Gå til innhold

Må man levere sykemeldingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med ryggen og har problemer med å bøye meg uten støtte feks...det har vart alt for lenge og når jeg endelig kom meg til legen i går ble jeg sykemeldt en god stund med streng beskjed om å ta det med ro og gå turer. Har stillesittende kontorjobb. Jeg vil helst ikke levere den på jobb...jeg elsker jobben min...har bare jobbet der er halvt år og er redd hva sjefen tenker om jeg blir sykemeldt. Jeg har ikke vært borte noe til nå, men det skulle jo bare mangle og - som sagt bare jobbet et halvt år. Sjefen er veldig avhengig av meg da ingen andre kan ta min jobb. Hva gjør jeg?? :-(

Anonymous poster hash: 7eb05...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo snakke med sjefen din om tilrettelegging, jobbe gradert mange muligheter, og nei du må ikke levere sykemeldingen men da må du og stille 100%på jobb.

Jeg hadde pratet men sjefen og prøvd og finne løsninger her uten 100%fravær.

Skrevet

Hvor lenge er du sykmeldt da? Hvorfor gikk du til legen vis du ikke ville ha hjelp? Det er vel bedre å bruke den sykemeldingen du har fått nå, enn å presse deg mer så du kanskje ender opp med en virkelig lang sykemelding

Anonymous poster hash: df677...947
Skrevet

Du kan ikke være både sykemeldt og på jobb. Du må velge.

Vil du ikke ha sykemeldingen må du gi beskjed til NAV/lege. Legen sender jo en del videre til NAV og viss du da jobber kan du få problemer med svindel.

Hvorfor bad du ikke legen om

Å la være å skrive sykemelding evt at du ønsker å jobbe litt?

Om du synes du er frisk nok til å gå på jobb har nok legen misforstått deg og burde jo ikke skrevet 100% sykemelding.

Anonymous poster hash: 95bdb...d58

Skrevet

Jeg ønsket henvisning til feks rønken for å finne ut hva dette er. Evt til fysio. Legen mente 100% at jeg burde ikke sitte 7,5 ti er for dagen på en kontorstol. Jeg ble sykemeldt 4 uker. Når jeg fikk summet meg i går kveld ser jeg jo at det kommer ikke til å gå. Men da kontakter jeg legen / nav mandag og friskmelder meg selv hvis det er rette måten å gjøre det på.

Skrevet

Jeg ønsket henvisning til feks rønken for å finne ut hva dette er. Evt til fysio. Legen mente 100% at jeg burde ikke sitte 7,5 ti er for dagen på en kontorstol. Jeg ble sykemeldt 4 uker. Når jeg fikk summet meg i går kveld ser jeg jo at det kommer ikke til å gå. Men da kontakter jeg legen / nav mandag og friskmelder meg selv hvis det er rette måten å gjøre det på.

Hvorfor kommer ikke det til å gå?

Så hvordan skal du bli kvitt dette på egenhånd, som du ikke har klart til nå? Du sier jo selv at det har vart altfor lenge

Skrevet

Du bør heller be om en gradert sykemelding, og tilrettelegging på jobb, f.eks med hjemmekontor noen dager. Det er ikke bra for ryggen å sitte mye i ro hvis du har vondt! Hva sjefen synes skal du bare drite i,du må faktisk tenke på helsa di! Detber uansett bedre for sjefen med fire uker sykemelding nå enn flere år med av og på fordi du ikke tok det på alvor.

Skrevet

Be sjefen om et møte på mandag, ha med sykmeldingen og legg frem den, så finner dere ut om det er noe muligheter å tilpasse, så du får jobbet %deler eller lignende. Om ikke, så er det bedre å ta ut sykmeldingen, og gjøre det du kan for å bli bra igjen, enn å presse deg selv dit hvor det kan ta flere mnd/år før du kommer til hektene igjen.

Anonymous poster hash: 54989...7b9
Skrevet

Høres ut som meg. Jeg dro til legen for å få hjelp til å finne ut hva som feilte meg, og han ga meg en 50% sykemelding. Jeg begynte å grine når jeg kom ut av legekontoret og hadde absolutt ikke lyst å levere den til arbeidsgiver. Jeg har omtrent ikke fravær og stiller alltid opp på jobben. Følte at jeg sviktet, for jeg greide jo å være på jobb. leverte sykemeldingen og sjefen var veldig forståelsefull og sa at jeg måtte lytte til legen. Men jeg greide ikke holde meg borte fra jobb, og var nok der mer 80-90%. Det endte med at jeg ble verre. Legene ønsket å sykemelde meg fullt, men jeg nektet. Tenkte at jeg visste best og at jobben trengte meg. Etter å ha holdt på slik en stund ble jeg totalt utslitt. Greide ikke å gjøre noen ting lenger, verken hjemme eller på jobb. Familien ble også skadelidende. Nå har jeg innsett at jeg ikke blir bedre så lenge jeg ikke roer ned og fokuserer på helsa. Men jeg tenker det kommer til å ta sin tid før jeg blir bedre.

