Gå til innhold

overvektige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor lar noen foreldre sine barn bli overvektige? Jeg har en bror som har en sønnen på 11 som sikkert veier 100 kg nå 😕 Broren min er en oppegående mann, men kona har en del psykiske plager. Jeg kan ikke diskutere kosthold/aktivitetsnivå hverken med min bror og iallefall ikke med min svigerinne-for da vil de sette alle pigger ut... 😕Jeg fatter bare ikke hvorfor de lar han bli så stor... De er selv også store, men ikke i den grad som deres sønnen. Noen som har tips hva som kan gjøres? Min mor har snakket med sin sønn og svigerdatter, og hun er nå "lagt for hat".Uff, har veldig vondt av min nevø. Han får ingen begrensninger i matveien når han er her på besøk med foreldrene.

Anonymous poster hash: 6f4c3...b8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da melder du dem til barnevernet. Det din bror og svigerinne gjør er omsorgssvikt.

Barn skal ikke slankes, men det må kostomlegging inn i tillegg til aktivitet. Kostholdet er det viktigste. Og foreldre og barn må få så god veiledning at de alle forstår hvorfor de må gjøre dette.

Gutten kan fremdeles "reddes" om familien får riktig veiledning og oppfølging, men i løpet av et par år burde gutten kunne være normalvektig om de tar grep nå.

I og med at foreldrene ikke vil høre på gode råd fra dere som står nær dem, så har du egentlig ikke andre valg enn å melde dem til barnevernet. Husk å ta med det at de mor er psykisk syk, at de som par nekter å ta til seg gode råd på sønnens vegne, at de faktisk støter folk som ønsker å hjelpe fra seg. Det er ganske alvorlig.

Så meld til barnevernet!

Anonymous poster hash: aff5f...2e9
Skrevet

Jeg er faktisk enig med hun over her. Barnevernet kan komme inn og veilede litt. Det trenger ikke være noen stor inngripen i deres liv, men guttens helse må ivaretas.

Anonymous poster hash: b3fac...aec

Skrevet

I barnehagen til mine barn er det en 4 åring som er veldig stor (les; overvektig).

Hver dag henter mor han I en trille som han er altfir lang til å sitte i, og da får han en stor tåteflaske med melk. Gutten nærmer seg 5 år..

Skrevet

Uff. Barnevernet virker så skummelt. Men dette er jo alvorlig. Er redd han skal bli mobbet. Og han lider jo under dette. Han klarer ikke å være med på mye. Ingen aktiviteter, kun playstation. Om jeg melder dem til barnevernet, kan de da få greie på hvem som gjorde dette? 😕

Skrevet

I første omgang kan du ringe helsesøster og høre om hun kan ta de inn på en samtale. Om ikke dette hjelper, så hadde jeg ringt inn en bekymring til bv. Du kan være Anonym.

Anonymous poster hash: 9937b...a0b

Skrevet

Uff. Barnevernet virker så skummelt. Men dette er jo alvorlig. Er redd han skal bli mobbet. Og han lider jo under dette. Han klarer ikke å være med på mye. Ingen aktiviteter, kun playstation. Om jeg melder dem til barnevernet, kan de da få greie på hvem som gjorde dette?

Mobbing er bare en del av de problemene han har og vil få. Han står i fare for å utvikle alvorlige helseproblemer, han kan bli alvorlig syk som ung - både fysisk og psykisk.

Her må du la være å tenke på deg selv, men tenk på gutten!

Meld anonymt til barnevernet først. Da regner jeg med at du kan følge litt med familien om de får oppfølging, om de gjør endringer. Om de ikke gjør det så bør du melde igjen og da med navn og vise til at du også har meldt fra tidligere. Ikke la det gå for lang tid nå. Tid er noe gutten ikke har!

Anonymous poster hash: aff5f...2e9

Skrevet

Mye skam og tabu knyttet til dette.

Anonymous poster hash: 79393...1da

Skrevet

Jeg har 4 barn i grunnskolen, og de veies da jevnlig av helsesøster der. Hvorfor i alle dager griper ikke hun inn?

Tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune hvordan de praktiserer dette, men mener det er i 3. og 8. klasse de skal veies (i følge helsedirektoratet (jeg tror de blir veid i 5.klasse også på skolen her). En så overvektig unge burde helsesøster igangsatt tiltak rundt, henvist til sykehus og oppfølging av erneringsfysiolog osv. Hvorfor i alle dager skal de veie på skolen om det ikke er for å ta tak i og hjelpe slike tilfeller som du her beskriver?

Jeg ville ringt helsesøster og meldt min bekymring, de må da være pliktig å ta dette videre?

Anonymous poster hash: 3aa34...097
Skrevet

Jeg har 4 barn i grunnskolen, og de veies da jevnlig av helsesøster der. Hvorfor i alle dager griper ikke hun inn?

Tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune hvordan de praktiserer dette, men mener det er i 3. og 8. klasse de skal veies (i følge helsedirektoratet (jeg tror de blir veid i 5.klasse også på skolen her). En så overvektig unge burde helsesøster igangsatt tiltak rundt, henvist til sykehus og oppfølging av erneringsfysiolog osv. Hvorfor i alle dager skal de veie på skolen om det ikke er for å ta tak i og hjelpe slike tilfeller som du her beskriver?

Jeg ville ringt helsesøster og meldt min bekymring, de må da være pliktig å ta dette videre?

Anonymous poster hash: 3aa34...097

Vet ikke om ting har bedret seg siden jeg gikk på skolen (men håper det da). Jeg var veldig overvektig, helsesøster ringte til mamma og spurte hvor mye jeg spiste, tok svaret for god fisk, oppfordret til mer aktivitet og regnet dermed jobben sin for gjort.

HI, barnevernet er absolutt ikke "skummelt" i dette tilfellet. Så mye overvekt er mye skumlere, det kan potensielt ødelegge hele livet til vedkommende.

Anonymous poster hash: 4d0d5...04f

Skrevet

Takk for alle svar. Tror jeg vil ringe anonymt til helsesøster bare for å høre om deres rutiner der. Så får jeg ta det derifra. På lørdagen spiste han en kvart oppnedkake!! Ja, 1/4 del av heke kaken!Og faren spurte om han likte kaka!! Uff. Dette er absolutt ikke bra! 😞

Skrevet

hvor mange ganger skal det tas opp egentlig??? er jo stadig noen tråder om dette

Anonymous poster hash: ad6d2...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...