Gå til innhold

Gravid og influensavaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det blir anbefalt gravide fra andre trimester å ta vaksinen, men jeg lurer på hva som er faren hvis den gravide blir syk. Er det høy feber som kan være skadelig for barnet? Mye Paracet? Eller er det den gravide selv som er i "fare"?

Er det virkelig nødvendig? Jeg har aldri hatt influensa.

Anonymous poster hash: d0154...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høy feber ja. Og hoste. Men det er tidlig å ta den nå. ?...

Anonymous poster hash: a45eb...cc3

Skrevet

Fostervannet får like høy temperatur som du har i feber og babyen får ikke regulert kroppstemperaturen sin.

Anonymous poster hash: 784f4...a8a

Skrevet

Om det er nødvendig med vaksine: svar på dette bør du finne hos myndighetene, IKKE her inne...

Spør jordmor eller fastlegen din.

Anonymous poster hash: 949f5...7fd

Skrevet

Det er vel fra i slutten av oktober man bør ta den. Jeg har ikke tenkt på det før, men burde vel kanskje ta den? Hvis det er anbefalt av helsemyndighetene? Eller hva mener folk?

Anonymous poster hash: 9b5b0...350
Skrevet

Har fått 6 barn, og aldri tatt noen influensavaksine ei heller hatt influensa. Rare greier....Ville ikke vurdert noen sånn vaksine engang!

Skrevet

Det er så enkelt at det er en viss fare for foster uansett hva du velger, men faren er mindre om du velger vaksine. Valget bør være enkelt. 

Anonymous poster hash: aa8d6...363
Skrevet

Takk for svar

Jeg er skeptisk fordi jeg mistet et foster sist et par dager etter jeg tok vaksinen, og kan ikke unngå å tenke at det var en sammenheng...

Skal selvsagt lufte min bekymring for legen også

HI

Skrevet

Takk for svar

Jeg er skeptisk fordi jeg mistet et foster sist et par dager etter jeg tok vaksinen, og kan ikke unngå å tenke at det var en sammenheng...

Skal selvsagt lufte min bekymring for legen også

HI

Selv om jeg mener det er riktig å la seg vaksiner, så forstår jeg selvsagt at du er skeptisk med den erfaringen. Lurt å snakke med legen. Er mange som ikke vaksinerer seg også, så mest sannsynlig går det bra uansett hva du velger. Lykke til.

Skrevet

Det er vel fra i slutten av oktober man bør ta den. Jeg har ikke tenkt på det før, men burde vel kanskje ta den? Hvis det er anbefalt av helsemyndighetene? Eller hva mener folk? Anonymous poster hash: 9b5b0...350

hva folk mener er revnende likegyldig...hva fagfolk anbefaler er det man skal lytte til !

Anonymous poster hash: 949f5...7fd

Skrevet

Det er vel fra i slutten av oktober man bør ta den. Jeg har ikke tenkt på det før, men burde vel kanskje ta den? Hvis det er anbefalt av helsemyndighetene? Eller hva mener folk?

Anonymous poster hash: 9b5b0...350

Det er anbefalt ja, fra 2.trimester hvis man er gravid i sesongen.

Skrevet

jeg tok den,da var jeg ca 4mnd på vei, men den største grunnen var pga jeg hadde medfødt hjertefeil, er nok lurt og ta den

Skrevet

Det er så interessant at mange jormødre og leger ikke nevner denne vaksinen engang. Har som sagt vært gravid med 6 barn, og vært hos både jormødre, fastleger og på sykehus, senest for 4 år siden. Ingen så mye som nevnte denne vaksinen. Hadde jeg ikke vært her inne, hadde jeg ikke visst om det engang...;) Jada, vet det er anbefalt, men tror nok de lærde strides, Ihverfall de jeg har snakket med;)

Skrevet

Tok den i 2.trimester ifjor jeg, den er ikke farlig for gravide fordi server en "ikke-levende" vaksine. Jeg var svært utsatt for influensasmitte i mitt yrke, så føltes helt riktig å ta den. Babyen var da beskytta mot influensa første 6 mnd etter fødsel og.

