suseduse Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Hvor høy/lav er terskelen for å holde de hjemme? Har ei som begynte på skolen i høst og har i grunn vært tett siden.. Vi har sjeldent hatt mye problemer med det før, men gikk i naturbarnehage og var mye ute. Forrige vinter bar jo ganske mild og.. Har i dag valgt å ha hu hjemme, har hosta siden 4 i natt og ikke fått sove... Hu er slapp og sliten, og potte tett, men er jo ikke skikkelig syk! Var astma barn som liten selv, og var myyye hjemme, men hadde allergi i tillegg, og var mye mere plaga med anfall. Og alt ble løst av min lege med å bare pøse på med medisiner 😳 Sitter derfor igjen med dårlige erfaringer med astma leger.. Vi har økt litt nå, og håper hvile i dag skal gjøre formen bedre slik at det blir skole i morra..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Vet ikke om svaret mitt hjelper for grunn til ting er jo veldig forskjellige .. Men datteren min var mye plaget vinterhalvåret. Så fjernet hu mandler/polypper, og aldri trengt medisiner igjen Anonymous poster hash: cbe1a...3b0
suseduse Skrevet 15. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2015 Ja, hu var dårlig som liten, men så fjernet vi polypper, mandler og la inn dren når hu var 3.5 år og blei helt fin! Men i fjor, altså når hu var blitt 5, begynte det igjen...
Mamma_til_2 Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Jeg holder hun hjemme om hun er tett og tydelig plaget, det er tempo i bhg og det er ikke lett om hun da er tett. Jeg må passe på og følge med "faresignaler" på denne tiden av året slik at jeg begynner og trappe opp medisineringen i forkant av forkjølelse eller annfall pga luftfuktighet, kulde, ol gjør jeg det så unngår vi det verste og dermed har færre sykedager.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Kjempeviktig å trappe opp medisinene ved første tegn til forverring, forkjølelse og liknende. Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste hvis du ikke samarbeider med barnelege om medisineringen. Astmabehandling før og nå kan ikke sammenliknes. Anonymous poster hash: e3e3e...86a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Husk influensavaksine Anonymous poster hash: a9488...c16
Mamma_til_2 Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Husk influensavaksine Anonymous poster hash: a9488...c16 Det fikk jeg beskjed om fra min barnelege som er spesialist i astma og allergi hos barn at ikke var nødvendig så lenge jeg var flink med og gi medisin, han sa at han kun anbefalte den til barn over 7år med innfeksjonsutløst astma eller veldig syke barn, så dette må HI snakke med sin lege om.
suseduse Skrevet 15. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2015 Takk for svar, da har jeg litt bedre samvittighet for å holde hu hjemme i dag 😊 Jeg øker selvfølgelig medisinene på de verste periodene, og lytter jo til legenes råd og følger de, men har også vært åpen til de at jeg er skeptisk til å alltid bare øke medisinbruk eller å få nye, og det skjønner de veldig godt! Tar nå ventolin og flutide morgen og kveld, og den blå ved behov utover dagen. Blir det ikke bedre snart, så kontakter vi lege. Er ikke supert innemiljø på skolen, så jeg håper dette bare er årstida..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #9 Skrevet 15. september 2015 Vi trapper opp medisinene før høstsesongen begynner for fullt. Plutselig et år hjalp ikke dette lenger. Hun hadde hyppige og til dels alvorlige anfall selv om hun var godt medisinert Da fikk vi utskrevet singulair i tillegg til flutide og ventolin. Det gjorde underverker. Nå er hun nesten aldri tett eller syk, men med en gang vi kutter singulair så blir hun tett igjen. Har høy terskel for å holde henne hjemme fra skolen. Læreren er klar over at hun har astma og får tilrettelegging hvis det trengs. Kan også legge til at astmaen hennes er mye bedre etter vi flyttet fra Bergen sentrum og til bygden. Anonymous poster hash: a2533...ca8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Husk influensavaksine Anonymous poster hash: a9488...c16 Det fikk jeg beskjed om fra min barnelege som er spesialist i astma og allergi hos barn at ikke var nødvendig så lenge jeg var flink med og gi medisin, han sa at han kun anbefalte den til barn over 7år med innfeksjonsutløst astma eller veldig syke barn, så dette må HI snakke med sin lege om. Selvsagt må hun gjøre det i samarbeid med legen, men det er anbefalt å vaksinere barn med astma, også mindre en 7 år. Ofte viktigst hos de små da de har naturlig trangere luftveier. Vi har selv astmabarn og følger selvfølgelig rådet til folkehelseinstituttet (og legen). Anonymous poster hash: a9488...c16
