Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Jeg har nå kommet i en situasjon hvor jeg daglig må ha sprøyter. Men, jeg er rett og slett livredd, og greier ikke sette dem! Jeg er alene, og har ingen som kan hjelpe meg - så disse må settes selv. Jeg skjelver, kaldsvetter og besvimer før jeg rekker å sette de... De gjør ikke spesielt vondt - det er rett og slett sprøyteskrekken som gjør det. Jeg vet jeg må, men det går ikke, kroppen sier selv stopp... Hvordan kommer man over sprøyteskrekk da? Anonymous poster hash: 91a5d...3e5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 kan du ikke bare stikke innom legekontoret daglig å sette de da? trenger sikkert ikke legetime for det Anonymous poster hash: 8c4c7...ca5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Du må bare gjøre det, evt søke hjemmesykepleie eller sykepleieklinikk. Anonymous poster hash: 48e44...b0d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Jeg må og ta jevnlige sprøyter, de på legekontoret hjelper meg! 😀 Anonymous poster hash: 59319...124
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Da går du på lab'en på legekontoret ditt! Eller vis en venninne hvordan hun skal gjøre det! Anonymous poster hash: 554c1...592
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Jeg er sykepleier og har ikke sprøyteskrekk. Har også satt på meg selv hver dag over lengre perioder. Jeg synes også det var ekkelt å sette på meg selv i begynnelse, kaldsvettet også. Men det gikk iver etterhvert. Anonymous poster hash: 48e44...b0d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Skal ha tre sprøyter om dagen, og legesenteret kan da bare hjelpe med to! Bryr meg nada om at reiseveien dit er lang, jeg greier ikke dette... Har ingen som kan komme til meg tre ganger om dagen, desverre 😔 er så fortvilet, og føler meg så utrolig dum som ikke greier det. Skrekken er helt enorm - jeg blir rett og slett livredd!! Anonymous poster hash: 91a5d...3e5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 Få hjelp av hjemmesbasert omsorg ? Anonymous poster hash: 9bd18...daf
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #9 Skrevet 15. september 2015 Du må kreve hjemmesykepleie..! Skjønner deg SÅÅ godt har samme skrekken selv.. har tatt sprøyter i 7 mnd nå og er heldigvis snart ferdig. Samboeren setter dem. Men din situasjon ville jeg krevd å få hjelp....det går jo utover helsen din om du ikke får hjelp, dvs du risikerer å gå glipp av medisin. I verste fall får de legge deg inn? Anonymous poster hash: 357ad...1eb
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Hvem ringer jeg for å få hjelp tro, fastlegen, sykehuset? Jeg gruer meg nå sånn til sprøyta i kveld at jeg har kastet opp to ganger... Dette kan jo ikke fortsette - håper virkelig jeg blir bedre etterhvert, og venner meg til det? Føler meg så dum, det er jo bare en liten sprøyte - også blir jeg så satt ut... Er flau 😔 HI Anonymous poster hash: 91a5d...3e5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Hvem ringer jeg for å få hjelp tro, fastlegen, sykehuset? Jeg gruer meg nå sånn til sprøyta i kveld at jeg har kastet opp to ganger... Dette kan jo ikke fortsette - håper virkelig jeg blir bedre etterhvert, og venner meg til det? Føler meg så dum, det er jo bare en liten sprøyte - også blir jeg så satt ut... Er flau 😔 HI Anonymous poster hash: 91a5d...3e5 Jeg måtte ta Klexane hver dag gjennom graviditet og 6 uker etter. Og jeg hadde litt sprøyteskrekk selv. Jeg hadde hjelp av samboer/venninne, men en del var jeg pukka nødt å sette selv. Jeg fikk også beskjed at om jeg bikket 90 kg måtte jeg ta to per dag, det fikk meg til å bremse usunt kosthold. Skrekken var to per dag! Hva fikk meg til å sette de etter timesvis med gruing? JEG VIL IKKE DØ. Og så var det aldri så ille som jeg trodde Jeg regner med det er en grunn for at du må ta disse sprøytene? Tenk på barn med Diabetes. De klarer det! Såpass klarer du også Anonymous poster hash: 3144d...2a9
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 Hvem ringer jeg for å få hjelp tro, fastlegen, sykehuset? Jeg gruer meg nå sånn til sprøyta i kveld at jeg har kastet opp to ganger... Dette kan jo ikke fortsette - håper virkelig jeg blir bedre etterhvert, og venner meg til det? Føler meg så dum, det er jo bare en liten sprøyte - også blir jeg så satt ut... Er flau 😔 HI Anonymous poster hash: 91a5d...3e5 Jeg måtte ta Klexane hver dag gjennom graviditet og 6 uker etter. Og jeg hadde litt sprøyteskrekk selv. Jeg hadde hjelp av samboer/venninne, men en del var jeg pukka nødt å sette selv. Jeg fikk også beskjed at om jeg bikket 90 kg måtte jeg ta to per dag, det fikk meg til å bremse usunt kosthold. Skrekken var to per dag! Hva fikk meg til å sette de etter timesvis med gruing? JEG VIL IKKE DØ. Og så var det aldri så ille som jeg trodde Jeg regner med det er en grunn for at du må ta disse sprøytene? Tenk på barn med Diabetes. De klarer det! Såpass klarer du også Anonymous poster hash: 3144d...2a9 Og du, selv naboen kan sette sprøyta hvis du viser dem hva de skal gjøre Det må finnes noen mennesker rundt deg?? Anonymous poster hash: 3144d...2a9
Marsipanmor Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 Hva er det du er redd for? Hva er det som gjør at du reagerer sånn? Du sier jo selv at det ikke gjør vondt, så det kan jo ikke være smerte som er skremmende... er det selve nåla? Kan du øve deg litt på en appelsin eller noe.. bare for å sette stikket?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Jeg forstår deg godt. Om jeg hadde fått en tilstand som gjorde at jeg måtte ta sprøyte hver dag hadde jeg dødd. Jeg har sprøyteskrekk og tar heller ingen vaksiner. Blodprøver kan jeg klare å komme meg gjennom, men da skal ingenting sprøytes inn i kroppen. Det er der det "klikker" hos meg. Ingen får lov til å sprøyte fremmede (potensielt livsfarlige stoffer oppe i hode mitt) stoffer i meg. Anonymous poster hash: 2b5d3...a7c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Det er vel helst en irrasjonell frykt - som jeg ikke aner hva kommer av. Jeg har siden jeg var liten (type fire år) besvimt ved blodprøve og sprøyte - men det hjelper jo at andre setter dem, da slipper jeg å se på, og "kan" besvime uten at det gjør så mye. Har prøvd å tenke på hva som er det verste som kan skje (at det gjør vondt) og hva som kan skje om jeg ikke tar dem (at jeg dør, eller baby i magen gjør det) men når alt kommer til alt så går det galt 😔 jeg er alene til mannen kommer hjem om fire uker! Før det har jeg faktisk ingen rundt her.. Vi har nettopp flyttet - og jeg hadde ikke sett for meg dette! Ingen som vet hvem jeg kan kontakte for å få hjelp til å sette disse? HI Anonymous poster hash: 91a5d...3e5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Det er vel helst en irrasjonell frykt - som jeg ikke aner hva kommer av. Jeg har siden jeg var liten (type fire år) besvimt ved blodprøve og sprøyte - men det hjelper jo at andre setter dem, da slipper jeg å se på, og "kan" besvime uten at det gjør så mye. Har prøvd å tenke på hva som er det verste som kan skje (at det gjør vondt) og hva som kan skje om jeg ikke tar dem (at jeg dør, eller baby i magen gjør det) men når alt kommer til alt så går det galt jeg er alene til mannen kommer hjem om fire uker! Før det har jeg faktisk ingen rundt her.. Vi har nettopp flyttet - og jeg hadde ikke sett for meg dette! Ingen som vet hvem jeg kan kontakte for å få hjelp til å sette disse? HIAnonymous poster hash: 91a5d...3e5 Si det til legen, at du trenger hjelp til mannen din kommer hjem. Mange gamle mennesker har hjemmesykepleiere hos seg 4 ggr i døgnet, burde ikke være noe problem, særlig ikke for en 4-ukers periode. Anonymous poster hash: 357ad...1eb
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #17 Skrevet 15. september 2015 Ta kontakt med helse- og omsorgstjenester i kommunen for å søke hjemmesykepleie. Anonymous poster hash: 48e44...b0d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #18 Skrevet 15. september 2015 Det tar minst tre dager før jeg får noe svar på om jeg kan få hjelp... Har nå fått en kollega til å hjelpe meg i kveld heldigvis! Får bare ta en dag av gangen! Tusen takk for alle svar ❤️ HI Anonymous poster hash: 91a5d...3e5
Lille krøll Skrevet 15. september 2015 #19 Skrevet 15. september 2015 Hvor bor du? Kan sette de jeg 😎
mamma'n til 2 :) Skrevet 15. september 2015 #20 Skrevet 15. september 2015 Jeg kan også hjelpe deg. Hvor bor du? Skjønner deg veldig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå