Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Barnet er 2,5 år gammelt og blir helt hysterisk bare jeg nevner ordet dusj. Det er kjempestas å bade, men så fort dusjen kommer frem blir han helt hysterisk, skriker og gråter. Blir bare nødt til å gjøre alt veldig fort og bli ferdig, og det ender med en helt utslitt, trist og redd gutt. Hvordan kan jeg venne han til å dusje? Det er forresten ikke vann i ansiktet han er mest redd for, det er dusjen i seg selv.... Anonymous poster hash: 882c6...4f4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Hehe, mente hysteri, ikke hystreri... Hi Anonymous poster hash: 882c6...4f4
Isola&Lille+julegave Skrevet 16. september 2015 #3 Skrevet 16. september 2015 Vent med å dusje til han blir eldre. Bare bad han. Stakkars!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Enig, la ham bade? Går det an å sette på bare littegranne vann i dusjen som han kan leke med for å bli fortrolig?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Hva med å la han få dusjhodet for å fylle opp balja/badekaret selv?Sette på litt svakt trykk så det bruker lang tid på å fylle seg. Min 2,5 åring liker å ha med biler eller figurer og vil gjerne vaske av de badeskummet Anonymous poster hash: 9a41d...1c6
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Dusj sammen med han. Bær han, hold han tett inntil deg og la han ta det i sitt eget tempo. Det funket veldig fint for gutten min, da var han riktignok yngere enn din. Eller la han få bade frem til den dagen han selv ønsker å prøve dusjen igjen Lykke til! Anonymous poster hash: 4ac74...4fe
Anyne Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Gjør det til kos og bruk god tid. Har du dårlig tid-ikke dusj han! Ta med leker, en bøtte, noe han kan fylle og tømme. La han styre strålen en stund.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #8 Skrevet 16. september 2015 Min er også lettere hysterisk for dusjen (2,5 år gammel). Tok med meg en ball og alle badeendene hennes når jeg skulle dusje en dag, og da ble det plutselig interessant å dusje Anonymous poster hash: 2056d...a5d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #9 Skrevet 16. september 2015 La han undersøke og leke med dusjen selv når han bader. I starten har du ikke på vann. Gradvis kan du skru på bittelitt vann i dusjen bare så det står 2-3 cm opp når dusjhodet er vendt opp. La han kjenne på det varme,myke vannet med hånda. Vis med din hånd også. La dusjhodet(med slangen) alltid ligge ned i badekaret/balja avskrudd når han bader i tillegg,så han kan oppleve selv at den ikke er farlig. Når han begynner å bli fortrolig med den,kan du skylle hånda/lekene/foten eller noe annet smått som er i dusjen,med dusjen med lavt trykk på vannet. Etterhvert kan du tulle litt med han med å leke vannkrig,altså fortsatt med lavt trykk på vannet,og tilfeldig bare spyle foten hans. Bruk dusjen til å fylle opp bøtta hans i badekaret, la han prøve å fylle bøtta med dusjen selv også. Øk gradvis trykket på vannet,og hvor mye dusjen er med i badinga etterhvert som du ser han blir tryggere. La han være med på badet når dere dusjer(du,far andre søsken evt.) så han ser at dere ikke er redde. Du kan også dusje sammen med han. Ha han på armen og la han dusje deg,hjelpe deg å skylde bort såpa på din arm f.eks. Det var dette jeg gjorde med mitt barn som også var livredd dusjen. Dette barnet har sterk angst for alt som er nytt(går på bup), og denne metoden fungerte veldig godt. Men du må ha god tid med han når dere er på badet. Ikke noe stress,ikke noe hastverk, blås i hva klokka måtte være,og la det være greit for en periode om badet spyles halvveis ned under øving. Lykke til :-) Anonymous poster hash: 3d72e...08a
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #10 Skrevet 16. september 2015 Mine hadde en plastkasse med badeleker, sprayflaske og svamper med seg i dusjen. Da "vasket" de dusjveggene og lekte mens jeg vasket dem Anonymous poster hash: a06e7...8e0
Giss Skrevet 16. september 2015 #11 Skrevet 16. september 2015 Mine fikk sitte i dusjen med leker og bøtter som ble fyllt med vann. Da var det vannlek - og det er jo morsomt. Noen dusjkabinetter/dusjhjørner er ganske dunkle. Jeg har opplevd at det har vært enklere med skikkelig belysning så det ikke er en dunkel "hule" man går inn i. Ellers ser det ut til å være greiere når de selv får ha kontrollen en del. En del ganger har vi hatt vann i en bøtte og helt over kroppen. Så har vi gnidd på såpe og så har de selv fått holde dusjhodet og skylt skummet av igjen. Det bruker å være ganske morsomt. Det eneste det ikke hjelper på er hårvasken. Det som har funket best for hårvask har vært å telle. Jeg sier på forhånd at nå skal vi vaske håret og når jeg har talt til ti er vi ferdige. (Man må bare time tempoet på tellingen så man rekker det man skal). Det virker som det er greiere for dem å akseptere hårvasken når de vet akkurat når den tar slutt og de har noe litt annet (tellingen) å fokusere på.
februarprins2013 Skrevet 16. september 2015 #12 Skrevet 16. september 2015 min er slik også, og er like gammel, så bader han heller, så han ikke skal bli redd for dusjen,det kommer når han er klar
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #13 Skrevet 16. september 2015 Ser flere nevner at jeg skal bade han i stedenfor å dusje. Vi har bare badekar, ikke noe dusjkabinett eller dusjhjørne, så han bader hver gang, men dusjes i tillegg, for å få vekk shampo fra håret og for å skylle av møkkavannet før han tas ut av badekaret. Pleier dere ikke skylle av etter bad? Hi Anonymous poster hash: 882c6...4f4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #14 Skrevet 16. september 2015 Slet med det samme. For meg hjelp det å ta en veldig svak stråle og legge dusjhodet på gulvet. Mini synes det var avskrekkende når strålen var så svak. Jeg begynte å ta leker i dusjen og late som de sprang gjennom strålen. Mini forsatte leken. Tok sterkere og sterkere stråle og til slutt ble han med på å ta litt vann på bena, så sang vi en sang og avledet i vilden sky. Sprutet meg litt i ansiktet- så var det morsomt. Til slutt var gutten dusja. Han tok først shampoo i mitt hår, deretter sitt og fikk skylde av selv. Mitt råd er å ta i bruk lek, fantasi og ha tålmodighet. Redselen er reel. Han trenger å oppleve situasjonen som avskrekkende og bytte ut redsel med en ny følelse. Humor og lek kommer man langt med. I dag dusjer min uten problem. Lykke til Anonymous poster hash: 79a48...dab
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #15 Skrevet 16. september 2015 Ser flere nevner at jeg skal bade han i stedenfor å dusje. Vi har bare badekar, ikke noe dusjkabinett eller dusjhjørne, så han bader hver gang, men dusjes i tillegg, for å få vekk shampo fra håret og for å skylle av møkkavannet før han tas ut av badekaret. Pleier dere ikke skylle av etter bad? Hi Anonymous poster hash: 882c6...4f4 [/Jeg har aldri dusjet mine barn etter bading. Vannet blir jo ikke så skittent. Anonymous poster hash: 9a938...928
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #16 Skrevet 16. september 2015 Det er klart du må skylle etter bading, HI. Skylle av såperester etc. Noe annet synes jeg hadde vært uhygienisk og ikke bra for huden! Men svak, svak stråle, la han kjenne forsiktig, litt på deg , litt på han, så han venner seg til det. Unngå vannstråler som kommer i øynene. Bruk bare engangskluter (feks kompresser) med vann til ansiktet. Tørr klut på pannen når du skyller ut sjampo, så det ikke kommer noe i øynene. Det går nok bedre og bedre etter hvert. Vi badet sønnen vår lenge, før vi nylig kun dusjer han. Han er også nye større en den sønn. Men selvsagt må det skylles av etter et bad Anonymous poster hash: cedc0...6c8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #17 Skrevet 16. september 2015 Det var jeg som skrev rett overnfor her. Jeg mente: Bruke kluter/kompresser til vasking av ansiktet altså. Det var det jeg mente Lykke til"! Anonymous poster hash: cedc0...6c8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #18 Skrevet 16. september 2015 Ser flere nevner at jeg skal bade han i stedenfor å dusje. Vi har bare badekar, ikke noe dusjkabinett eller dusjhjørne, så han bader hver gang, men dusjes i tillegg, for å få vekk shampo fra håret og for å skylle av møkkavannet før han tas ut av badekaret. Pleier dere ikke skylle av etter bad? Hi Anonymous poster hash: 882c6...4f4 Jeg har et litermål som jeg skyller ut shampoen med. Det bruker vi også til å skylle kroppen med etterpå Anonymous poster hash: 291c3...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå