Gå til innhold

Kan skolen starte kl 8?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg er superhappy med at de legger inn sånt, for all del! Men det er obligatorisk, man får anmerkning av å komme for sent og det betyr at vi 3 dager i uka må kjempe enda mer mot klokka for å rekke ting. Han andre begynner jo 8.30 så han må da på sfo selvom han strengt tatt ikke trenger det. Og minste må i bhg før han egentlig må. Men det går greit altså ☺

Anonymous poster hash: a3cbd...51f

Når begynner dere på jobb da?

Anonymous poster hash: 261a5...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her starter skolen 8.15 for barneskolen og kl 8.00 for ungdomsskolen.

Jeg synes det er rart å starte med gym for at barna skal bevege seg mer. Her sykler/går de fleste til skolen og får bevegt seg før skolen starter. De fleste har vel 1-2 km skolevei.

I tillegg er de fleste ungene her avgårde på skoleveien 7.30. De møter kompiser på skoleveien, leker utfor skolen og har vært i mye bevegelse, frisk luft og sosiale før skolen starter!

Litt gym midt på dagen ville heller vært bedre!

Anonymous poster hash: c3a66...054

Skrevet

Ja jeg er superhappy med at de legger inn sånt, for all del! Men det er obligatorisk, man får anmerkning av å komme for sent og det betyr at vi 3 dager i uka må kjempe enda mer mot klokka for å rekke ting. Han andre begynner jo 8.30 så han må da på sfo selvom han strengt tatt ikke trenger det. Og minste må i bhg før han egentlig må. Men det går greit altså ☺

Kan de ikke gå/sykle til skolen?

Mye mindre stress for dere andre.

Anonymous poster hash: c3a66...054

Skrevet

Det spiller da ingen rolle? Syns det er like pes uavhengig av når jeg starter. Men som sagt, er nok bare fordi jeg er vant til noe annet at jeg syns det...

Skrevet

Hjelpe meg? Jobber ikke dere? Før ungene begynte på skolen leverte vi i barnehagen kl 7 fordi jobben startet kl 730. Nå har jeg fleksitid, men står opp tidlig og ungene begynner skolen kl 815.

Anonymous poster hash: e5787...d20
Skrevet

Det spiller da ingen rolle? Syns det er like pes uavhengig av når jeg starter. Men som sagt, er nok bare fordi jeg er vant til noe annet at jeg syns det...

Jeg synes det. For hvis man jobber fra morgenen av, så er man jo oppe uansett. De fleste begynner vel på jobb mellom 7 og 9

Skrevet

Hjelpe meg? Jobber ikke dere? Før ungene begynte på skolen leverte vi i barnehagen kl 7 fordi jobben startet kl 730. Nå har jeg fleksitid, men står opp tidlig og ungene begynner skolen kl 815.

Jo, vi jobber. Skjønner ikke hvorfor det er relevant. Vi tilpasser arbeidet slik at ungene ikke trenger å være på sfo og i barnehage mer en strengt nødvendig.

Skrevet

Jo, vi jobber. Skjønner ikke hvorfor det er relevant. Vi tilpasser arbeidet slik at ungene ikke trenger å være på sfo og i barnehage mer en strengt nødvendig.

Siden slett ikke alle har fleksitid, så er det vel relevant å spørre om du ikke jobber, siden 08 er så himla tidlig. Hvis ungene mine skal sitte på med meg om morgenen, så er de på skolen godt før 08. Jeg begynner undervisning kl 08.25 og har en bit å kjøre før det. Å begynne på jobb så seint som 08.25; som jeg gjør, er egentlig luksus. Svært mange begynner på jobb kl 07. En periode, før jeg fikk barn, begynte jeg 06.

Alt handler om når man står opp. Står du opp i riktig tid, så blir det ikke travelt.

Anonymous poster hash: d9883...393

Skrevet

Siden slett ikke alle har fleksitid, så er det vel relevant å spørre om du ikke jobber, siden 08 er så himla tidlig. Hvis ungene mine skal sitte på med meg om morgenen, så er de på skolen godt før 08. Jeg begynner undervisning kl 08.25 og har en bit å kjøre før det. Å begynne på jobb så seint som 08.25; som jeg gjør, er egentlig luksus. Svært mange begynner på jobb kl 07. En periode, før jeg fikk barn, begynte jeg 06.

Alt handler om når man står opp. Står du opp i riktig tid, så blir det ikke travelt.

Anonymous poster hash: d9883...393

Nå var jo dette i utgangspunktet et spørsmål om hvorvidt skolen kunne starte så tidlig flere ganger i uka når det ikke er vanlig oppstartstid. Ikke om at det er luksus for oss å kunne starte senere på jobb enn andre. Det er jo bare det at dette er uvant for oss, og all den tid de ikke tar igjen på ettermiddagen ved å komme tidligere hjem blir det jo og lengre skoleår. Derav spørsmålet om det var "lov". Man har vel et max antall timer pr år man skal ha skole?

Uansett. Jeg har fått svar på det jeg lurer på. Og jeg står opp tidlig nok, takk som spør :-)

Skrevet

1klassingen min begynner kl 08.00 hver dag. Tror 2klassen gjør det også, men de litt eldre barna starter mellom 08.30 og 09.15. Jeg tror de har valgt å gjøre det slik fordi de små stort sett må på SFO uansett og blir levert tidlig av foreldre som skal på jobb. Større barn som kommer seg til og fra skolen selv begynner senere.

Vi går hjemmefra 06.50 og leverer på SFO kl 07. Det er en vanesak, og førsteklassingen er stort sett våken før klokka ringer uansett. Men han må i seng kl 19.30 så kveldene blir korte.

Anonymous poster hash: 547a6...762

Skrevet

Altså. Man kan synes og mene så mangt. Men er det LOV? Ja, det er det.

I forskrift til opplæringsloven står det at undervisning skal starte tidligst 08.00 og avsluttes senest 15.30.

Elevene har et visst antall timer i året de skal være på skolen og få undervisning. Her finnes det et nasjonalt minimumskrav, men det er opp til kommunene å gi elevene mer enn minimum.

Anonymous poster hash: cb2f1...76f

Skrevet

Altså. Man kan synes og mene så mangt. Men er det LOV? Ja, det er det.

I forskrift til opplæringsloven står det at undervisning skal starte tidligst 08.00 og avsluttes senest 15.30.

Elevene har et visst antall timer i året de skal være på skolen og få undervisning. Her finnes det et nasjonalt minimumskrav, men det er opp til kommunene å gi elevene mer enn minimum.

Anonymous poster hash: cb2f1...76f

Takk for supert svar! :-)

Skrevet

Hehe, skrekkelig tidlig? :P En hel halvtime tidligere, har det virkelig så mye å si og gir det så store omveltninger i livet deres at du syns dette var en sak?..Veldig mange starter sin arbeidsdag mellom 07 og 09, så at skolen begynner kl 08 syns jeg ikke er rart. 

Anonymous poster hash: da5e0...743
Skrevet

Hehe, skrekkelig tidlig? :P En hel halvtime tidligere, har det virkelig så mye å si og gir det så store omveltninger i livet deres at du syns dette var en sak?..Veldig mange starter sin arbeidsdag mellom 07 og 09, så at skolen begynner kl 08 syns jeg ikke er rart.

Anonymous poster hash: da5e0...743

Ja, jeg syns det. Men som jeg har påpekt opptil flere ganger så er det nok fordi jeg er vant til noe annet. Ikke noe å ta på vei for, det var bare et spørsmål. Som jeg forøvrig fikk et godt svar på lenger opp. Og ja. Det er nesten en time lenger for minste i bhg, for han må jo leveres først.

Skrevet

Kjenner jeg blir helt mørkredd av voksne folk som føler at skolen legger et uforholdsmessig stort press på foreldrene når de krever at ungene kommer tidsnok til skolen klokken åtte om morningen........

Anonymous poster hash: 0f288...b89
Skrevet

Min tremenning i USA sender ungene med skolebussen ved sju-tida for å rekke skolen 07.30

Anonymous poster hash: e50f9...f05

Skrevet

8.15 her. Ikke noe problem for meg, han er på SFO fra 7.15.

Skrevet

8.30 heldigvis.

Anonymous poster hash: 42e60...7db

Skrevet

Her begynner h*n som går i 6 klasse kl 08:45 hver dag unntatt fredag som de begynner 07:45. Det syns jeg er ALT for tidlig. Stakkar må jo stå opp kl 06:30!

Anonymous poster hash: 65749...3e2

Skrevet

Barnet mitt starter forskjellig fra dag til dag. En dag starter hun kl 8 en annen dag kl 9. Resten av dagene starter hun 8.30.

Anonymous poster hash: 3dbfe...85a

Skrevet

Her begynner h*n som går i 6 klasse kl 08:45 hver dag unntatt fredag som de begynner 07:45. Det syns jeg er ALT for tidlig. Stakkar må jo stå opp kl 06:30!

Det er vel ganske vanlig å måtte opp 630 på hverdager. Her begynner skolen 8.15. Barna her går hjemmefra litt før 7.45, og da må de stå opp 6.30 hver dag.

Anonymous poster hash: c0aa5...43b

Skrevet

Det er da vel ikke synd på en sjetteklassing fordi han må stå opp 06.30. det er vel ganske vanlig for mange

Skrevet

Flott engasjement på et enkelt spørsmål. 3 sider med "vi gjør sånn og før måtte vi slik"

Spørsmålet var enkelt, og burde klart seg med et enkelt svar (som jeg forsåvit fikk, takk takk)

Skrevet

Skolen begynner 08:05 hos oss. Helt ok. Vi begynner jo jobb klokka åtte. Hadde vært tungvint om barna ikke skulle ut av huset samtidig som de voksne.

Anonymous poster hash: 2e466...e08

Skrevet

Mine barns skole sttarter klokka 08:00 med undervisning. Det er veldig tidlig, det er ikke mange skoler som starter så tidlig, men det finnes jo. 

Anonymous poster hash: 257d2...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...