Lytt til legen din. Tar du sykemeldingen nå er det større sjanse for at du blir raskere frisk. Forstår at du er bekymret for jobben, men arbeidsgiver vet jo at det er en sjanse for at arbeidstakere kan bli borte pga sykdom, svangerskap o.l. Det ordner seg nok. Fire uker er ikke så lenge, og kjenner du at det er mye bedre etter et par uker, så er det jo mulig å ringe legen å få redusert litt på sykemeldinga.

Men mye mulig du kommer til å kjenne at det er riktig å være sykemeldt når du først har fått litt ro.

Helsa er viktigst ;)

Anonymous poster hash: f379e...3b5

Skrevet

Du er sikkert uerstattelig på jobb.

Prioriter jobb framfor helsa di. En ødelagt rygg har jo lite å si verken for deg eller barna.

Skrevet

Prioriter jobb framfor helsa di. En ødelagt rygg har jo lite å si verken for deg eller barna.Anonymous poster hash: 95bdb...d58

Ingen grunn til å bli ufin vel?

Skrevet

Det er ingen som er uunnværlige på jobb så den argumentasjonen er litt tynn. Det eneste du skal vurdere er om du vil ha like god og kjapp helbredelse av ryggplagene om du er på jobb kontra sykemeldt. Jeg er arbeidsgiver og selvfølgelig kan det passe dårlig at en ansatt blir sykmeldt, men heller det en kort periode enn av vedkommende ender med en langtidssykemelding.

Anonymous poster hash: f7996...bbe

Skrevet

Prioriter jobb framfor helsa di. En ødelagt rygg har jo lite å si verken for deg eller barna.Anonymous poster hash: 95bdb...d58

Ingen grunn til å bli ufin vel?

Er ikke ufin, bare kort oppsummering av hi sine innlegg.

Skrevet

Høres ut som meg. Jeg dro til legen for å få hjelp til å finne ut hva som feilte meg, og han ga meg en 50% sykemelding. Jeg begynte å grine når jeg kom ut av legekontoret og hadde absolutt ikke lyst å levere den til arbeidsgiver. Jeg har omtrent ikke fravær og stiller alltid opp på jobben. Følte at jeg sviktet, for jeg greide jo å være på jobb. leverte sykemeldingen og sjefen var veldig forståelsefull og sa at jeg måtte lytte til legen. Men jeg greide ikke holde meg borte fra jobb, og var nok der mer 80-90%. Det endte med at jeg ble verre. Legene ønsket å sykemelde meg fullt, men jeg nektet. Tenkte at jeg visste best og at jobben trengte meg. Etter å ha holdt på slik en stund ble jeg totalt utslitt. Greide ikke å gjøre noen ting lenger, verken hjemme eller på jobb. Familien ble også skadelidende. Nå har jeg innsett at jeg ikke blir bedre så lenge jeg ikke roer ned og fokuserer på helsa. Men jeg tenker det kommer til å ta sin tid før jeg blir bedre.

Lytt til legen din. Tar du sykemeldingen nå er det større sjanse for at du blir raskere frisk. Forstår at du er bekymret for jobben, men arbeidsgiver vet jo at det er en sjanse for at arbeidstakere kan bli borte pga sykdom, svangerskap o.l. Det ordner seg nok. Fire uker er ikke så lenge, og kjenner du at det er mye bedre etter et par uker, så er det jo mulig å ringe legen å få redusert litt på sykemeldinga.

Men mye mulig du kommer til å kjenne at det er riktig å være sykemeldt når du først har fått litt ro.

Helsa er viktigst ;)

Sånn gjorde jeg og. Presset og presset meg til å gå på jobb, for man vil jo så gjerne. Det gjorde jeg altfor lenge. Og nå sitter jeg her, sykmeldt i snart 6 mnd og det er nok enda en stund før jeg er 100 % tilbake. Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke lyttet til kroppen min tidligere

Skrevet

Helsa er viktigst ;)

Sånn gjorde jeg og. Presset og presset meg til å gå på jobb, for man vil jo så gjerne. Det gjorde jeg altfor lenge. Og nå sitter jeg her, sykmeldt i snart 6 mnd og det er nok enda en stund før jeg er 100 % tilbake. Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke lyttet til kroppen min tidligere

Samma her :( Hadde jeg fått skrudd tilbake tida, så hadde jeg aldri tatt den dumme beslutningen jeg tok den gang. Typisk meg som er så ærekjær ovenfor jobben..

Anonymous poster hash: 4646d...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...