Gå til innhold

Endring i bidrag....skuffet...langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Håper du orker å lese gjennom dette, det er litt langt men skal prøve å dra det sammen.

Før sønnen våres ble født for over 11 år siden ga jeg barnefaren en mulighet til å slippe unna. Siden det ble slutt mellom oss når jeg var gravid, men det var ikke aktuelt og han valgt å bli oppført som far.

Faren dro hyppig til utlandet i perioder og når han ble arbeidsledig oppholdt han seg der i over et år på arbeidsledighetstrygd. Om nav ringte han så har jeg funnet ut at han brukte sønnen som unnskyldning til hvorfor han ikke kunne komme på møte. Vi bor en time med fly unna hverandre. Han betalte normalt bidrag i denne tiden i forhold til våres inntekter.

Han har så funnet seg dame med barn fra et annet land som han har tatt med til Norge, de har fått et barn sammen. Dette er snart 5 år siden og hun er kun hjemme, jobber ikke.  

Nå er saken som følger: Jeg valgt i fjor og studere et år, i løpet av dette året ba jeg ikke om endring i bidraget og reiser til og fra samvær har jeg betalt. Nå er situasjonen slik at jeg ennå ikke har fått meg ny jobb, men krysser fingrene for at det er i boks i løpet av oktober i alle fall.

Problemet er at jeg nå ikke har inntekt i det hele tatt. Så jeg sender en endring i bidraget til han. Fra 3200 til 4500, jeg sier også at dette kun er i en kort periode til jeg kommer meg i jobb igjen. Hva skjer? Jeg får en melding fra han om at han nå ikke vil være far til gutten lenger, for han har ikke råd til det for han forsørger alt 5 personer på sin lønn (seg, moren hans, dama, deres felles sønn og hennes sønn) siden moren og dama ikke jobber.  Jeg vet at om jeg går via nav så må han mest sannsynlig betale 4900.

Jeg har fått 5 meldinger til, men har ikke orket å lese de ennå. Hvordan kan han si noe slikt om sønnen? Om jeg får meg type som ikke jobber skal jeg da kunne kreve høyere bidrag? Dette var snakk om en kort periode, men lurer på å stikke innom nav også mandagen og be de fastsette bidraget. Og nei, jeg er ikke ute etter hevn eller noe slikt, kun at vi skal kunne ha mat på bordet, tenker å begynne å selge unna møbler nå.

Anonymous poster hash: 2d67b...ffd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til nav og får de til å kreve inn bidraget.

Dessverre for din sønn har han en drittsekk til far.

Anonymous poster hash: fcd11...2dd

Skrevet

Han har jo hatt samvær med gutten, da går det jammen ikke an å være så egoistisk at han sier at han ikke vil være far lenger. For et rasshøl :(

Med en sånn oppførsel fra han, så hadde jeg garantert fått bidraget fastsatt av nav, hadde jeg vært deg.

Anonymous poster hash: a6469...799
Skrevet

Nå er det en gang slik at man kan ikke velge å ikke lenger være far til et barn, iallefall ikke biologisk. Han kan velge å frastå fra samvær, men da blir bidraget justert opp. Ta det gjennom NAV du, så blir det da årnings.

Skrevet

Ta det gjennom nav.

Vet du hva far tjener?

Anonymous poster hash: 69b92...c3c

Skrevet

Nav!

Anonymous poster hash: 9eb22...f9e

Skrevet

NAV

Anonymous poster hash: 47b80...d0d

Skrevet

gå gjennom nav du, han bør ikke slippe unna,men kanskje han ikke har råd til og betale så mye? og at 3200 faktisk er det han kan betale, i så fall burde han i alle fall betale for seg, og vil ha ikke ta det gjennom nav

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Ta det gjennom NAV. Da må han betale det han har mulighet til å betale. Så får mora hans forsørge seg seg og dama hans forsørge sin egen unge.

Skrevet

enig med resten, ta det gjennom NAV.

Heldigvis er systemet slik at du har rett på samme bidrag uansett om han fraskriver seg foreldreansvaret. Og hvis han vil slutte å ha samvær får du mer i bidrag.

Du bør også gå inn på en ordning hvor dere betaler halvparten hver av reisekostnader til og fra samvær, slik det skal være.

Han har ingen plikt til å forsørge sin mor, og hans nye kone kan jobbe om de har behov for høyere inntekt...

Du kan jo opplyse ham om dette, som svar på hans smser?

Anonymous poster hash: cd145...360

Skrevet

Tusen takk fo svar, vet hva jeg skal gjøre i morgen.

Anonymous poster hash: 2d67b...ffd
Skrevet

enig med resten, ta det gjennom NAV.

Heldigvis er systemet slik at du har rett på samme bidrag uansett om han fraskriver seg foreldreansvaret. Og hvis han vil slutte å ha samvær får du mer i bidrag.

Du bør også gå inn på en ordning hvor dere betaler halvparten hver av reisekostnader til og fra samvær, slik det skal være.

Han har ingen plikt til å forsørge sin mor, og hans nye kone kan jobbe om de har behov for høyere inntekt...

Du kan jo opplyse ham om dette, som svar på hans smser?

Anonymous poster hash: cd145...360

Du bør også gå inn på en ordning hvor dere betaler halvparten hver av reisekostnader til og fra samvær, slik det skal være

Dette stemmer ikke. Reiseutgiftene skal betales % vis etter inntekt. Samme brøk som barnebidraget.

Anonymous poster hash: 1e251...487

Skrevet

Når det kommer til penger og hvertfall bidrag så lønner det seg og ta det gjennom nav når bf ikke er stabil! Han kan ikke velge bort sønnen bare for at han skal forsørge resten av slekten sin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...