Gå til innhold

Har du spørsmål om barn og kosthold/ernæring?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne Mari
Skrevet

Vi skal lage Foreldre-TV igjen.

Tidligere har vi hatt sendinger om amming og søvn.

Nå handler det om mat og ernæring, og vi samler en rekke eksperter som kan svare på alt fra hvordan du skal få minstemann til å spise mer grønnsaker til om det er noe poeng i å la ungene sitte ved bordet til de har spist opp.

Alt du lurer på kan du få svar på når ekspertene stiller seg til disposisjon.

Send inn spørsmål til [email protected]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ja faktisk. Dette gjelder et barn i bhg der jeg jobber. Barnet er overvektig og mor har fått beskjed om å kutte ned på maten. Vi har nå fått beskjed om at han får kun en brødslive hvert måltid. Vi tar barnet i å stjele mat fra andre hele tiden, spiser restene på gulvet og strekker seg etter mer mat siden han sluker denne ene skiven han får.

Får spise ubegrenset med frukt da det er fruktstund, men sitter likevel med følelsen av at barnet blir "sultet"?

Jeg har et sterkt ønske om å kunne forandre kosten isteden for å "sulte" han? Hva kan vi gjøre, dette er jo da heller ikke mitt barn! Men tenker at hvis vi kan komme med et bedre alternativ er hun åpen!

Hilsen frustrert barnehage "tante".

Anonymous poster hash: 7f809...a0b

Gjest Hanne Mari
Skrevet

Tusen takk for spørsmålet ditt, jeg skal bringe det videre!

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål.

Jeg har en gutt på 6 år som er utrolig kresen. Han spiser "vanlig" barnemat som fiskepinner, kjøttboller osv. Glad I pasta og ris også. Er nøye med å lage det meste fra bunnen av men samtidig klarer jeg ikke helt å legge fra med det at han nok for I seg alt for lite grønnsaker!

Hvordan få et kresent barn til å spise mer variert? Å gjemme I maten funker ikke, han smaker det med en gang. Eneste som funker er smoothie med avokado. Det drikker han. Ellers er det en tygg av grønnsakene vi har til middag..

Må legge til at han er litt under normalen I vekt, så ønsker ikke å begrense maten ved å si "du får mer om du spiser grønnsakene først.."

Anonymous poster hash: 8b4b7...c19

Skrevet

Barn med treg mage. Har en på ti måneder med veldig treg mage.

Fiber og rikelig med drikke vet jeg jo.

Hva kan jeg ha i feks grøt og yoghurt som gir mer fiber?

Hvilke varer bør vi absolutt unngå?

Veldig mange barnegrøter har banan i seg, er den like ille å spise som vanlig banan?

Anonymous poster hash: 143fa...bc2

Skrevet

Det er alltid mykje fokus på overvektige barn. Eg savner god informasjon om undervektige barn, som gjerne i tillegg er SVÆRT selektive i matvegen. Kor skal/bør fokuset ligge? Tips som type: lat barne vere med å kjøpe/lage maten sjølv, spennande navn på matretter osv funker ikkje.

Anonymous poster hash: a1957...f5d

Skrevet

Jeg lurer på hvor den gyldne middelvei ligger. Jeg er vokst opp med at kjeks, boller og vafler er mat og ønsker et bedre kosthold for mine barn, men uten å være fantatisk.

Har hørt mange ganger utsagn som "Det er greit å skeie ut på en tirsdag, så lenge vi vanligvis har et sunt og variert kosthold." Men hvor ofte er det greit at barn får søtt, hvor mye kan de få om gangen, og hvor mange av dagene bør inngå i dette "vanligvis"?

Anonymous poster hash: 7c602...a6c
Skrevet

fanatisk*

Anonymous poster hash: 7c602...a6c
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg savner også mer informasjon om undervektige barn, barn som er selektiv i matveien og som spiser lite uansett hva som blir servert.

Anonymous poster hash: f3df5...f00

Gjest Hanne Mari
Skrevet

Dette programmet er nå spilt inn, og flere av spørsmålene deres kom med. Det kommer mer info om når programmet legges på nett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...