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Husk influensavaksineAnonymous poster hash: a9488...c16 Det fikk jeg beskjed om fra min barnelege som er spesialist i astma og allergi hos barn at ikke var nødvendig så lenge jeg var flink med og gi medisin, han sa at han kun anbefalte den til barn over 7år med innfeksjonsutløst astma eller veldig syke barn, så dette må HI snakke med sin lege om. Selvsagt må hun gjøre det i samarbeid med legen, men det er anbefalt å vaksinere barn med astma, også mindre en 7 år. Ofte viktigst hos de små da de har naturlig trangere luftveier. Vi har selv astmabarn og følger selvfølgelig rådet til folkehelseinstituttet (og legen). Anonymous poster hash: a9488...c16 Her har legen anbefalt influensavaksine til hele familien, helt fra ett års alder. Det er i tråd med Folkehelsa sine anbefalinger. Anonymous poster hash: e3e3e...86a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 Husk influensavaksineAnonymous poster hash: a9488...c16 Det fikk jeg beskjed om fra min barnelege som er spesialist i astma og allergi hos barn at ikke var nødvendig så lenge jeg var flink med og gi medisin, han sa at han kun anbefalte den til barn over 7år med innfeksjonsutløst astma eller veldig syke barn, så dette må HI snakke med sin lege om.Selvsagt må hun gjøre det i samarbeid med legen, men det er anbefalt å vaksinere barn med astma, også mindre en 7 år. Ofte viktigst hos de små da de har naturlig trangere luftveier. Vi har selv astmabarn og følger selvfølgelig rådet til folkehelseinstituttet (og legen). Anonymous poster hash: a9488...c16 Her har legen anbefalt influensavaksine til hele familien, helt fra ett års alder. Det er i tråd med Folkehelsa sine anbefalinger. Anonymous poster hash: e3e3e...86a Her anbefaler legen også hele familien, men selvsagt er det viktigst for den som har astma. Vi foreldre har vaksinert oss, men har et litt eldre barn som ikke ønsker vaksine og han har slipt å ta. Anonymous poster hash: a9488...c16
februarprins2013 Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 holder hjemme kun ved feber eller nedsatt almenntilstand
Mamma_til_2 Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Takk for svar, da har jeg litt bedre samvittighet for å holde hu hjemme i dag 😊 Jeg øker selvfølgelig medisinene på de verste periodene, og lytter jo til legenes råd og følger de, men har også vært åpen til de at jeg er skeptisk til å alltid bare øke medisinbruk eller å få nye, og det skjønner de veldig godt! Tar nå ventolin og flutide morgen og kveld, og den blå ved behov utover dagen. Blir det ikke bedre snart, så kontakter vi lege. Er ikke supert innemiljø på skolen, så jeg håper dette bare er årstida.. Mulig hun trenger singulair og, det er forebyggende og tas en gang for dag ( tab som smaker bringebær ish)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Vi har astmabarn, og er kjappe med både å medisinere og å holde hjemme, men vi har barn i barnehage da. Men erfaringen er at jo lenger man utsetter behandling, jo lengere og kraftigere blir problemene. Man er alt for redde for medisiner, legen ville ikke bedt om å gi medisiner hvis det ikke hadde en hensikt. Bare tenk deg selv om du ikke får puste skikkelig, hvor sliten og uopplagt man blir. Jeg ville ikke ventet til det ble skikkelig ille før jeg ga. Anonymous poster hash: 20423...cbc
suseduse Skrevet 15. september 2015 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2015 Hu er fortsatt veldig tett, så tror nok jeg holder henne hjemme i morra og, og så tar vi en tur til legen! Er vel første gang jeg har hørt hu si at hu ikke tror hu orker skole/barnehage. Singular brukte hun før hun ble operert, så det har vi vært borti før. Takk for svar 😊 Og igjen, jeg veit hvor ille det er å være skikkelig plaga med astma. Var i min barndom flere ganger på Geilomo og en gang voksentoppen. Så jeg følger de rådene jeg får. Men skrekken sitter nok fortsatt i fra legen jeg hadde, som var veldig god på å bare gi medisiner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå