Gå til innhold

Hvordan takle fødselssmertene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte fødeplass på Ahus fordi jeg ønsket lystgass, noe de nå har fjernet som tilbud så det kan jeg dessverre ikke benytte meg av. Har født en gang tidligere, brukte da badekar og lystgass og følte virkelig at lystgassen reddet meg altså... Brukte lystgass den siste timen av fødselen.

Jeg fikk meg en "vekker" for noen uker siden da jeg havnet på sykehuset med noe som viste seg å være veldig vonde kynnere. Så vonde at jeg slet med å takle dem faktisk. Så ille var det ikke med første barnet før jeg var rundt 7-8 cm åpnet. Da ble jeg skremt.

Jeg kan ikke få lystgass, ikke epidural, ikke noe annet enn varmt vann. Hvordan i all verden skal jeg klare og takle det? :( da jeg hørte at lystgassen ikke var der mer, tenkte jeg at jeg får velge epidural om det blir for ille med smerter, og nå er den tryggheten også tatt ifra meg.

Jeg taløet de vonde kynnerne (kom hvert tiende minutt og var sterke) veldig dårlig og er livredd for hvordan jeg takler ekte rier uten noen smertelindring. Jeg har traumer ifb sykehus og ser for meg at jeg "klikker" og blir retraumatisert. Tips? Skal i samtale med jordmor, men har ikke fått innkalling.

Anonymous poster hash: 48a2e...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg du takler veldig fint! Varmt vann og riktig pusteteknikk lindrer veldig. Har selv født tre barn uten noen form for smertelindring, og hadde heller aldri behov. Det skal da sies at mine fødsler har vært relativt raske.

Anonymous poster hash: 82451...6b4

Skrevet

Søkte fødeplass på Ahus fordi jeg ønsket lystgass, noe de nå har fjernet som tilbud så det kan jeg dessverre ikke benytte meg av. Har født en gang tidligere, brukte da badekar og lystgass og følte virkelig at lystgassen reddet meg altså... Brukte lystgass den siste timen av fødselen.

Jeg fikk meg en "vekker" for noen uker siden da jeg havnet på sykehuset med noe som viste seg å være veldig vonde kynnere. Så vonde at jeg slet med å takle dem faktisk. Så ille var det ikke med første barnet før jeg var rundt 7-8 cm åpnet. Da ble jeg skremt.

Jeg kan ikke få lystgass, ikke epidural, ikke noe annet enn varmt vann. Hvordan i all verden skal jeg klare og takle det? :( da jeg hørte at lystgassen ikke var der mer, tenkte jeg at jeg får velge epidural om det blir for ille med smerter, og nå er den tryggheten også tatt ifra meg.

Jeg taløet de vonde kynnerne (kom hvert tiende minutt og var sterke) veldig dårlig og er livredd for hvordan jeg takler ekte rier uten noen smertelindring. Jeg har traumer ifb sykehus og ser for meg at jeg "klikker" og blir retraumatisert. Tips? Skal i samtale med jordmor, men har ikke fått innkalling.

Tenker at du må gjennom dette om du er redd eller ei. Slik tenkte jeg: kroppen ordner opp selv -og gjør den ikke det er du jo på et sykehus med doktorer som ordner opp. Ja, det blir et rent smertehelvete. Men hva er det værste dom kan skje. Jeg tenkte på slutten at jeg snart kom til å besvime av smerte, men gjorde ikke det. Om jeg isåfall hadde gjort det, hadde helsepersonell tatt over. Du er i gode hender. Og rett etterpå er det jo som å komme til himmelen og all smerte glemt. Lykke til!

Anonymous poster hash: b4048...5c3

Skrevet

Det tror jeg du takler veldig fint! Varmt vann og riktig pusteteknikk lindrer veldig. Har selv født tre barn uten noen form for smertelindring, og hadde heller aldri behov. Det skal da sies at mine fødsler har vært relativt raske. Anonymous poster hash: 82451...6b4

Takk for at du har troen på meg, har åpenbart ikke troen selv da. Redd for å ville rømme fra smertene. Første fødsel varte et halvt døgn, sånn jeg forstår det er det normalt for 1.gangs.

Håper jo denne fødselen er litt raskere, men det er noe med å vite at man ikke kan få smertelindring uansett hvor vondt man har.

Som hvis noen sier til deg at du ikke får drikke på 5 timer, blir du plutselig tørst :P

Skrevet

Jeg taløet de vonde kynnerne (kom hvert tiende minutt og var sterke) veldig dårlig og er livredd for hvordan jeg takler ekte rier uten noen smertelindring. Jeg har traumer ifb sykehus og ser for meg at jeg "klikker" og blir retraumatisert. Tips? Skal i samtale med jordmor, men har ikke fått innkalling.Anonymous poster hash: 48a2e...8d9

Tenker at du må gjennom dette om du er redd eller ei. Slik tenkte jeg: kroppen ordner opp selv -og gjør den ikke det er du jo på et sykehus med doktorer som ordner opp. Ja, det blir et rent smertehelvete. Men hva er det værste dom kan skje. Jeg tenkte på slutten at jeg snart kom til å besvime av smerte, men gjorde ikke det. Om jeg isåfall hadde gjort det, hadde helsepersonell tatt over. Du er i gode hender. Og rett etterpå er det jo som å komme til himmelen og all smerte glemt. Lykke til!Anonymous poster hash: b4048...5c3
Takk. Jeg har et anstrengt forhold til leger og pleiere, men håper jo at kroppen går i "fødemodus" og at jeg klarer å fokusere.

Skrevet

Én ting jeg vil råde deg til, er å ikke bli satt igang. Da må nemlig babyen overvåkes, og du kan ikke bruke badekar under åpningsfasen og pressriene.

Det fant jeg ut etter å ha blitt satt igang.. På Ahus.

Du kan jo be om å få bruke oksygenmasken, det hjelper å fokusere på pusten!

Hva med pudentalblokade? Den skal visst hjelpe på slutten under pressriene.

Lykke til! Det kommer til å gå bra!

Anonymous poster hash: 3b1b8...8ae

Skrevet

Får man inne epidural på Ahus lenger?

Anonymous poster hash: e4470...a16

Skrevet

Det klarer du fint. Å føde naturlig er slett ikke så vondt og man kommer seg fint igjennom det :)

Anonymous poster hash: 2ef60...18f
Skrevet

Skrev feil , mente *ikke

Skrevet

Én ting jeg vil råde deg til, er å ikke bli satt igang. Da må nemlig babyen overvåkes, og du kan ikke bruke badekar under åpningsfasen og pressriene.

Det fant jeg ut etter å ha blitt satt igang.. På Ahus.

Du kan jo be om å få bruke oksygenmasken, det hjelper å fokusere på pusten!

Hva med pudentalblokade? Den skal visst hjelpe på slutten under pressriene.

Lykke til! Det kommer til å gå bra!Anonymous poster hash: 3b1b8...8ae

Nei, ønsker ikke å bli satt igang. Ja, kanskje det hjelper med oksygen? Lurt :) jeg kan få sånn pudendalgreie ja.

Men vet ikke om jeg vil.

Skrevet

Får man inne epidural på Ahus lenger?Anonymous poster hash: e4470...a16

JEG får ikke det :P av medisinske grunner. Alle andre, som kan få, kan få det :)

Skrevet

Det klarer du fint. Å føde naturlig er slett ikke så vondt og man kommer seg fint igjennom det :)Anonymous poster hash: 2ef60...18f

Jg husket heller ikke fødselen som så vond, men ble skremt av smertene under "kynneranfallet". Men kan det ha vært så vondt fordi jeg var umoden?

Skrevet

Får man inne epidural på Ahus lenger?Anonymous poster hash: e4470...a16

JEG får ikke det :P av medisinske grunner. Alle andre, som kan få, kan få det :)

Ok nå ble jeg litt nervøs her .

Skrevet

Du får prøve å trøste deg med at hvis riene er vondere enn hva du husker når det starter "på ordentlig" så blir sikkert fødselen rask også! Det ble den iallefall for meg :) Og annengangs går uansett ofte mye raskere enn første. Jeg er tredjegangs nå, og kjenner at jeg gruer meg nok til fødselen nå også. Men at det hjelper å vite at det sannsynligvis ikke varer så lenge.

Anonymous poster hash: 6c787...a11
Skrevet

For meg hjalp badekar, pusteteknikk og sist, men ikke minst, tankeflukt! Når roen kom forsvant jeg inn i en tankeverden hvor jeg følte ro og fred. Jeg valgte å tenke på at jeg red på en strand (elsker å ri).

Anonymous poster hash: 49044...7b2

Skrevet

Ikke roen, men rier..

Anonymous poster hash: 49044...7b2

Skrevet

Du får prøve å trøste deg med at hvis riene er vondere enn hva du husker når det starter "på ordentlig" så blir sikkert fødselen rask også! Det ble den iallefall for meg :) Og annengangs går uansett ofte mye raskere enn første. Jeg er tredjegangs nå, og kjenner at jeg gruer meg nok til fødselen nå også. Men at det hjelper å vite at det sannsynligvis ikke varer så lenge.

Anonymous poster hash: 6c787...a11

Støtter denne! Vil også tro de vonde kynnerne dine ikke er et tegn på at du takler smerte dårligere en første gang. Dette går bra!

Skrevet

Dette går fint :) min første fødsel varte i et døgn hvorav 12-14 av dem tilbrakte jeg med stormrier.. Null pause. Fikk ikke epidural. Hard fødsel. Prøvde akupunktur og saltvannspopler?(anbefales IKKE). Kom meg gjennom.

Neste fødsel startet fint. Så ble det heftig et par timer og ut kom barnet. Ingen epidural eller noe annet enn varmeflaske. Kjempefin fødsel og savnet ikke epidural selv om smertene til tider var uutholdelig.

Poenget er da at fødsel nr 2 gjerne går kjappere og lettere enn 1 og kroppen ordner som regel fint opp selv og du går inni deg selv for å ordne opp.

Min jordmor anbefalte meg sånn blokade som nevnt over da jeg fikk litt panikk av smerten i det barnet var på vei ut. Så det kan hjelpe for deg også.

Masse lykke til med fødsel😀

Anonymous poster hash: eddd4...9e8

Skrevet

Beklager trippelposting ;) håper admin fikser :P

Skrevet

Beklager trippelposting ;) håper admin fikser :P

Fikset :)

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Dette fikser du! Med nr 1 brukte jeg lystgass og fikk epidural - laaang fødsel med komplikasjoner. Gikk til oppfølging på sykehuset da jeg gikk gravid med nr 2 grunnet fødselsangst etter fødsel nr 1. Det hjalp altså! Da la vi en plan sammen, og bare det gjorde at jeg senket skuldrene. Det blir sikkert godt med samtaler med jordmor :)

Fødsel nr 2: kun badekar og samme med fødsel nr 3. De tok bare 8 og 6 timer. Det er vondt ja, men det gikk så mye fortere og det var så mye bedre! 

Tro på at kroppen din klarer det! 

Anonymous poster hash: aa98e...0e8
Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg hi. Hatt to fine fødsler på ahus med lystgass og kjent på en følelse av at dette hadde jeg ikke klart uten lystgassen etterpå. Nå er jeg gravid med nr.3 og livredd for å føde uten lystgass!! Hvordan skal det gå?! Får panikk og vil gråte av tanken! Hvor er nærmeste sykehus med lystgass? Det er tortur å frata fødende kvinner denne smertelindringen synes jeg. Jeg vil ikke ha epidural.

Anonymous poster hash: 5c2e5...202

Skrevet

Du puster og prøver å finne et rolig sted inni deg å fokusere på!! Det kommer til å gå så bra!

Anonymous poster hash: 08259...d69

Skrevet

Når skal du føde hi? Leser på mett at den skal skrus på i oktober og håper virkelig dette stemmer!

Anonymous poster hash: 5c2e5...202

Skrevet

Jeg hadde lystgass med nr 1.Det hjelper jo ikke som lindring av smerten men for meg hjalp det veldig på å fokusere på pusten i stedet.

Jeg fødte nr 2 for en måned siden og da uten smertelindring.

Det ble vannfødsel på meg og det anbefaler jeg virkelig.Det varme vannet var så beroligende.Jeg hadde pauser mellom riene og småsovnet litt.Rett pusteteknikk hjalp meg og.Hør om du får bruke oksygen maska på sykehuset :)

Anonymous poster hash: 267b1...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...