Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Hva hjelper når barna deres har forstoppelse, og viktigst: hva hjelper forebyggende? Fiberrik mat, kom gjerne med oppskrifter til brød, tips til middager og andre ting. Han drikker allerede mye vann. Han er mye ute, men er ikke veldi aktiv. Sitter gjerne i sandkassa. Men prøver å gå mer turer fordi aktivitet skal hjelpe. Han er 3 år. Anonymous poster hash: 52d5d...4ed
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Ikke for mye melk å drikke. Unngå mat som binder magen. Blåbær og banan. For mye brødmat gir også treg mage. Samme med tørre kjeks. Jeg gir melkesyre bakterier, kjøpt på helsekost. Det fungerer kjempe bra. Anonymous poster hash: 0bc90...686
☆☆☆ Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 (endret) Pass på at han får nok fiber (i kombinasjon med væske). Grovt brød (sjå på grovhetsprosent og fiberinnhold, brødskalaen er ein vits), havregraut, frukt og grønt. I eple er det mykje fiber i skalet, ikkje skrell det av om han klarer å ete det. Endret 11. september 2015 av ★
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Start dagen med en kiwi. Hver dag. Problemet løst. Anonymous poster hash: dd4fb...96f
Utålmodigemeg Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Jeg har et barn som har slitt ned forstoppelse hele livet. Prøvd ALT. Men så begynte hun å ta idoform hver dag. Og vips, ingen forstoppelse mer ;-) ikke farlige å ta. Spør på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 I tillegg til å sørge for at barnet får i seg væske og spiser "bæsje bra mat", få barnet i mer bevegelse ved f.eks en liten sykkeltur eller en liten rusletur i skogen. Bevegelse setter fart på systemet. Anonymous poster hash: f8d44...a4b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Går det an at en 3 åring ikke er aktiv nok med tanke på fordøyelsen? De er jo over alt... Anonymous poster hash: da53f...656
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Linfrø! Jeg la linfrø til bløt i kjøleskapet hver kveld (må bløtlegges, det er da de får den gode effekten) som jeg brukte dagen etter. Hadde det i alt jeg kunne finne på. Minst 3-4 store spiseskjeer hver dag. I yoghurt I havregrøt I smoothie I syltetøy på brødskiva I suppe/gryterett til middag Funket veldig bra hos oss. Lagde også saftis av sviskesaft som hun fikk når hun ville. Hadde sviskemos i grøten. Forstoppelsesproblemene forsvant når hun begynte å bæsje på do. Mye bedre stilling å gjøre fra seg. Slapp da å kvie seg for å bæsje og gikk da på do hver dag. Anonymous poster hash: ee844...668
Anonym bruker Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Hva som vil hjelpe er avhengig av årsaken til forstoppelsen. Mange blir bedre av å øke inntaket av fiber, men pass på at barnet også drikker nok. Ellers vil økt inntak av fiber gjøre ting verre. Det er viktig å merke seg at enkelte ikke tåler fiberrik kost, og bør begrense fiberinntaket. Spis gjerne mat som inneholder masse fordøyelsesenzymer, feks ananas og kiwi. Biola kan også virke bra på magen. Ananasjuice fungerer også. Melk og gluten er matvarer som enkelte reagerer på, men før man kutter ut det bør man konsultere med lege. Det er lurt å innføre gode matvaner og dovaner. Store måltider kan være tøft for en liten mage. Enkelte barn liker ikke å gå på do i bhg, skole, offentlige do, når man er på besøk el og kniper igjen. Det kan medføre kronisk forstoppelse. Hvis barnet er veldig plaget bør dere ta en tur til legen. Det finnes noen medikamenter man kan bruke daglig. Håper dere finner ut av det:) Anonymous poster hash: 2c54e...d79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå