Gå til innhold

MIsbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt på fire år blir tvunget til å "spise på tissen" til en ett år eldre gutt i barnehagen.

Dette blir oppdaget av de voksne og avbrutt ganske fort, men barnehagen har visstnok hatt tilsvarende episoder med femåringen fra tidligere.

Hvordan takle dette ift fireåringen? Klassifiseres dette som misbruk eller er det bare nysgjerrige unger? (Eller en mellomting?)

Anonymous poster hash: e3744...49b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette høres ikke bra ut! Tror jeg ville kontaktet helsestasjon og spurt om råd. Barnehagen må gjøre mer enn å bare avbryte! Har de snakket skikkelig med foreldrene til dette barnet? Kan ikke sånn adferd være tegn på at det andre barnet har blitt misbrukt selv?

Skrevet

Vet at de gjør noe ift til femåringen, men hva får jeg ikke vite.

De har vært veldig strenge på og passet godt på at de ikke får gå to alene på do f.eks., men nå hadde de altså klart å stikke av.

De pratet mye med barna etterpå og jeg har pratet mye med fireåringen selv nå. Både i følge barnehagen og fireåringen selv er dette første gangen det skjer.

Men jeg er livredd for at det skal skje igjen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det.

Helsestasjonen var en god ide, de har sikkert (dessverre) vært borte i dette før...

Fireåringen sa selv at han sa først nei, men at femåringen sa at han måtte gjøre det.

Jeg (og barnehagen) har fortalt han at han absolutt ikke må gjøre sånne ting, og hvis det skulle skje igjen, skal han si nei OG gå rett til de voksne og gi beskjed.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at femåringen selv blir utsatt for misbruk, kjenner foreldrene forholdsvis godt. Jeg håper så inderlig at jeg har rett, og at det rett og slett bare er ungen som er nysgjerrig og lar det gå for langt...

Etter hva jeg oppfattet av den ansatte i barnehagen, jobber de med foreldrene til femåringen, men de kan som sagt ikke fortelle meg noe mer.

Ble ganske så satt ut av dette, og tror jeg skal be om en samtale til med barnehagen nå som jeg har fått sortert tankene litt...

Skrevet

Huff! Ikke bra, men hør med helsesøster, og snakk med bhg.

Vanskelig å vite hva man skal kalle det for noe :(

Hva sier foreldrene til den andre gutten om hendelsen?

Anonymous poster hash: 0fa3f...2aa

Skrevet

Jeg tenker at en femåring ikke kan selv finne på det å spise på tissen til hverandre ? Eller kan de det ? Jeg tenker han har vært eksponert for noe liknende slik at ideen har kommet fram.

Anonymous poster hash: f9e24...b86

Skrevet

Jeg tenker at en femåring ikke kan selv finne på det å spise på tissen til hverandre ? Eller kan de det ? Jeg tenker han har vært eksponert for noe liknende slik at ideen har kommet fram.

Anonymous poster hash: f9e24...b86

Det er det jeg er redd for også... Han har større søsken som går på skolen som kan ha fortalt han ting, han kan ha overrasket foreldrene... Vet at jeg prøver å lete etter forklaringer/unnskyldninger her, men han virker så trygg og tillitsfull, så jeg har vanskelig for å tro at det har skjedd noe fælt med han.

Jeg skal prate mer med barnehagen i dag, men de har jo taushetsplikt så de kan ikke fortelle meg hva de gjør med han andre gutten. Jeg vil bare forsikre meg om at de ikke lar han være alene med verken min gutt, eller noen andre, for dette skal ikke skje igjen!

Jeg vil også snakke med noen profesjonelle, for å være sikker på at dette ikke har "skadet" min gutt på noen måte...

Skrevet

Siden dette er noe som har skjedd flere ganger før med denne fem-åringen, så ville jeg ha kontaktet barnevernet.

Det at du kjenner forholdsvis godt til foreldrene og gutten virker trygg, så betyr ikke det at gutten ikke opplever noe han ikke skal. Ideer om å få noen andre til å "suge på tissen" er ikke noe en femåring normalt har.

Det trenger jo ikke være foreldrene som gjør noe, det kan være andre i familien, naboer, andre rundt gutten.

Siden du ikke kan få vite om bhg. har kontaktet bv så ville jeg ha gjort det. Om gutten blir utsatt for noe han ikke skal så må noen varsle. Man risikerer at "alle" mener han ikke blir utsatt for noe og så fortsetter et ev. misbruk.

Synes du har en god måte å håndtere det overfor barnet ditt, og at du snakker med profesjonelle.

Anonymous poster hash: 21e89...ea7
Skrevet

Siden dette er noe som har skjedd flere ganger før med denne fem-åringen, så ville jeg ha kontaktet barnevernet.

Det at du kjenner forholdsvis godt til foreldrene og gutten virker trygg, så betyr ikke det at gutten ikke opplever noe han ikke skal. Ideer om å få noen andre til å "suge på tissen" er ikke noe en femåring normalt har.

Det trenger jo ikke være foreldrene som gjør noe, det kan være andre i familien, naboer, andre rundt gutten.

Siden du ikke kan få vite om bhg. har kontaktet bv så ville jeg ha gjort det. Om gutten blir utsatt for noe han ikke skal så må noen varsle. Man risikerer at "alle" mener han ikke blir utsatt for noe og så fortsetter et ev. misbruk.

Synes du har en god måte å håndtere det overfor barnet ditt, og at du snakker med profesjonelle.

Anonymous poster hash: 21e89...ea7

Ja, det kan jo selvfølgelig være noen andre i nettverket rundt femåringen som har gjort/gjør noe.

Har en veldig god tone med barnehagen (ped.leder på avdelingen), og skal prate med henne i dag. Tenker da å lufte mine tanker rundt dette og se hvordan hun reagerer på dette, om jeg klarer å dra det ut av henne litt mer detaljert om hva som blir gjort med denne gutten.

Min bekymring er jo selvfølgelig at min gutt ikke blir utsatt for dette igjen (ingen andre heller!), i tillegg til at denne andre gutten faktisk har det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...