Gå til innhold

Trenger råd, morgenkaos og unger med ører til pynt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morgenen er sjeldent koselig;( Har to som skal på skolen, og hver dag er det bare tull. Påkledning tar tid, frokost tar tid, de tøyser og tuller og gjør alt annet enn de skal.

I gangen når utetøy må på er det også tull, de finner på alt annet enn å kle seg.

Det tar så tid, og jeg blir til slutt rimelig irritert.

Jeg regner ikke med jeg er den eneste med unger som er trege på morgenen, er det noen som har klart å snu det, hva gjorde dere? Jeg heller mot å vekke de mye tidligere og la de ordne alt selv. niste lager jeg kvelden før og sekkene og klær er klare, resten har jeg lyst å la de fikse selv, samt slutte å kjøre de til skolen hvis de bare tuller. Det er et lite stykke å gå, men de klarer det helt fint men klart de ønsker å bli kjørt.

Jeg føler meg rådvill, kjenner jeg gruer meg nesten før jeg har stått opp.

Anonymous poster hash: ab348...7b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå opp litt tidligere ja. Kommer de for sent hvis de må gå selv, siden de er trege? Jeg synes i utg.pkt alle bør gå selv, med mindre det er farlig skolevei.

Skrevet

Jeg legger alt av tøy frem på stuegulvet, så kler jentene på seg mens jeg ser på, når de har fått på alt annet enn utetøy så setter jeg på barnetv som de ser mens de spiser, når det er klart for utetøy så stenger jeg tv ( gir de 5 min advarsel) så tar de på utetøy og sko i stua mens jeg ser på og så GÅR eldste på skolen, mini skal i bhg, barna dine kan fint gå på skolen

Skrevet

Stå opp tidligere og dermed legge seg tidligere. Logisk konsekvens som forhåpentligvis vil motivere til endring siden de fleste barn misliker å måtte legge seg tidlig.

Anonymous poster hash: b6ad2...b09
Skrevet

Har fire skolebarn og endelig fått rolige, harmoniske og fine morgninger (stort sett). Det har vært litt prøving og feiling, men dette har fungert for oss:

1. Kvelden før skal klær velges og legges fram.

2. De barna som ikke alt er våken, blir vekket klokken ca kl. 7. De får beskjed om å stelle seg og kle på seg.

3. 7.15 er frokosten klar. Da har jeg dekket bordet skikkelig med brødskiver, knekkebrød, youghurt, havregryn, pålegg osv. og satt fram matbokser, frukt og fruktposer osv. Alle skal komme og spise da og bli sittende med bordet til de både har spist og smurt seg skolemat. Jeg hjelper gjerne 1. klassingen litt. De som vi får også med seg en fruktpose.

4. 7.45 pleier alle å være ferdig. Da har vi roet ned, pratet, spist og kost oss sammen, og stemningen pleier å være veldig avslappet og god.

5. Alle barna blir sendt på badet for å pusse tenner, ordne hår osv mens jeg rydder på kjøkkenet (alle setter så klart sine skittenting i oppvaskmaskinen før de går på badet).

6. 7.55 blir de sendt ut i gangen og skal få på seg jakker og sko

7. 8.00 er alle kommet ut døren :)

Vi har også valgt å helt fjerne alle muligheter til skjerm om morgningen, og de har også lekeforbud fram de er helt ferdig med alt som må gjøres.

Anonymous poster hash: 05f44...f77
Skrevet

Jeg har 4 barn på barneskolen og overhodet ikke rom for sånt tøys om morgenen.

Her blir barna vekt litt før sju om de ikke allerede er våkne, de går på badet to og to for å kle seg mens jeg lager frokost til dem. Når de kommer fra badet spiser vi frokost alle sammen rundt bordet samtidig. Når frokosten er spist tar alle siste finpuss før skolen, drar fra gardiner og rer sengene sine, vasker seg rundt munnen og pusser tenner, sjekker at sekk og gymtøy er i orden osv. 

Klokken åtte går de hjemmefra og går til skolen som starter 8.30.

Klær er lagt frem dagen før så de bare kan vaske seg, kle seg og ordne håret om morgenen. Sekkene er stort sett pakket ferdig på kvelden. Jeg lager matpakkene mens de spiser frokosten sin og alle tar med seg sin matboks og putter i sekken når vi går fra frokostbordet.

De gangene det har vært antydning til tull og tøys, krangling på badet o.l. skiller jeg dem. Da må de gå en og en på badet mens de andre spiser f.eks og det synes de er ganske kjedelig for de er ganske selskapssyke også. Er de trøtte og sure om morgenen og ikke oppfører seg av den grunn må de legge seg tidligere om kvelden (det er ganske effektivt, legge seg tidlig er ihvertfall kjedelig).

Veldig lite tull her om morgenen, barna går i 1. og 3. og 6. og 9. klasse

Anonymous poster hash: 90683...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...