Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Har et barn på 6 år som er høysensitiv på lyder, lukt, forandringer, store forsamlinger osv.. Hen vil ikke være så mye med klassen da det er slitsomt og hen er også på et høyere nivå fagmessig enn de i første klasse. Store forsamlinger er stressende og hen liker godt å ha det rolig og koselig uten mye styr. Nå har hen vært til noe utredning der de har oppgaver og samtaler. Men hen er ikke så villig til å prate om fortelle ting til ukjente og har også sakt det er kjedelig å gjøre oppgaver. Bup har av den grunn antydet at det kan være en form for autisme at hen ikke vil fortelle, være så sosial osv.. Men jeg lurer på om det kan være gal tankegang da jeg har lest mye om barn som er høysensitive ofte blir tatt for å ha for eksempel asbergers.. Noen som har erfaringer med noe lignende? Barnet er jo en helt annen hjemme der det er trygt.. Anonymous poster hash: 53894...167
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Min bror med asperger var sånn som du beskriver. Jeg har aldri møtt høysensitive barn (som jeg vet), så jeg kan ikke uttale meg om det, da. Anonymous poster hash: 9f889...e68
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Jeg har en høysensitiv sønn. Han blir veldig fort sliten av folk, og er avhengig av å kunne trekke seg tilbake, men nettopp høysensitiviteten gjør ham svært empatisk og dyktig sosialt. Han velger å ikke være sosial hvis han kan, men har alltid observert leken på avstand først, for så å gå inn på de premisser som foreligger. Han er skoleflink, god i sport og en veldig populær venn, men velger som sagt helst å være alene eller sammen med nærmeste familie. Han er en slik som blir veldig godt likt av lærere og foreldre, fordi han alltid plukker opp stemninger og oppfører seg korrekt, selv om han selv blir helt utslitt. Anonymous poster hash: 75560...36c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Jeg har en høysensitiv sønn. Han blir veldig fort sliten av folk, og er avhengig av å kunne trekke seg tilbake, men nettopp høysensitiviteten gjør ham svært empatisk og dyktig sosialt. Han velger å ikke være sosial hvis han kan, men har alltid observert leken på avstand først, for så å gå inn på de premisser som foreligger. Han er skoleflink, god i sport og en veldig populær venn, men velger som sagt helst å være alene eller sammen med nærmeste familie. Han er en slik som blir veldig godt likt av lærere og foreldre, fordi han alltid plukker opp stemninger og oppfører seg korrekt, selv om han selv blir helt utslitt. Anonymous poster hash: 75560...36c Herregud nå ble jeg skremt! Dette er som å lese om min sønn😱 Han kan dog trives på fotballkamp, i storby etc, men har mye mer behov for ro enn de fleste andre jeg kjenner. Anonymous poster hash: bbfe4...4f0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Var så kult å lese hen ditt,hen datt:)Da det minnet meg om serien Solsidan.Barnet skulle begynne i barnehage som var kjønnsnøytral og de sa hen istede for han/henne. Anonymous poster hash: 79663...bed
Abderittisk Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Eg er hypersensitiv, var endå verre når eg var mindre. Ingen aspergers eller autisme her
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Jeg ser nå i en artikkel at de kuttet ut diagnosen aspergers for to år siden. Nå heter det bare en forstyrrelse inne autismespektret (noe slikt) Men jeg tenker at jeg kjenner meg ikke igjen i så mange av symtomene på autisme. Barnet mitt har både øyekontakt, liker nærhet og har vært veldig klengete og mammadalt. Er meget omtenksom og dyptenkende, og er også veldig utspekulert til tider. Jeg tenker at det sosiale er vanskelig noen ganger pga det er mye stress og bråk osv.. Blir da spennende å se framover om det blir noe konklusjon på barnet mitt sitt problem. HI Anonymous poster hash: 53894...167
Iiiiik Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Diagnosen asperger brukes fortsatt i det diagnosesystemet vi bruker i Norge og Europa forsvarlig, men ikke i det amerikanske. Høysensitiv er imidlertid ikke noen diagnose.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Barnet mitt med autisme har øyekontakt med meg, men ikke med fremmede. Han er på visse områder veldig smart, og har mange logiske gode tanker. Jeg blir helt imponert iblant. Han er empatisk, omtenksom og rettferdig. Bare for å nevne at autistiske barn også kan ha disse egenskapene. Du skriver bare at barnet ditt mistrives og kommer til kort i store forsamlinger. Hvordan er det med det sosiale en-til-en? Anonymous poster hash: a56ba...65d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Diagnosen asperger brukes fortsatt i det diagnosesystemet vi bruker i Norge og Europa forsvarlig, men ikke i det amerikanske. Høysensitiv er imidlertid ikke noen diagnose. Asperger brukes fortsatt i ICD-10, som vi bruker i Norge. Men diagnosen finnes ikke i DSM-6 som blant annet brukes i USA. Høysensitiv er ikke en diagnose, men hypersensitiv er vel det. Anonymous poster hash: 17b8c...7ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå