Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Håper noen her kan svare. Fikk en flott gutt for 5 år siden, med en fyr som ikke var særlig interessert i å ta noe særlig ansvar. Ga ham sjanse på sjanse, men han skuffet gang på gang. Sist han så sønnen var han 2 år. Sønnen min har en fantastisk stefar som har tatt "farsrollen" på strak arm, og han kaller ham for "pappa" (har vært sammen siden han var 1 år). Nå til saken: Barnefar nektet å betale bidrag eller noe som helst helt fra gutten var baby.. Jeg var da alenemor og fikk forskuttert 1400 kr i bidrag fra NAV (han klikka når jeg til slutt valgte å gå gjennom NAV for det betydde at han måtte betale saksomkostningene på 800+ kr). Han flyttet senere til Italia og jobber der tror jeg. Men han har valgt å ikke melde flytting til utlandet, så i Folkeregisteret står han oppført med adresse i Oslo. Etter som årene går så har jeg en god jobb og stabil inntekt. Har tjent 310 000 - 337 000 kr brutto i året i denne tiden. Har mottatt 1400 kr i bidrag fra NAV og det er det. Så fikk jeg brev fra NAV tidligere i sommer at siden jeg har tjent ovenstående beløp så har jeg tjent "for mye", og skulle dermed bare mottatt 1100 kr av dem i mnd i bidrag Jeg må derfor betale noen tusen tilbake til NAV.... Jeg skreiv brev til dem om at barnefar oppholder seg i Italia og at jeg syntes de kunne sende regningen til han heller (barnslig, men lell..). Er det noen som har vært i lignende situasjon? Opparbeider barnefar seg gjeld til NAV ved at han aldri betaler? Er det ikke mulig for NAV å "spore han opp" på noen måte når han oppholder seg og arbeider i utlandet? Håper noen kan svare... Anonymous poster hash: 5bde8...57f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 snakk om og være barnslig, 1100 er det jeg får, nok det vettu Anonymous poster hash: 0f5a4...841
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Hva er det som feiler deg egentlig? Spurte om andre hadde vært i lignende situasjon? Du kan tydeligvis ikke svare på det jeg spør om, så da kan du heller holde dumheten for deg selv Anonymous poster hash: 5bde8...57f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Håper noen her kan svare. Fikk en flott gutt for 5 år siden, med en fyr som ikke var særlig interessert i å ta noe særlig ansvar. Ga ham sjanse på sjanse, men han skuffet gang på gang. Sist han så sønnen var han 2 år. Sønnen min har en fantastisk stefar som har tatt "farsrollen" på strak arm, og han kaller ham for "pappa" (har vært sammen siden han var 1 år). Nå til saken: Barnefar nektet å betale bidrag eller noe som helst helt fra gutten var baby.. Jeg var da alenemor og fikk forskuttert 1400 kr i bidrag fra NAV (han klikka når jeg til slutt valgte å gå gjennom NAV for det betydde at han måtte betale saksomkostningene på 800+ kr). Han flyttet senere til Italia og jobber der tror jeg. Men han har valgt å ikke melde flytting til utlandet, så i Folkeregisteret står han oppført med adresse i Oslo. Etter som årene går så har jeg en god jobb og stabil inntekt. Har tjent 310 000 - 337 000 kr brutto i året i denne tiden. Har mottatt 1400 kr i bidrag fra NAV og det er det. Så fikk jeg brev fra NAV tidligere i sommer at siden jeg har tjent ovenstående beløp så har jeg tjent "for mye", og skulle dermed bare mottatt 1100 kr av dem i mnd i bidrag Jeg må derfor betale noen tusen tilbake til NAV.... Jeg skreiv brev til dem om at barnefar oppholder seg i Italia og at jeg syntes de kunne sende regningen til han heller (barnslig, men lell..). Er det noen som har vært i lignende situasjon? Opparbeider barnefar seg gjeld til NAV ved at han aldri betaler? Er det ikke mulig for NAV å "spore han opp" på noen måte når han oppholder seg og arbeider i utlandet? Håper noen kan svare... Anonymous poster hash: 5bde8...57f Du mottar sannsynligvis ikke bidrag men bidragsforskudd. Det er kun avhengig av din inntekt og du plikter selv å melde fra om du tjener over inntektsgrensen. Les mer om bidragsforskudd her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Bidragsforskudd.1073746070.cms Dersom det er fastsatt at far skal betale bidrag og han ikke betaler vil han oparbeide seg gjeld. Sjekk vedtak om barnebidrag for å se om han egentlig skal betale. Du kan ringe til nav på tlf 5555 3333 og snakke med familie telefonen for å få mer veiledning. Hilsen nav ansatt Anonymous poster hash: cb87d...0af
Anonym bruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Mulig jeg misforstår her, men dersom DU har fått for mye i bidrag, så er det vel selvsagt at du må betale tilbake!! Greit at far er en deadbeat, men han har vel ikke noe med det å gjøre? Anonymous poster hash: 4d964...aa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå