Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Dette er drittflaut å spør om, så vær så snill og bær over med meg 😆 Det jeg lurer på er: Hvert 4. År er det valg. Vi stemmer på det partiet vi ønsker, hvem vi vil ha til statsminister. Men nå har jeg faktisk ikke stemt, fordi det er kommunevalg, og det er her spm kommer inn.: jeg trodde at partiet som vant den store valgkampen blir dem som styrer og bestemmer, også i alle kommunene i landet. Altså at alle kommuner må innrette seg etter hva som blir bestemt på Stortinget. Men slik er det tydeligvis ikke helt. Hvilken makt har hver og en kommune? Hva kan de bestemme og få gjort uavhengig av regjeringen? *flau* kan faktisk ikke spørre noen andre om dette. Anonymous poster hash: 0362e...8f3
SuperFries Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Det er i kommunevalget du stemmer på hvilket parti du ønsker skal få flertall i din kommune, og hvem da som mest sannsynlig blir ordfører. Hver kommune står relativt fritt til å bestemme selv, men det er lagt mange føringer på ulike saker fra regjering og Storting. Så er det selvsagt også masse lover man må følge.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Er ikke så god til å forklare, men det er stor forskjell på de to valgene ja Regjeringen styrer landet, men alle kommuner har eget kommunestyre, med ordfører i spissen, som bestemmer. Forskjellige kommuner har forskjellige næringer, forskjellige utfordringer og forskjellige planer, ergo må alle kommuner "stelle" selv. For å få oversikt over DIN kommunes politikk, så kan du ta valgkalkulatoren på nrk.no. De har laget et opplegg som passer hver enkelt kommune (du velger fylke og deretter kommune), så ser du hvilke parti som stemmer best overens med det DU ønsker, der du bor Anonymous poster hash: ab614...c7e
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Tusen takk snille damer 😊 Må bare få med at jeg har såklart alltid vært klar over at alle kommunene har en ordfører, men har egentlig ikke brydd meg mer at jeg har tenkt så mye mer enn d. 😱 Anonymous poster hash: 0362e...8f3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Tusen takk snille damer 😊 Må bare få med at jeg har såklart alltid vært klar over at alle kommunene har en ordfører, men har egentlig ikke brydd meg mer at jeg har tenkt så mye mer enn d. 😱 Anonymous poster hash: 0362e...8f3 Stortinget bevilger penger til kommunene. Noen er øremerkede, dvs det er bestemt hvilket område de skal brukes på, for eksempel bedre helsesøstertilbudet. Men kommunen bestemmer selv hvordan de vil løse dette - de kan ansette flere heksesøstere i stillinger som ikke driver direkte arbeid med barna eller de kan ansette en halv hs stilling på hver skole feks (litt enkelt sagt). Kommunen har også egne inntekter i form av skatt på lønn fra innbyggere og eiendomsskatt feks. Disse pengene bruker de som de vil. De ulike partiene har ulikt syn på hva som skal prioriteres og derfor har det betydning hva du stemmer. Fordelingen på partiene gir et bestemt antall mandater/mennesker fra hvert parti. Disse danner kommunestyret (litt som Stortinget). De fleste saker behandles i kommunestyret og slik vil ikke det største partiet alltid bestemme hvordan det skal være. Dessuten har alle kommuner en rådmann som sørger for at ikke alt går på styr økonomisk, at det feks må kuttes her og der i budsjetter fordi kommunen har brukt for mye. Rådmannen er ikke politisk valgt, han er ansatt, men har faktisk mye å si. Men du har helt klart innvirkning på hva som skjer i din kommune! Neste kommunevalg må du stemme! Anonymous poster hash: 1f292...08c
Optatium Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 Det som er viktig P huske på er st kommunene legger egne budsjett, og de styrer helse- og oppvekst; altså sykehjem og barnehage/skole. Her må du lese litt hva de lokale partiene ønsker å gjøre der du bor, men ikke se på hva de kjente politikerne sier (de bestemmer nemlig ikke det du bor).
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 😱😱😱😱😱😱😱😱 Det burde innføres iq test for å få lov å stemme! Anonymous poster hash: 9b0df...5fa
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Oppfølgingsspørsmål: kan høyre vinne valget i min kommune mens venstre vinner i nabokommunen, og to år etterpå blir frp vinner av stortingsvalget? Hilsen den blonde søsteren til hi Anonymous poster hash: ba82e...e43
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Hahaha😂 så godt å se at ikke bare er meg 😂 Hi Anonymous poster hash: 0362e...8f3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #10 Skrevet 14. september 2015 Oppfølgingsspørsmål: kan høyre vinne valget i min kommune mens venstre vinner i nabokommunen, og to år etterpå blir frp vinner av stortingsvalget? Hilsen den blonde søsteren til hi Anonymous poster hash: ba82e...e43 Ja. Anonymous poster hash: 1f292...08c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #11 Skrevet 14. september 2015 Oppfølgingsspørsmål: kan høyre vinne valget i min kommune mens venstre vinner i nabokommunen, og to år etterpå blir frp vinner av stortingsvalget? Hilsen den blonde søsteren til hi Anonymous poster hash: ba82e...e43 Ja. Anonymous poster hash: 1f292...08c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #12 Skrevet 14. september 2015 Oppfølgingsspørsmål: kan høyre vinne valget i min kommune mens venstre vinner i nabokommunen, og to år etterpå blir frp vinner av stortingsvalget? Hilsen den blonde søsteren til hi Anonymous poster hash: ba82e...e43 Det er absolutt fullt mulig! Og høyst sannsynlig! (ikke at FrP vinner Stortinget altså!!) Anonymous poster hash: ab614...c7e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 Oppfølgingsspørsmål: kan høyre vinne valget i min kommune mens venstre vinner i nabokommunen, og to år etterpå blir frp vinner av stortingsvalget? Hilsen den blonde søsteren til hi Anonymous poster hash: ba82e...e43 I kommunen min fikk SP 24,5 % av stemmene. I nabokommunen som jeg bodde i for noen mnd siden fikk SP 2,7% av stemmene og høyre 28%. Store forskjeller ja! Anonymous poster hash: 567d1...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå