Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #1 Skrevet 13. september 2015 Tenker at jeg ikke vil sette alt inn på huslånet da det er lurt å ha en buffer. Jeg går skole og mottar penger fra lånekassen. Der står det at om man må betale tilbake kommer an på formuen. Jeg har jo en del innskudd på huslånet, og har en del penger på bok. Men fortsatt har jeg mer i lån enn det jeg har av midler. Vil det si at jeg må tilbake betale siden jeg har penger eller slipper jeg siden jeg har Mer i lån ? Anonymous poster hash: 7b503...f37
Mamma til 2 søte Skrevet 13. september 2015 #2 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #3 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det. Jeg snakker om delen man kan få omgjort, ikke lånet. Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #4 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det.Jeg snakker om delen man kan få omgjort, ikke lånet. Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37 Du nå for all del ikke ha formue på bok. Da vil du ikke få omgjort lån til stipend. Anonymous poster hash: 3ef31...d41
ma(G)ma med to små :) Skrevet 13. september 2015 #5 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det. Det er nok ikke det hi spør om 😜 Hun lurer (slik jeg tolker det) på om hun vil få stipendet sitt omgjort til lån, altså om hun må betale tilbake stipendet siden hun nå har arvet penger. Til hi: jeg tror (merk deg at jeg ikke er helt sikker) at Lånekassen vil ta hensyn til ligningsverdien på boligen din, slik at du kun har formue dersom lånet er lavere enn ligningsverdien. Husk at du må sjekke om du må skatte av det du har arvet (arveavgift), og ta gjerne kontakt med Lånekassen for å høre hvordan dette eventuelt vil påvirke stipendet ditt 😊
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #6 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det.Jeg snakker om delen man kan få omgjort, ikke lånet. Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37 Du nå for all del ikke ha formue på bok. Da vil du ikke få omgjort lån til stipend. Anonymous poster hash: 3ef31...d41 Har man ikke lov å ha sparekonto? Selv når jeg har flere mill i huslån ?Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #7 Skrevet 13. september 2015 Hvis du har mer lån enn verdier må du ikke betale tilbake stipendet. Anonymous poster hash: 62ca4...9c1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #8 Skrevet 13. september 2015 Hvis du har mer lån enn verdier må du ikke betale tilbake stipendet. Anonymous poster hash: 62ca4...9c1 Og for å presisere så spiller det ingen rolle hvor pengene står. Det er netto formue som er relevant for Lånekassens behovsvurdering. Men du må huske å ta med likningsverdi av hus, bil etc og, og ikke bare penger. Anonymous poster hash: 62ca4...9c1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #9 Skrevet 13. september 2015 Selvsagt må du betale tilbake studielånet! Det skal mye til for å få det slettet. Og du er nok ikke av de som kvalifiseres til det.Det er nok ikke det hi spør om 😜 Hun lurer (slik jeg tolker det) på om hun vil få stipendet sitt omgjort til lån, altså om hun må betale tilbake stipendet siden hun nå har arvet penger. Til hi: jeg tror (merk deg at jeg ikke er helt sikker) at Lånekassen vil ta hensyn til ligningsverdien på boligen din, slik at du kun har formue dersom lånet er lavere enn ligningsverdien. Husk at du må sjekke om du må skatte av det du har arvet (arveavgift), og ta gjerne kontakt med Lånekassen for å høre hvordan dette eventuelt vil påvirke stipendet ditt 😊 Du tolket helt rett, og takk for flott svar! ☺️ Ja tror og det beste er å kontakte lånekassen å høre med de. Merkelig hvis man ikke skal ha liv til å ha sparekonto når man har barn, hus og hjem og aldri kan vite om noe uforutsett dukker opp. Men hvis det å ha penger på bok betyr at man må tilbakebetale stipendet og må man jo revurdere hvordan man gjør dette. Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37
Anonym bruker Skrevet 13. september 2015 #10 Skrevet 13. september 2015 Hvis du har mer lån enn verdier må du ikke betale tilbake stipendet. Anonymous poster hash: 62ca4...9c1 Og for å presisere så spiller det ingen rolle hvor pengene står. Det er netto formue som er relevant for Lånekassens behovsvurdering. Men du må huske å ta med likningsverdi av hus, bil etc og, og ikke bare penger. Anonymous poster hash: 62ca4...9c1 Tusen takk for svar. Tenker jeg får dobbelsjekke hvordan dette fungerer.. Men jeg har og hørt at siden jeg totalt sett er i minus, skulle jeg ikke trenge å betale tilbake stipendet selv om jeg nå har arvet penger. Hi Anonymous poster hash: 7b503...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå