Gå til innhold

Noen som kan tyde svar på blodprøver her? *bilder*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er totalt utmattet. Vært det i flere år. "Alle blodprøver er helt fine" sier alle leger. Nå har jeg bedt om kopi av siste blodprøvesvar. Noen med litt peil som kan hjelpe meg?

Er alle blodprøvene ok? Jeg ser jo at alt er innenfor referanseverdiene. Men er det noen som likevel er så lave at jeg burde begynne med tilskudd?

Tenker da på mangler som kan gi utmattelse. Jern, B12 etc.

Og er forresten også kortisolnivåene mine ok?

Anonymous poster hash: 84a0d...1df

post-42-719817_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resten av svarene:

post-42-202283_thumb.jpg

Skrevet

Du ligger innenfor referanseverdi av B12, men likevel så lavt at det kan være grunn til at du er så sliten. Vet om ganske mange som har ligget på 200-220 som har hatt store problemer som har vært forenelige med B12-mangel. Når de likevel har fått B12-sprøyter så har de fått et nytt liv energimessig. Men de jeg kjenner som har hatt det slik har alle slitt med å få legene sine til å gå med på å prøve sprøyter.

Jeg kan ikke nok om tibc-nivåer, men de har med jernmetningen din å gjøre. Forhøyede verdier ses bl.a. med jernmangel. Kanskje det kan ha noe med B12-nivåene dine å gjøre selv om jernnivåene dine ellers ikke er ille?

Sjekk i hvert fall mer ut av det med B12.

Anonymous poster hash: 4d765...8f9
Skrevet

Hvis alle legene sier at prøvene er helt fine, så er de vel det? Om du skulle ha tatt noen tilskudd, hadde de sikkert sagt det. Jeg er ingen lege, men i forhold til mine egne prøver, ser jo alt veldig bra ut, og jeg er da ihvertfall helt frisk;)

Skrevet

Du ligger innenfor referanseverdi av B12, men likevel så lavt at det kan være grunn til at du er så sliten. Vet om ganske mange som har ligget på 200-220 som har hatt store problemer som har vært forenelige med B12-mangel. Når de likevel har fått B12-sprøyter så har de fått et nytt liv energimessig. Men de jeg kjenner som har hatt det slik har alle slitt med å få legene sine til å gå med på å prøve sprøyter.

Jeg kan ikke nok om tibc-nivåer, men de har med jernmetningen din å gjøre. Forhøyede verdier ses bl.a. med jernmangel. Kanskje det kan ha noe med B12-nivåene dine å gjøre selv om jernnivåene dine ellers ikke er ille?

Ok, tusen takk. Skal sjekke det ut. Har nemlig hørt at det kan hjelpe med tilskudd selv om man er innenfor "normalen" (men ganske lavt mot nedre normal).

Jeg har fått diagnosen ME, men hååååper selvfølgelig at løsningen er så enkel som mangler av noe slag.

HI

Skrevet

Skulle tatt tsh og t4 i tillegg til t3.

Anonymous poster hash: 37c68...80b
Skrevet

Hvis alle legene sier at prøvene er helt fine, så er de vel det? Om du skulle ha tatt noen tilskudd, hadde de sikkert sagt det. Jeg er ingen lege, men i forhold til mine egne prøver, ser jo alt veldig bra ut, og jeg er da ihvertfall helt frisk;)

Har hørt at det er typisk leger å ikke gjøre noe så lenge man ligger innenfor "normalen". Men også hørt om flere som har ligget i nedre (eller øvre) sjiktet av normalen. Og når de har gått til andre og fått tilskudd så har de blitt friske.

HI

Skrevet

Ok, tusen takk. Skal sjekke det ut. Har nemlig hørt at det kan hjelpe med tilskudd selv om man er innenfor "normalen" (men ganske lavt mot nedre normal).

Jeg har fått diagnosen ME, men hååååper selvfølgelig at løsningen er så enkel som mangler av noe slag.

HI

-ville bare nevne at du kan kjøpe b12 i tablettform på helsekost. Det kan være nok når du ikke har direkte mangel. Jeg tar de daglig da jeg er vegetarianer:)  

Skrevet

Det at "alle prøver er fine" betyr ikke alltid at prøvene faktisk er fine - dessverre.

Det er mange ting som kan gå galt i det utsagnet.

"Alle" prøver er sjelden tatt. Av de prøver som er tatt så har svært mange leger ikke kunnskaper nok til å se ulike verdier i sammenheng med hverandre - i hvert fall ikke når det kommer til ernæringsmessige verdier.

Og i tillegg kommer det faktum at en referanseverdi bare er nettopp det - verdier som sier noe om hvilke områder flertallet har som normalverdier. Referanseverdien sier ikke noe om det er riktige verdier for den enkelte. Individuell vurdering er kanskje de fleste leger svært dårlige på.

Skrevet

Ville fått opp både D vit og b12 nivåene dine. Ja, du ligger innenfor normalen, men fortsatt veldig lavt.

Anonymous poster hash: 915fb...760

Skrevet

D vit og B12 vil også jeg hatt opp. Og hvorfor sjekket ikke legen stoffskiftet som TSH og Ft4?

Skrevet

D vit og B12 vil også jeg hatt opp. Og hvorfor sjekket ikke legen stoffskiftet som TSH og Ft4?

Aner ikke hvorfor han ikke sjekket det... 😁

Ok, da skal jeg prøve å ta tilskudd av D og B12. :-)

Takk for hjelpen. 😊

HI

Skrevet

Aner ikke hvorfor han ikke sjekket det...

Ok, da skal jeg prøve å ta tilskudd av D og B12. :-)

Takk for hjelpen.

HIAnonymous poster hash: 84a0d...1df

Jernlageret (ferritin) ditt er også veldig lavt!

B12 bør du ha i sprøyteform! Folk med lav B12-verdi har det som regel fordi mage/tarm ikke tar opp det den skal, og da nytter det ikke med piller. Man får heller ikke ren B12 i pilleform i Norge.

Anonymous poster hash: a6ef0...805

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...