Gå til innhold

Sønnen min har en underlig lek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt på med dette siden han var kanskje 2-3. Nå er han 6.

Leker med hva som helst. Alt fra en skje eller ispinne til et skjell.

Denne 'tingen' kan værehva som helst. En bil, et romskip, en robot osv. Han har alltid et svar.

Han lager en masse lyder mens han leker dette. Eksplosjonslyder, motorlyd, ulike pipelyder. Feks som fra et kasseapparat som bipper. Men lyden gjents i det uendelige! Og jeg blir GAL av de lydene.

Innimellom klarer jeg å stenge den ute, men plutselig er det det mest irriterende du kan tenke deg.

Når han først starter, kan han holde på en time. Da er han nesten 'i sin egen verden'. Og det er vanskelig å få han til å avslutte uten å bare ta fra han det han for øyeblikket har i hendene.

Er dette noe jeg bare burde la han holde på ned eller bør jeg stoppe han før han er i gang?

Anonymous poster hash: 59787...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Underlig lek? Høres helt normalt ut i mine ører.. Hva tenker du er normal lek?

Anonymous poster hash: 951de...f49

Skrevet

Høres ut som han har god fantasi!

Skrevet

Underlig lek? Høres helt normalt ut i mine ører.. Hva tenker du er normal lek?

Anonymous poster hash: 951de...f49

Ja, er det normalt? Har tre andre barn og ingen av de leker slik.

Han har jo en fantasi til å misunne.

Men barnehagen reagerte på dette allerede for 2 år siden og syntes det var merkelig...

HI

Skrevet

Høres ut som helt normal fantasilek. Hva var det barnehagen reagerte på??

Skrevet

Høres ut som helt normal fantasilek. Hva var det barnehagen reagerte på??

Først at han kunne holde på så lenge om gangen, og så at de hadde problemer med å få han til å avslutte.

Og det at en spade i hans fantasi kunne være en rakett i en time var visst ikke normalt...

Skrevet

Jenta mi kan finne på å leke med fingrene sine hun. At de er karakterer som snakker med hverandre. Og ellers kan hun leke at andre gjenstander er figurer av alle slag. Hun har massevis av leker og det med fingrene har skjedd i barnehagen. De ler av det og syns det er moro at hun kan få glede og fantasi ut av ganske lite. Hun er tre år.

Anonymous poster hash: 2a13e...753

Skrevet

Hvordan fungerer han ellers i hverdagen?

Helt fint.

Smart og oppegående gutt som nylig har begynt på skole. Læreren sier han er flink, svarer og kan mye.

Kan være litt rigid ifht endringer. Har problemer med overganger. Inn etter utetid ol, men har iflg læreren allerede blitt mye bedre etter litt prat.

Skrevet

Jenta mi kan finne på å leke med fingrene sine hun. At de er karakterer som snakker med hverandre. Og ellers kan hun leke at andre gjenstander er figurer av alle slag. Hun har massevis av leker og det med fingrene har skjedd i barnehagen. De ler av det og syns det er moro at hun kan få glede og fantasi ut av ganske lite. Hun er tre år.

Anonymous poster hash: 2a13e...753

Typisk han å leke med hendene/fingrene også. Spesielt ved matbordet;) Men det har vi nesten fått bort.

Skrevet

Håper det er normalt for min på fire er likedan ;)

Hadde vi visst dette, ville vi ikke lagt så mye penger i alle leken oppigjennom....

Anonymous poster hash: b978c...d12

Skrevet

Håper det er normalt for min på fire er likedan ;)

Hadde vi visst dette, ville vi ikke lagt så mye penger i alle leken oppigjennom....

Anonymous poster hash: b978c...d12

Rema-reklamen passer bra, ja. Der eska er mer stas enn gaven😂

Skrevet

Min datter er slik. Ser det som god fantasi, ikke noe annet.

Skrevet

Min gutt har også alltid hatt en slik intens og "merkelig" fantasi. Jeg har aldri stoppet ham, for det virker som at han bruker denne leken til å bearbeide inntrykk fra livet. Ergo bare sunt :-)

Såklart kan du be ham dempe seg på høye lyder da.

Skrevet

så bra han har fantasi :) er da ikke noe og bli gal over dette

Skrevet

Høres da normalt ut det :) Har to unger som er lik, og bhg her roser det, at de er så fantasifulle og kreative. Ungene her er 3 og 4,5 år

Anonymous poster hash: fb4b5...e19
Skrevet

Sånn har begge mine vært. Lyder, prater med stemmer.

De er flinke å leke og har god fantasi.

Helt normalt hos oss i allefall.

Anonymous poster hash: 4f76a...ea1

Skrevet

Én ting er god fantasi og å gi fingre eller ting navn og stemmer osv. Det gjør de fleste barn.

Men å være helt oppslukt og ha repeterende lyder i over en time: høres ut som en autisme-greie.

Anonymous poster hash: 61cb3...bf5

Skrevet

Én ting er god fantasi og å gi fingre eller ting navn og stemmer osv. Det gjør de fleste barn.

Men å være helt oppslukt og ha repeterende lyder i over en time: høres ut som en autisme-greie.

Anonymous poster hash: 61cb3...bf5

Tror bhg tenkte det samme. Men man kan vel ikke slå av og på autisme😉

Skrevet

Dette med rigiditet, "oppheng" på lyder, og gjentagelser over lang tid kan knyttes til tics eller tourettes også. Men jeg ville slappet helt av og sett an utviklingen hans i et par år før eventuell utredning, så lenge han fungerer normalt faglig og sosialt.

Hvis du blir gal av lyder på repeat kan du vel bare be ham fortsette leken på rommet sitt med lukket dør?

Anonymous poster hash: 6be75...f5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...