Gå til innhold

Noen med barn som har et skjult handikap her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere valgt full åpenhet om utfordringene eller valgt å vente til barnet blir større og kan være med å velge hvor mye informasjon dere vil dele?

Hvis dere har valgt åpenhet har dere brukt fagfolk til å informere? Forening eller Frambu?

Anonymous poster hash: c2d3e...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke barnet mitt så stort handikap da, og det er et fysisk handikap. Det er snakk om betydelig nedsatt funksjon i den ene armen, den er underutviklet så den er kortere og mindre enn den andre og har nedsatt funksjon og styrke. Barnet selv kompenserer for dette ved å bruke den friske armen og resten av kroppen så det er ikke synlig for andre at det er et handikap der før man ser etter det eller når barnet møter utfordringer som er umulig for det fordi det kreves to armer for å gjennomføre.

Barnet er erklært 30% invalid, men klarer seg jo helt fint for det.

Jeg har aldri gått ut og informert om det, men har heller aldri hemmeligholdt det så de fleste rundt oss vet om det. 

Når det kommer til andre usynlige sykdommer synes jeg som forelder det er godt å vite om de utfordringene som fins i miljøet rundt barna mine. Jeg synes det er greit å vite at den ene sønnen min har en klassekamerat med diabetes og at denne gutten går med insulinpumpe, jeg synes også det er greit å vite at den andre sønnen min har en klassekamerat med epilepsi. Foreldrene til begge disse guttene har informert selv på et foreldremøte, og det synes jeg er flott. Man trenger ikke vite alle detaljer, men det er jo greit å vite at det er noe der. Da eldste sønnen min kom hjem og fortalte at hans klassekamerat hadde ligget og ristet på gulvet i klasserommet, at helsesøster kom løpende osv var det greit å vite fra før at han har epilepsi så vi kunne snakke litt om det synes jeg. Han er jo vanligvis godt medisinert og får sjelden anfall, men det kan jo skje...

Anonymous poster hash: ea753...965
Skrevet

Min har en tilstand som kalles "hypermobile ledd-syndrom". Hos noen pasienter gir den mye smerter og følgeplager. Hos andre vokser de det seg av seg til en viss grad.

Han får oppfølging av fysioterapeut, han skal trene (nå er han bare 9 år, så vi har hatt ham med på barneturn, skitrening, ballspill/allidrett og denslags) og han skal ha sko som er tilpassa av ortoped.

Vi har sagt det i barnehage og SFO og vært åpne om det fordi det har noen følgeplager (vonde knær, vonde ankler, mye overtråkking og forstuing av ledd) og fordi de har måttet hjelpe ham med en del ting (bytte spesialsålene mellom ulike sko o.l)

Anonymous poster hash: 60053...a1f

Skrevet

Vi har hyperallergi, vi er åpne om det , da vi er helt avhengig av at andre tar hensyn. 

Anonymous poster hash: 28d49...e53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...