Gå til innhold

Hva skjer med jenta mi på 12 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet d er masse som skjer med tanke på kroppslige forandringer, hormoner osv i denne alderen.. Men hun og jeg har kunnet snakke om alt, i alle år.. Hun er lett å lese når noe plager henne osv. Jeg ser at det er noe som plager henne for tiden, og hun er på rommet sitt hele dagen.. Spiller iPad, ser tv, tegner osv. Er lite med venner, og jeg vet hun har muligheten og tilbud.

Jeg har gjort flere forsøk på å få henne til å si hva som plager henne.. Feks nettopp gikk jeg inn på rommer hennes og la meg ved siden av henne.. Spurte om d var noe hun ville snakke om. Men hun sier bestemt nei, og er ikke interessert i å snakke i d hele tatt..

Huff jeg syns d er så vanskelig . Jeg kan jo ikke tvinge henne til å si noe heller.

Hva gjør man? Jeg vil jo så gjerne se jenta mi smile å være lykkelig..

Noen forslag? Erfaringer?

Anonymous poster hash: d8e24...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet d er masse som skjer med tanke på kroppslige forandringer, hormoner osv i denne alderen.. Men hun og jeg har kunnet snakke om alt, i alle år.. Hun er lett å lese når noe plager henne osv. Jeg ser at det er noe som plager henne for tiden, og hun er på rommet sitt hele dagen.. Spiller iPad, ser tv, tegner osv. Er lite med venner, og jeg vet hun har muligheten og tilbud.

Jeg har gjort flere forsøk på å få henne til å si hva som plager henne.. Feks nettopp gikk jeg inn på rommer hennes og la meg ved siden av henne.. Spurte om d var noe hun ville snakke om. Men hun sier bestemt nei, og er ikke interessert i å snakke i d hele tatt..

Huff jeg syns d er så vanskelig . Jeg kan jo ikke tvinge henne til å si noe heller.

Hva gjør man? Jeg vil jo så gjerne se jenta mi smile å være lykkelig..

Noen forslag? Erfaringer?

Anonymous poster hash: d8e24...2c2

Forelska i en som ikke bryr seg?

Anonymous poster hash: ce808...f06

Skrevet

Pubertet.

Den smilende jenta som kunne snakke med deg er bortreist. Hun kommer ikke tilbake før om 8-10 år.

Anonymous poster hash: 9282f...272

Skrevet

Jeg ble dessverre sånn i den tiden (puberteten) og stengte meg helt ute fra foreldrene mine.

Jeg fikk ikke et godt forhold til dem igjen før jeg var over 20! 😳

Anonymous poster hash: a31b2...9b9

Skrevet

Fortsett å fortelle henne at du er glad i henne. Fortsett å invitere til samtale jevnlig. Finn på noe sammen!

Anonymous poster hash: 7e685...2c2
Skrevet

Min oversosiale datter er også blitt litt sånn. Før kunne hun sykle og se om folk var hjemme. Knapt en helg kom uten at hun ytret ønske om og dra på overnatting eller ha noen på overnatting.

Fra slutten av sommerferien har det vært helt slutt! Hun har vært med kjæresten hjem etter skolen 3 ganger, og det er det (ikke noe alvorlig kjæresteri. Men de kaller seg kjærester, selv om jeg og "svigermor" nok ser på de som kompiser, mer enn kjærester. De har full klaff på interesser i allefall) Har nå "plaget" henne til og inne på noe når helga nærmer seg,- men det ligger langt inn.

Har spurt om alt er ok,- og hun har blitt invitert til bursdager ol,- men har ikke noe initiativ selv.

Tror det er en vanskelig alder. De vet ikke helt hva de skal gjøre om de treffes. De har liksom ikke "Lært seg" og bare sitte og prate,- som vi voksne gjør, de er for store til og leke...De passer liksom ikke noe sted. Tror også det skjer så mye fra dag til dag at kjemien mellom to 12 åringer kan variere fra dag til dag. Min datter kan være "voksen", hjelpe til i huset, være fornuftig osv en dag. Være "tenåring"; leke med sminke og kombinere garderoben sin en annen dag (gjerne sammen med at vi er verdesn verste foreldre....Og høy lyd på musikken hun spiller),- og leke med lego, tegne eller spille TV spill med lillebroen en annen dag. 

Tror flere har det slik, og jeg tror de har opplevd og skulle treffes også er den ene på "nå sminker vi oss og setter sammen outfits"-stadiet,- er kanskje en annen på "ut og lek og klatre i trær"-stadiet,- og en tredje er kanskej "voksen" den dagen, og vil bare snakke "om ting"...Da blir det vanskelig OG ikke minst,- slitsom og være sammen.. På toppen av det hele tror jeg det er slitsomt,- fysisk slitsomt, og ha en kropp i utvikling også...

Gi henne oppmerksomhet,- innenfor rimelighetens grenser, vis du er glad i henne,- og avvent og se litt. Høres ikke verre ut enn at det er normalt..

Anonymous poster hash: 76d91...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...