Gå til innhold

Tar dere med dere ungene når dere stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestandig gjort det, akkurat som mine foreldre gjorde med oss. Hvis barna er med regner jeg med at det blir enklere for dem når den dagen kommer at de skal stemme selv, men det ser ikke ut som det er så mange andre her som tenker på samme måten. Jeg ser veldig få andre barn i stemmelokalet.

Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 2fde2...4b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vår datter bare 1,5 år, og i år er første gang det er en aktuell problemstilling. Vi stemte i går, og da var hun både syk, trøtt og særdeles utålmodig, så vi endte opp med å gå inn en og en mens den andre underholdt henne ute. Det fungerte greit da. Ellers er jeg enig med deg, og ser ingen grunn til å ikke ta henne med på det. 

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke med mindre jeg må (type de var babyer og ingen kunne se etter dem). Jeg ser virkelig ikke poenget med å ta dem med. Å stemme er ikke akkurat noe videre krevende eller vanskelig, og det står i tillegg mange folk der som kan gi instruksjoner dersom man er usikker. Jeg anser barna mine for smarte og oppegående nok til at de vil finne ut av dette helt på egenhånd når de er blitt 18 år ...

Anonymous poster hash: bab60...a57
Skrevet

Jeg tar de med. Ikke fordi jeg tror at de vil gjøre det lettere for de å stemme, men for at de skal få forståelse av hvordan et demokrati fungerer. Tror og håper at det vil bidra (sammen med andre ting også) til at de blir engasjert og nysgjerrig på samfunns spørsmål ol. 

Jeg husker selv at det var veldig stas å få være med når jeg var liten.

Anonymous poster hash: 04a01...e3e
Skrevet

Innen barna våre skal stemme selv er nok stemmegivingen digitalisert.

Anonymous poster hash: 6a07b...440

Skrevet

Har ikke tenkt på det i år, har allerede stemt alene. Neste gang har sønnen min akkurat begynt på skolen, så da kommer det helt an på om han har fri eller ikke. (Ser i en annen tråd her at det varierer litt...) Hvis han har fri blir han nok med, for mannen og jeg pleier å dra sammen og stemme.

Anonymous poster hash: 5454c...1f3
Skrevet

Begge ungene var med igår. Ellers måtte vi hatt barnevakt.

Skrevet

Jeg hadde med minstejenta på 3 mnd. Eldste på 4 år var i barnehagen. Har mest å gjøre med hva som er praktisk.

Anonymous poster hash: 41806...fd9

Skrevet

Vi stemmer sammen, eldste stemmer sjøl og yngste er med.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Du har et godt poeng. Jeg kommer til å ta med barna når de blir eldre. Foreløpig er de for små til å ha noe utbytte.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke med mindre jeg må (type de var babyer og ingen kunne se etter dem). Jeg ser virkelig ikke poenget med å ta dem med. Å stemme er ikke akkurat noe videre krevende eller vanskelig, og det står i tillegg mange folk der som kan gi instruksjoner dersom man er usikker. Jeg anser barna mine for smarte og oppegående nok til at de vil finne ut av dette helt på egenhånd når de er blitt 18 år ...

Anonymous poster hash: bab60...a57

Jeg tror ikke poenget var at man burde ta med barn slik at de lærer HVORDAN man stemmer, men HVORFOR man stemmer. Ved å ta en samtale rundt valg og ta med ungene tror jeg man kan forebygge mye hjemmesitting.
Skrevet

For meg er det en selvfølge. Jeg syns ungene skal se vi bruker stemmeretten vår, noe jeg selv mener er en plikt. Så om ungene mine serr at det er en helt naturlig del av livet så tror jeg at de også vil gjøre det. Også har de godt av å se hvordan det er før de selv skal gjøre det engang.

Min mann hadde med seg eldstebarnet hans som hadde stemmerett for første gang i år. Dette syns hun var helt grusomt. Det skal sies at hun ikke er så glad i nye ting, oghvertfall ikke "voksenting". Så min datter som var med instruerte henne i hva hun skulle gjøre, for henne var dette ikke noe ukjent. Når hun var liten så var det julaften x 100 når hun fikk bli med bestefar og sette opp ting til valg. Så spennende å se de sette opp border, avlukker og når stemmeboksen kom så skulle en tro julenissen kom. Nå er mien vant til å være med på mye rart, men jeg tror alle unger har godt av å se slike ting før de skal det selv. Det at de ser vi voksne også bruker stemmeretten vår er viktig syns jeg. Hun eldste her hadde vist ingen planer om å stemme for det var teit, men hun fikk ikke noe valg. Om hun stemte blankt er helt greit, men hun har stemt. Også viste det seg at det ikke var så skummelt som hun først fryktet, veldig greit og enkelt. Så litt stolt da hun gikk ut og lillesøster begynte masingen om hva hun hadde stemt. Liten nyskjerrig jente som blir desperat om hun ikke får vite svaret.

Anonymous poster hash: db1fc...a22

Skrevet

Nei, dei var i barnehagen. Eg har seinvakt og stemte tidleg. Mannen stemmer i pausen på jobb for å sleppe å ha dei med. Ikkje at det hadde gjort noko, såg bestefar deira i lokalet med funksjonær-ID. Trur barnevaktoppdrag er ei vanlig funksjonæroppgåve.

Skrevet

Forresten, det sat ei ungdomsskuleklasse (evt seint i barneskulen, alle elevar er så små no for tida at det er vanskelig å vite) i røystelokalet, dei observerte og noterte.

Skrevet

Jeg tar med begge mine, 3 og 9 år, vil at det skal være en selvfølge for dem å bruke stemmeretten sin både ved stortings- og kommunevalg (var nok litt sløv med det siste da jeg var yngre, flyttet så mye rundt). Jeg forklarer litt rundt valg, demokrati, partier etc., selv om de ikke er veldig interesserte enda. Forhåpentligvis siger det litt inn etter hvert :)

Jeg husker forøvrig da jeg selv var lita og det var trynefaktor som gjalt, jeg heiet veldig på Carl I. fordi han virket så hyggelig :fnise:   (jeg stemmer ikke FRP i dag).

Skrevet

Nei, av praktiske årsaker ble de ikke med denne gangen. De er i tillegg i barnehagealder, og har kanskje ikke så stor utbytte av det. men de skal få være med senere.

Nå er hele familien min (utenom meg) aktive i lokalpartiet her, så politikk og gangen i alt får de inn uansett, men er jo allikevel litt stas å se hvordan stemmedagen er.

Anonymous poster hash: f9f6e...926
Skrevet

Tok med minste av praktiske årsaker, men han måtte sitte på ein stol bortanfor stemmeavlukket.  Har snakka med ungane om valet, og kvifor vi stemmer.  Eg var sjølv aldri med når foreldra mine stemte, men fann fort ut av korleis det fungerte, og har stemt ved alle val sidan eg vart myndig.

Skrevet

Ja,er alenemor

Anonymous poster hash: 99413...ddb
Skrevet

Fridag fra barnehagen i dag, så ungen var med. Fikk til og med lov av valgfunksjonæren å legge stemmesedlene i valgurna. Det var stas det. Så her går det en fornøyd 3-åring som har sagt flere ganger i dag "Jeg stemte".

Skrevet

Var aldri med mine foreldre, selv ikke min mor som har vært fylkesleder for et parti. Men jeg har overlevd og klarer fint å stemme.

Anonymous poster hash: f65d6...1d9

Skrevet

Vi har tatt dem med når det har passet seg sånn, og gått sammen hele familien første gang de kunne stemme. I dag fikk 18 åringen stemme for første gang, hun syns det var veldig stas.

Men jeg hentet ikke mini på 3 år før vi hadde stemt i år, jeg syns førstegangsvelgeren skulle få fullt fokus i dag

Skrevet

Da vi stemte i går var 2,5 åringen med.

Kun av praktiske årsaker.

Anonymous poster hash: 87d15...f2d

Skrevet

tok med meg begge barna idag. eldstemann på 7 hadde mange spørsmål og så mitt snitt til å forklare hvorfor og hvordan man stemmer! også fantastisk personale der som forklarte og pekte for barna mens man stod i kø:) det er en litt høytidlig stemning:) synes det var veldig hyggelig!

Skrevet

Jeg tok med 11-åringen. På vei til lokalet hadde vi en kjempefin prat om politikk, viktigheten av å stemme etc. På vei hjem stoppet vi på lekeplassen og vekslet på å leke og snakke om politikk. Skikkelig hyggelig og positiv opplevelse - akkurat som sist jeg stemte, som hun også husket. Småsøskena var hjemme.

Anonymous poster hash: 67afd...cc1

Skrevet

Ja. Yngste på 4 var med inn i avlukket med meg i dag. Jeg ba han plukke ut et ark i hyllene. Han valgte arbeiderpartiet😄 Men mor stemmer blått, så han fikk ikke viljen sin denne gangen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...