Anonymous poster hash: caa23...d84

Skrevet

Her er informasjon fra Folkehelseinstituttet (fhi.no):

Influensavaksine anbefales spesielt for: 

• Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon

Vaksine til gravide kan beskytte både mor barn 

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. 

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen.

Anonymous poster hash: 7fd43...120
Skrevet

Det er så interessant at mange jormødre og leger ikke nevner denne vaksinen engang. Har som sagt vært gravid med 6 barn, og vært hos både jormødre, fastleger og på sykehus, senest for 4 år siden. Ingen så mye som nevnte denne vaksinen. Hadde jeg ikke vært her inne, hadde jeg ikke visst om det engang... ;) Jada, vet det er anbefalt, men tror nok de lærde strides, Ihverfall de jeg har snakket med;)

For 4 år siden var den vel ikke anbefalt for gravide, om den var, så var det helt nytt. Nå vet vi bedre. Men alltid når det blir anbefalt en ny vaksine så er det stor skepsis. Bare se hver gang det blir innført en ny vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet, så går det noen år før folket godtar den. 

Skrevet

Det er så interessant at mange jormødre og leger ikke nevner denne vaksinen engang. Har som sagt vært gravid med 6 barn, og vært hos både jormødre, fastleger og på sykehus, senest for 4 år siden. Ingen så mye som nevnte denne vaksinen. Hadde jeg ikke vært her inne, hadde jeg ikke visst om det engang... ;) Jada, vet det er anbefalt, men tror nok de lærde strides, Ihverfall de jeg har snakket med;)

For 4 år siden var den vel ikke anbefalt for gravide, om den var, så var det helt nytt. Nå vet vi bedre. Men alltid når det blir anbefalt en ny vaksine så er det stor skepsis. Bare se hver gang det blir innført en ny vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet, så går det noen år før folket godtar den.

Jeg ble anbefalt, og tok den, både i 2009, 12 og 14.

HI

Skrevet

Jeg ble anbefalt, og tok den, både i 2009, 12 og 14.

HI

Ja, den ble anbefalt. Men ikke av det helsepersonellet jeg traff på. Fikk barn både i 2009 og 2011;)

Skrevet

Det er nok forskjellige meninger fra helsepersonell vedr denne vaksinen. Jeg var gravid i 2010 da svineinfluensa herjet og det ble oppfordret at gravide skulle ta den nye vaksinen... Jeg tok den selvsagt ikke, det kunne jeg aldri gjort. Jeg fikk full støtte fra jordmoren jeg gikk hos. I andre land ble gravide frarådet å ta vaksinen... 

Anonymous poster hash: 47069...d11
Skrevet

Her er informasjon fra Folkehelseinstituttet (fhi.no):

Influensavaksine anbefales spesielt for: 

• Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon

Vaksine til gravide kan beskytte både mor barn 

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. 

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen.

Anonymous poster hash: 7fd43...120

Jeg fikk influensa som førte til lungebetennelse i mitt siste svangerskap, det var et helvete. Jeg var altså så syk, endte med å bli lagt inn på sykehuset med intravenøs antibiotika, intravenøs næring (jeg ble dehyrert for jeg var så syk at jeg ikke klarte drikke nok) og pustehjelp. Barnet ble overvåket døgnet rundt, fødselslegen var overhodet ikke fornøyd med hvordan barnet hadde det for det var slapt, med lite liv og for liten variasjon i puls, men det var ikke bare bare å hente ut barnet heller når jeg var så syk.

Til slutt ble barnet hentet ut med keisersnitt, barnet kom heldigvis fort til hektene etter at det var født, men min kropp var helt ødelagt av påkjenningen.

Anonymous poster hash: 784f4...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...