg sluttet men fikk tabl. da. Det kommer an på hvem du spør... De på sykehuset gir det bortimot aldri, usikker på helsestasjonen. Fikk det av fastlegen.

Jeg syntes vel egentlig ikke det er spesielt tungvint med faskebarn, bare litt ruitne og øvelse for å få riktig blandeforhold med varmt/kaldt. Har kjøpt to termoser en til kokt avkjølt vann og en til kokt varmt vann, og beholdere for å lage porsjoner av mme´n. er det noen andre hete tips du har å komme med i forhld til det å ha flaskebarn :)?

Microsterilisator! Sjølvvarmande flasker om ein vil ha det enkelt på tur. Og alt blir ein vane. I begynnelsen tok det tid å komme ut døra, men innsåg fort at det tok like lang tid for ammende mødre ;-)

Skrevet

Med andremann oppdaget vi vannkoker som varmer til 40 grader -veldig praktisk. Kokte opp vannet først og lot det kjøle seg ned -varmet så opp til 40 grader ved mating. Brukte også mikrosterilisator og målte opp pulver i dispensere hver kveld (brukte smale urinprøveglass) klart til hele neste døgn.

Har dog lest en del fra engelske og amerikanske leger og helsepersonell som forklarer at det er uproblematisk å venne barnet til en kaldere melk etter hvert slik at de godtar romtemperert vann. Da blir det lett å koke opp vann og måle klart i flaskene som kan stå i romtemp. i 24 timer.

Om vi er så heldig å få et 3. barn vil vi forsøke dette :)

Lykke til :)

Skrevet

Bruk de selvsteriliserende flaskene fra mam. Veldig lettvint og du slipper å kjøpe noe ekstra utstyr for å sterilisere flaskene i mikro.

Anonymous poster hash: b6f92...98a

Skrevet

Til dere som har flaskebarn, evt fra ung alder også... MM er jo også tørsteslukkende, gjelder dette også for MME, eller skal/kan/må man gi kokt (temperert til ca 37 grader) vann til flaskebarn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...